شما اینجا هستید:

دریافت تاییدیه آتش‌ نشانی برای پایان کار ساختمان چند طبقه

تاییدیه آتش نشانی

فهرست مطالب

در سال‌های اخیر، دریافت گواهینامه ایمنی آتش‌سوزی برای ساختمان‌های چند طبقه و تکمیل فرآیند ساخت و ساز به یک چالش اداری تبدیل شده است که ذهن مالکان و توسعه‌دهندگان ملک را مشغول خود کرده است. پیش از این، زمانی که تمرکز بر ایمنی ساختمان هنوز در سطح جهانی و در ایران اهمیت چندانی پیدا نکرده بود، تکمیل فرآیند ساخت و ساز به مسائل شهری محدود می شد. با این حال، در شرایط امروزی، با توجه به تاکید بر ایمنی ساختمان و حفاظت در برابر آتش سوزی، ایمنی آتش نشانی و اطفا حریق جزء جدایی ناپذیر فرآیند تکمیل ساخت و ساز شده است. هر ساختمان، براساس کاربری خاص خود، اکنون باید گواهی ایمنی آتش نشانی را به عنوان بخشی از مجوز تکمیل، مطابق با استانداردهای ایمنی در حال تکامل، دریافت کند.

نحوه ی اخذ تاییدیه آتش‌ نشانی برای ساختمان چند طبقه

تاییدیه آتش‌ نشانی تنها با یک بار بازدید و به همین سادگی‌ها صادر نخواهد شد و برای اخذ این مجوز به مدارک و شرایط خاصی نیاز خواهید داشت. تأییدیه آتش‌ نشانی نیز مثل هر کار اداری دیگری با تشکیل پرونده آغاز می‌شود. البته تاییدیه آتش‌ نشانی از آنجا که در نهایت قرار است به محافظت از جان و مال ساکنان ساختمان منجر شود، تنها به کاغذباز‌ی‌های مرسوم خلاصه نمی‌شود و کارفرما یا نماینده‌‌ی قانونی وی، حتما باید در صورت لزوم در جلسات حل اختلاف و کارشناسی سازمان آتش‌نشانی نیز حاضر شود تا اطلاعات لازم برای برطرف کردن مشکلات موجود را کسب کند.

برای صدور تأییدیه آتش‌ نشانی بازرسان سازمان آتش‌نشانی، ملک متقاضی را از نظر سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق نصب شده، مقررات مربوط به معماری و هر سیستمی که برای ایمنی ساختمان مذکور لازم است، بررسی می‌کنند.

همچنین بخوانید: جانمایی و نصب دتکتور دودی طبق ضوابط ملاک عمل سازمان آتش نشانی

چرا اخذ تأییدیه آتش‌ نشانی لازم است؟

تأییدیه آتش نشانی

کسب تاییدیه آتش‌ نشانی در سال‌های اخیر با بخشنامه‌ی سازمان آتش نشانی در بهمن‌‎ماه سال 1395 جدی‌تر شده است. البته در این بخش‌نامه تصریح شده بود که اخذ این تأییدیه تنها برای ساختمان‌های مسکونی لازم است که  5 طبقه داشته باشند، کلیه‌ی ساختمان‌های غیر مسکونی صرف نظر از اینکه در چند طبقه احداث شده باشند، حتما باید تأییدیه آتش‌ نشانی را اخذ کنند. البته، تعداد واحد کم‎تر تأثیری در معافیت ساختمان‎های مسکونی 5 طبقه به بالا از کسب تأییدیه نداشت.

چه ساختمان هایی نیاز به تاییدیه آتش نشانی دارند؟

  • ساختمان های مسکونی بیشتر از 6 طبقه و یا بیشتر از 20 واحد
  • ساختمان های اداری، تجاری، پزشکی، درمانی، مراکز ترک اعتیاد و …
  • ساختمان هایی که نیاز به پایان کار یا تغییر کاربری دارند.
  • اماکنی که از سوی شهرداری و آتش نشانی اخطار گرفته باشند.

مراحل اخذ تاییدیه آتش‌ نشانی

تأییدیه آتش‌ نشانی مثل هر مجوز دیگری، مجموعه‌ای از ضوابط و دستورالعمل‌ها را شامل می‌شود که رعایت آن توسط متقاضی به اخذ این تأییدیه منجر می‌شود. با توجه به تفاوت پروژه‌های ساختمانی با یکدیگر، نمی‌توان به طور دقیق از ضوابط و دستورالعمل‌های یکسانی برای تمام این پروژه‌ها صحبت کرد، اما مواردی وجود دارند که تقریبا در تمامی بازرسی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند، مانند:

  • نحوه‌ی طراحی و نصب سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق ساختمان، محل نصب تجهیزات و نقشه‌های مورد استفاده؛
  • نحوه‌ی طراحی سیستم‎هایی از قبیل فن فشار مثبت راه پله‎ها، اگزاست پارکینگ‌ها، شبکه‌ی برق اضطراری ساختمان و ایستگاه پمپاژ مخازن؛
  • نحوه‌ی انتخاب، نصب و جانمایی علائم خروج اضطراری و خاموش‌کننده‌های دستی؛

برای اخذ تاییدیه آتش‌ نشانی باید از کجا شروع کنیم؟

تاییدیه آتش نشانی

به طور کلی برای اخذ تأییدیه‌ آتش‌ نشانی، پس از ارائه‌ی کتبی نامه‌ی درخواست و تشکیل پرونده، معاونت پیشگیری سازمان آتش‌نشانی، زمانی را برای بازدید تعیین و به اطلاع متقاضی می‌رساند، بعد از اینکه بازدید توسط بازرسان سازمان انجام شد، نتیجه از قسمت کارتابل در سامانه سازمان آتش‌نشانی به اطلاع متقاضی می‌رسد. در این مرحله اگر پروژه‌ی بازدید شده از نظر تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی، (به عنوان مثال سیستم اعلام و اطفاء حریق نصب شده) مورد تأیید سازمان باشد، موفق به دریافت مهر تأیید ایمنی آتش‌نشانی می‌شود و اجازه‌ی دریافت پایان کار را پیدا می‌کند، در غیر این صورت نواقص ایمنی به متقاضی اعلام و پس از رفع نواقص، مجددا قرار بازدیدی از محل مقرر می‌شود.

همچنین بخوانید: چرا مشاوره آتش‌ نشانی برای ایمنی هر ساختمانی ضروری است؟

بهتر است در ابتدای عملیات ساختمانی نقشه معماری مصوب و دستورالعمل ایمنی و آتش نشانی را دریافت نمایید. همچنین به لیست شرکت های مورد تائید آتش نشانی نیاز پیدا می کنید. هنگام شروع پروژه عملیاتی ساختمان با شرکت های ارائه دهنده خدمات مشاور ایمنی و آتش نشانی مشاوره بگیرید.

توجه به یک نکته در این میان ضروری است که متقاضیانی که برای کسب تاییدیه آتش‎نشانی اقدام می‌کنند، نباید به این مجوز، به عنوان تأییدیه‌ی مادام‌‎العمر نگاه کنند و لازم است که مطابق ضوابط همین مجوز با یکی از شرکت‌های ایمنی و آتش‌نشانی برای تست و بازرسی دوره‌ای سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق مورد استفاده، قرارداد سرویس، نگهداری و تعمیر امضا کنند.

بازرسان سازمان آتش‌نشانی هنگام بازدید برای صدور تأییدیه آتش‌ نشانی عموما فضاهای زیر را در هر ساختمان بررسی می‌کنند:

  • وضعیت طراحی پارکینگ‌ها؛
  • نحوه‌ی پیاده‌سازی سیستم تخلیه‌ی دود ساختمان؛
  • کیفیت نصب سیستم اعلام و اطفاء حریق؛
  • فضای اختصاص داده شده به عنوان جان‌پناه برای ساکنان؛

با توجه به اینکه تاییدیه آتش‌ن شانی پیش نیاز دریافت پایان کار ساختمان است و تا زمانی که پایان کار وجود نداشته باشد، امکان انتقال سند در دفترخانه‏‌ی اسناد رسمی وجود نخواهد داشت، ساختمانی که موفق به دریافت تأییدیه آتش‌ نشانی نشود، نه تنها از نظر ایمنی و مقابله با حریق‌های احتمالی در معرض خطر قرار دارد، بلکه از لحاظ مالی در بازار مسکن نیز عملا فاقد ارزش خواهد بود.

 برای دانلود فابل PDF نرخ خدمات مشاوره، طراحی، نظارت و اخذ تائیدیه از سازمان آتش نشانی کلیک کنید.

 برای دانلود فابل PDF نرخ خدمات تعمیر و نگهداری دو ساله سیستم آتش نشانی در سال 1402 کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز اخذ تاییدیه آتش نشانی

مدارکی که متقاضیان با در دست داشتن آن‎ها قادر خواهند بود برای تهیه‌ی تأییدیه اقدام کنند، عبارت‌اند از:

  • اصل و کپی کارت ملی مالک؛
  • اصل و کپی سند مالکیت؛
  • سی‌دی نقشه‌ی معماری ساختمان و برگه‌ی دستورالعمل؛
  • نامه اتوماسیون شهرداری؛
  • نقشه‌های ممهور به مهر شهرداری، 2 سری؛
  • فیش پرداختی عوارض ایمنی و آتش‌نشانی؛

نکاتی در مورد سیستم اعلام حریق و تأییدیه آتش‌ نشانی

تأییدیه آتش نشانی

در حال حاضر با اینکه تمامی ساختمان‌های نوساز ملزم به دریافت تأییدیه آتش‌ نشانی هستند، اما در شهر تهران، مهندس ناظر برق ساختمان این اجازه را دارد تا برای ساختمان‏های 5 طبقه و کم‎تر، تأییدیه سیستم اعلام حریق صادر کند، اما ساختمان‎های 5 طبقه به بالا باید مراحل تشریح شده در این مطلب را اجرا کنند.

باید توجه داشت که صدور تاییدیه آتش‌ نشانی در 2 مرحله انجام می‌شود:

  • مرحله‌ی طرح؛
  • مرحله‌ی پایان کار و تست عملکرد؛

در مرحله‌ی طرح، سازنده‎ی ساختمان جدیدالاحداث پیش از آنکه کار ساخت و ساز را شروع کند، تمامی نقشه‌ها و طرح‎های پروژه را برای اخذ تأییدیه در اختیار سازمان آتش‌نشانی تهران قرار می‌دهد.

در مرحله‌ی پایان کار و تست عملکرد نیز، نماینده‌ی سازمان آتش‌نشانی، بعد از اتمام پروژه به صورت حضوری از محل بازدید و نحوه‌ی اجرا و عملکرد سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق نصب شده را بررسی می‌کند و با استعلام از اصالت کالا، از صحت و سلامت کارآیی تجهیزات نصب شده، اطمینان کسب می‎کند.

تأییدیه سازمان آتش‌نشانی پس از صدور تا یک سال اعتبار دارد و اگر متقاضی در این زمان، موفق به دریافت پروانه پایان کار نشود، باید مجددا برای دریافت این مجوز اقدام کند.

 برای دانلود فابل PDF ضوابط ملاک عمل سیستم های کشف و اعلام حریق کلیک کنید.

تأییدیه آتش‌ نشانی و شرکت مشاور و مجری آتش‌نشانی

تأییدیه آتش نشانی

با توجه به تخصصی بودن بحث ایمنی ساختمان و از آنجا که این تأییدیه نیازمند امضای قرارداد محضری سرویس، نگهداری و تعمیر با شرکت مجری آتش‌نشانی است، مالک به تنهایی نمی‌تواند مدارک و شرایط لازم برای اخذ تأییدیه را آماده کند و برای این کار ناگزیر باید شرکت مجری آتش‌نشانی را انتخاب کند. مالک برای این منظور باید شرکت برگزیده را به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک معرفی کند تا شرکت مجری، مراحل تخصصی زیر را برای اخذ تأییدیه دنبال کند:

  • طراحی و ترسیم نقشه‌های سیستم‎‌های اعلام، اطفاء، اگزاست یا تخلیه، مطابق ضوابط و مقررات مصوب و ارسال برای سازمان آتش‌‎نشانی؛
  • شرکت در جلسات توجیهی درباره‌ی نحوه‌ی طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق؛
  • پیاده‌سازی سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق آتش‌نشانی با نظارت کارشناسان سازمان و برطرف کردن نواقص احتمالی در طول اجرای پروژه؛
  • خرید و نصب تجهیزات مورد تأیید سازمان آتش‌نشانی؛ (تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی تهیه شده مانند دتکتور، اسپرینکلر، درب مقاوم در برابر حریق، پوشش مقاوم حریق و … حتما باید فرم اصالت کالا داشته باشند و مورد تأیید سازمان آتش‌نشانی باشند.)
  • تست تجهیزات و بازرسی نهایی مقررات معماری ساختمان، پس از اتمام پروژه‌ی اجرای سیستم‎ اعلام و اطفاء حریق؛
  • آماده‌سازی مدارک برای کسب نوبت از سازمان آتش‎نشانی؛
  • تنظیم قرارداد تعهد سرویس، نگهداری و تعمیر تجهیزات در دفترخانه‌ی رسمی؛

همچنین بخوانید: ضرورت و اهمیت آموزش ایمنی و آتش نشانی به کارکنان شرکت ها

در صورت تأیید سیستم ایمنی و آتش‌نشانی در بازدیدهای بازرسان، تأییدیه آتش‌ نشانی برای ملک مذکور صادر خواهد شد. هنگام انتخاب شرکت مجری برای اخذ تاییدیه آتش‌ نشانی، حتما باید به این نکته توجه داشت که شرکت انتخابی، علاوه بر اینکه در فهرست شرکت‌های مورد تأیید سازمان آتش‌نشانی قرار داشته باشد، در 4 حوزه‏‌ی فعالیت ایمنی در معماری، سیستم‌های کشف اعلام حریق، سیستم‌های اطفاء حریق و سیستم‎های تهویه و اگزاست فن نیز تأیید شده باشد. زیرا از نظر سازمان آتش‌نشانی عقد قرارداد تنها با شرکتی مورد پذیرش است که تأییدیه فعالیت در هر 4 حوزه‌ی مورد اشاره را دارا باشد.

هزینه مشاوره آتش نشانی ساختمان

هزینه مشاوره، طراحی، نظارت و اخذ تائیدیه آتش نشانی با توجه به گروه بندی تصرفات ساختمانی متغیر است. جهت مشاهده آخرین تعرفه های مشاوره آتش نشانی اخذ تاییدیه ساختمان روی دکمه زیر کلیک کنید.

هزینه تعمیر و نگهداری دو ساله سیستم آتش نشانی ساختمان

جهت مشاهده آخرین تعرفه های تعمیر و نگهداری ساختمان روی دکمه زیر کلیک کنید.

شرکت گنجینه پاوان و تاییدیه آتش‌ نشانی؛

شرکت گنجینه پاوان به عنوان یکی از شرکت‎های مشاور و مجری ایمنی و آتش‌نشانی مورد تأیید سازمان که مجوزهای لازم برای فعالیت در هر 4 حوزه‌ی ایمنی در معماری، سیستم‌های کشف اعلام حریق، سیستم‌های اطفاء حریق و سیستم‌های تهویه و اگزاست فن را دارا می‎باشد، از اولین مرحله تا آخرین گام اخذ تأییدیه آتش‌ نشانی ساختمان در کنارتان خواهد ماند تا با اطمینان خاطر، دغدغه‌ی اخذ تاییدیه آتش‌نشانی را نداشته باشید و حتی پس از تأیید ایمنی ساختمان، همواره خیالتان از دسترسی به بهترین خدمات بازرسی، مراقبت و تعمیر برای تجهیزات نصب شده، آسوده باشد.

 

16 پاسخ

    1. به طور کلی برای اخذ تأییدیه‌ آتش‌ نشانی، پس از ارائه‌ی کتبی نامه‌ی درخواست و تشکیل پرونده، معاونت پیشگیری سازمان آتش‌نشانی، زمانی را برای بازدید تعیین و به اطلاع متقاضی می‌رساند، بعد از اینکه بازدید توسط بازرسان سازمان انجام شد، نتیجه از قسمت کارتابل در سامانه سازمان آتش‌نشانی به اطلاع متقاضی می‌رسد.

    1. با سلام
      ساختمان‌های دارای 6 طبقه یا 20 واحد به بالا نیازمند دریافت تاییدیه آتش نشانی هستند.

  1. سلام.برای ساختمان ۲ طبقه و پیلوت (هر طبقه ۱ واحد) درب ضد حریق در طبقات الزامی است یا خیر؟

    1. با سلام
      برای ساختمان‌های کمتر از 5 طبقه به طور معمول نیازی به دریافت تاییدیه آتش‌نشانی نیست، مگر اینکه کاربری غیرمسکونی داشته باشند​​.

      با این حال، برای ساختمان 2 طبقه و پیلوت که هر طبقه تنها یک واحد دارد، استفاده از درب‌های ضد حریق معمولاً به عنوان یک الزام قانونی مطرح نمی‌شود. این درب‌ها بیشتر برای ساختمان‌های بزرگ‌تر و با تراکم جمعیتی بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرند تا در صورت وقوع آتش‌سوزی، امکان تخلیه ایمن ساکنان فراهم شود و از گسترش آتش جلوگیری شود. در ساختمان‌های کوچک‌تر، تمرکز بیشتر بر روی دیگر اقدامات ایمنی مانند نصب دتکتورهای دود و اطمینان از دسترسی آسان به خروج اضطراری است.

  2. سلام.برای ۲ طبقه و پیلوت ( هر طبقه ۱ واحد) نصب در ضد حریق بین پاگرد آسانسور و راه پله در طبقات الزامی است؟با تشکر

    1. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره آتش نشانی می توانید با کارشناسان و مشاوران ما در تماس باشید
      021-88222801-5

  3. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    آیا قوانین و ضوابط خاصی برای دریافت تاییدیه آتش نشانی وجود دارد؟

    1. برای مشاوره آتش نشانی می توانید با کارشناسان و مشاوران ما در تماس باشید
      021-88222801-5

    1. با سلام
      در ساختمان های با طبقات بالا دریافت تاییدیه آتش نشانی ضروری است، بدون آن نمی‌توانید پایان کار دریافت کنید.

  4. سلام خداقوت
    اگر ساختمانی بر خلاف پروانه ساخت بالای ۶طبقه مسکونی بسازه..آیا آتشنشانی تاییده میده ..یا مهم نیست خلافش ؟ ممنون

    1. وقت خوش بله در صورت رعایت ضوابط مرتبط تائیدیه آتش نشانی دریافت می کنید.
      برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید
      021-88222801-5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
درخواست مشاوره