شما اینجا هستید:

ضرورت و اهمیت آموزش ایمنی و آتش نشانی به کارکنان شرکت ها و سازمان ها

ضرورت و اهمیت آموزش ایمنی و آتش نشانی به کارکنان شرکت ها و سازمان ها

فهرست مطالب

دلایل زیادی وجود دارد که چرا آموزش ایمنی و آتش نشانی به کارکنان باید بخشی ارزشمند و جدایی ناپذیر از هر سازمان و کسب و کار باشد. آموزش ایمنی و آتش نشانی به کارکنان نه تنها طبق قانون الزامی است، بلکه مهارت بسیار مهمی است که باید در رابطه با ایمنی کارکنان و سایر افرادی که ممکن است در ساختمان باشند، حیاتی است. از طرف دیگر، آتش‌ سوزی ‌ها به اموال آسیب می ‌رسانند، باعث جراحت یا مرگ می ‌شوند و حتی می ‌توانند مشاغل را از بین ببرند. راه پیشگیری از این پیامدهای وحشتناک، آموزش صحیح ایمنی در برابر آتش است.

 

چرا همه پرسنل شرکت ها باید در مورد ایمنی و آتش نشانی آموزش ببینند؟

معمولاً افراد از آموزش و یادگیری ایمنی و آتش‌ نشانی صرف نظر می ‌کنند، با اینکه این امر بسیار مهم و حیاتی است. ضرورت آموزش ایمنی و آتش نشانی به کارکنان به حفظ جان خود آنان خلاصه نمی گردد بلکه شامل الزامات قانونی، محافظت از سلامتی و نجات جان سایر افراد، به حداقل رساندن آسیب به تاسیسات و اموال شرکت و سازمان و موارد دیگری می شود که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

 

الزام قانونی آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و کارآموزان

طبق آیین نامه آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و کارآموزان وزارت کار جمهوری اسلامی ایران کلیه پرسنل کارگاه های مشمول قانون کار و کارگاه های خانوادگی ملزم به این آموزش می باشند.

بر اساس ماده 5 آیین نامه مذکور کارفرما مکلف است پیش از به کار گماردن کارگران و کارآموزان نسبت به ارائه آموزش های ایمنی متناسب با نوع کار به آنان از طریق مراجع ذیصلاح اقدام نماید.

آموزش ایمنی و آتش نشانی متناسب با نوع فعالیت برای بسیاری از شرکت ها طبق قانون الزامی است و می تواند مسئولیت شرکت را در صورت وقوع آتش سوزی به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ناگفته نماند، آموزش ایمنی آتش سوزی بخش مهمی از آموزش ایمنی است که می تواند به جلوگیری از صدمات یا حتی مرگ و میر در محل کار کمک کند. هنگامی که کارکنان از استراتژی های کنترل آتش آگاه باشند، می توانند هرگونه آتش سوزی کوچکی را که ممکن است رخ دهد کنترل کنند و از هرگونه تلفات جلوگیری کنند.

 

تاثیر آموزش کارکنان در افزایش ایمنی

 

ارتقا ایمنی و پیشگیری از خطرات در سازمان

یادگیری در مورد خطرات آتش سوزی کلید جلوگیری از وقوع آتش سوزی است. برای اینکه کسب و کار خود را تا حد امکان ایمن نگه دارید، لازم است کارکنان آموزش ایمنی و آتش نشانی را دریافت کنند.

شرکت در آموزش ایمنی و آتش نشانی مهارت هایی مانند تشخیص خطرات، توانایی تکمیل ارزیابی خطر آتش سوزی، اقدام در پیشگیری از آتش سوزی و در نهایت درک نحوه واکنش در مواقع اضطراری را برای کارگران فراهم می کند. همه اینها مهارت های ضروری هستند و به کارکنان این پتانسیل را می دهند که خطرات آتش سوزی را در محل کار کاملاً از بین ببرند.

بهترین مشکلات آنهایی هستند که از آنها اجتناب شود. مهمترین عامل در آموزش ایمنی آتش ‌سوزی، یادگیری شیوه‌ های قوی پیشگیری از آتش‌ سوزی است. برخی از تأسیسات خطرات بیشتری دارند، مانند رستوران‌ هایی با وسایل آشپزی تجاری یا امکاناتی که به طور منظم مواد فرار را مدیریت می ‌کنند. همچنین، ساختمان ‌های پرجمعیت مانند بیمارستان ‌ها و هتل ‌ها باید سطح بالاتری از ایمنی زندگی را حفظ کنند، جایی که هر کارمند باید خطرات آتش‌ سوزی را به حداقل برساند.

هنگامی که کارکنان به درستی آموزش ببینند، متوجه می شوند که چگونه خطرات آتش سوزی را کاهش دهند. نگهداری درست مواد شیمیایی، مراقبت اصولی از تجهیزات و مواد، و نگهداری صحیح ماشین آلات تنها برخی از فعالیت هایی است که کارکنان می توانند برای پیشگیری و کاهش خطر آتش سوزی انجام دهند.

 

آموزش ایمنی آتش نشانی مسئولیت یک کسب و کار را کاهش می دهد

مقدار مشخصی آموزش ایمنی و آتش نشانی طبق قانون الزامی است و این عامل مهمی در تضمین ایمنی کارکنان و مشتریان شما است. تصادفات اتفاق می افتد و تقریباً هر کسب و کاری دارای یک حداقل خطر آتش سوزی در محل کار است. با اطمینان از اینکه کارکنان شما همه در مورد روش های جلوگیری از وقوع آتش سوزی به روز هستند و در صورت بروز واکنش مناسب نشان می دهند، کسب و کار شما می تواند از داشتن هرگونه مسئولیت یا مشکلات قانونی در صورت وقوع جلوگیری کند. آموزش کارکنان ایمنی آتش به جلوگیری از احتمال آسیب، مرگ و میر و همچنین از دست دادن اموال کمک می کند.

 

آموزش ایمنی آتش نشانی

 

آموزش ایمنی و آتش نشانی جان انسان ها را نجات می دهد

مهمترین نکته در مورد آموزش ایمنی و آتش نشانی این است که می تواند تفاوت بین مرگ و زندگی باشد. آتش سوزی بسیار خطرناک است و حتی می تواند کشنده باشد. آموزش ایمنی آتش نشانی تضمین می کند که کارکنان شما قادر به واکنش سریع و مناسب در صورت وقوع آتش سوزی هستند. این نوعی آموزش است که به معنای واقعی کلمه می تواند جان آنها و همچنین جان هر کسی را در محل کار نجات دهد. به سادگی هیچ جایگزینی برای این نوع آموزش نجات دهنده وجود ندارد. مهم است که ایمنی آتش سوزی را در اولویت قرار دهیم، حتی اگر وقوع آتش سوزی احتمالی قریب الوقوع به نظر نمی رسد.

آمادگی های اضطراری کلیدی است که همه کارکنان را در یک وضعیت هشیار و توانمند در مورد اقداماتی که در صورت وقوع آتش سوزی باید انجام دهند، نگه می دارند. این دانش می تواند به کارکنان کمک کند تا اگر اتفاق مشابهی رخ داد، به جای وحشت، آرامش خود را حفظ کنند. بسیاری از اشتباهات به دلیل ناآگاهی هنگام مبارزه با آتش سوزی یا فرار از یک موقعیت خطرناک رخ می دهد – و این چیزی است که کسب و کار شما نمی خواهد مسئول آن باشد. توجه به منافع کارکنان خود باعث می شود که شما به میزان مناسبی آموزش ایمنی آتش نشانی را انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که هر کارمند با آموزش خود احساس اطمینان می کند.

 

آموزش ایمنی و آتش نشانی از کسب و کار محافظت می کند

آموزش ایمنی آتش نشانی از خود کسب و کار نیز محافظت می کند. اولویت اول محافظت از کارمندان و جان هایی است که در صورت آتش سوزی به خطر می افتد. با این حال، آتش ‌سوزی ‌ها نیز تأثیر مالی قابل توجهی بر مردم و مشاغل دارد. برگزاری آموزش ایمنی آتش نشانی به نفع شرکت شماست زیرا تضمین می کند که احتمال از دست دادن اموال یا مسائل مالی به دلیل چنین حادثه ای کمتر است.

آتش ‌سوزی می‌تواند باعث تعطیلی کسب ‌و کارها یا از دست دادن سرمایه زیادی شود و صرفاً اطمینان از اینکه کارکنان شما از نحوه برخورد با چنین موقعیتی آگاه هستند و در وهله اول از آن اجتناب می ‌کنند، می‌ تواند این خطرات را کاهش دهد.

 

آموزش ایمنی آتش نشانی آگاهی و دانش کارکنان را ارتقا می دهد

صرف آموزش ایمنی و آتش نشانی به کارکنان می تواند خطر وقوع آتش سوزی را در وهله اول کاهش دهد. آگاهی نقش مهمی در خطراتی مانند آتش سوزی در محل کار دارد، بنابراین افزایش آگاهی می تواند به جلوگیری از مواجهه با آتش سوزی در محل کار کمک کند.

اگر کارکنان آموزش دیده و آماده باشند، ممکن است بتوانند آتش سوزی های کوچک را قبل از اینکه از کنترل خارج شوند و به طور جدی خطرناک شوند، متوقف کنند. آموزش اولیه ایمنی آتش سوزی باید به همه کارکنان جدید داده شود تا آنها را در مورد خطرات خاص در محل کار جدیدشان آگاه کند. با این حال، محل کار نیز باید شامل دوره های تجدید منظم باشد تا به کارکنان در مورد ایمنی آتش سوزی و خطرات اطراف آنها یادآوری کند. اگر تغییری در محل کار رخ دهد، مانند بازسازی یا ماشین‌های جدید، یادآوری نحوه اعمال این تغییرات در ایمنی آتش‌ سوزی به کارکنان ضروری است.

 

عملیات نجات آتش نشانی

 

آموزش ایمنی و آتش نشانی به کارکنان چه مواردی را شامل می شود؟

به طور کلی، ارتقا اگاهی و دانش پرسنل ساده ترین راه برای جلوگیری از مواجهه با هر گونه مسائل ایمنی و آتش سوزی در محل کار است. اولین قدم هر آموزش ایمنی آتش سوزی باید به سادگی اجتناب از مواجهه با آتش سوزی در وهله اول باشد. اگر همه کارمندان در مورد ایمن نگه داشتن محل کار و اجتناب از هرگونه آتش سوزی با هم موافق باشند، احتمال بروز آتش سوزی بسیار کم خواهد بود. اقدامات پیشگیرانه همیشه بهترین چیز برای تمرکز است و ایده خوبی است که به تمام مکان های پرخطر در محل کار که ممکن است آتش سوزی رخ دهد، اشاره کنید.

 

آموزش مثلث آتش و طبقه بندی حریق

آموزش به نیروی کار در مورد مثلث احتراق و طبقه بندی حریق نقطه خوبی برای شروع است. مثلث آتش شامل مواد لازمی است که از آن جرقه می زند: گرما، سوخت و یک عامل اکسید کننده. آموزش طبقه بندی حریق باعث می شود که کارکنان با انواع آتش سوزی و بهترین شیوه های مواجهه و مقابله با هر کدام از آنها آشنا شوند.

هنگامی که این اصول اولیه آموخته شد، خطرات در محل کار بیشتر قابل مشاهده هستند زیرا کارمندان می دانند به دنبال چه چیزی باشند.

 

آموزش واکنش به حریق

آتش ترسناک است و اغلب باعث وحشت مردم می شود و به همین رفتار افراد هنگام آتش سوزی باید مبتنی بر آموزش های مرتبط باشد. کارمندانی که به طور حرفه ای آموزش دیده اند، می دانند که در صورت وقوع آتش سوزی چه کاری انجام دهند و به آنها اجازه می دهد سریع و مناسب واکنش نشان دهند. اگر آتش کوچک است و می توان به طور ایمن خاموش کرد، آموزش خوب تضمین می کند که با فوریت اضطراری رسیدگی می شود. این می تواند تفاوت بین یک حادثه جزئی و یک آتش سوزی بزرگ باشد. برای مواجهه با آتش سوزی های بزرگ کارکنان باید برای کمک به تخلیه ساختمان آموزش ببینند. آنها همچنین می توانند از شخصی بخواهند که سریعا با آتش نشانی تماس بگیرد تا کمک زودتر برسد. آموزش از وحشت جلوگیری می کند و نقش مهمی در ایمنی آتش نشانی دارد.

 

آموزش اقدام در شرایط آتش سوزی

 

آموزش اقدام در شرایط آتش سوزی

در مرحله بعد، مطمئن شوید که کارمندان درک اولیه ای از نحوه مبارزه با آتش سوزی های کوچک دارند. این باید شامل استفاده از کپسول آتش نشانی و همچنین راه های جلوگیری از گسترش و رشد آتش باشد. کارکنان باید بدانند که آب همیشه راه حل مناسبی نیست و گاهی اوقات بهتر است از آتش دور شوید و بلافاصله با مقامات تماس بگیرید.

یک برنامه آموزشی باید شامل راه هایی برای ایمن نگه داشتن کارکنان و به حداقل رساندن خطرات از دست دادن اموال، جراحت و مرگ باشد. آموزش ایمنی آتش نشانی مناسب می تواند به کارکنان کمک کند تا خطر آتش سوزی و ویرانی های ناشی از آن را درک کنند.

 

گنجینه پاوان و آموزش ایمنی و آتش نشانی به کارکنان

به طور خلاصه، آموزش آتش نشانی و ایمنی برای حفاظت از جان افراد، جلوگیری از آسیب به اموال، رعایت مقررات، کاهش هزینه های بیمه و افزایش ایمنی محیط کار ضروری و مهم است.

یک برنامه مناسب آموزش ایمنی و آتش نشانی برای هر شرکت، سازمان و کسب و کاری ضروری است. شرکت گنجینه پاوان به عنوان مشاور آتش نشانی دارای تاییدیه صلاحیت از سازمان آتش نشانی استان تهران با تکیه بر تجارب متخصصان خود آماده ارائه آموزش ایمنی و آتش نشانی به کارکنان سازمان، ادارات و شرکت ها می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در گنجینه پاوان تماس حاصل فرمایید.

منابع

fireline.com

staffskillstraining.co.uk

creativesafetysupply.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
درخواست مشاوره