شما اینجا هستید:

بوستر پمپ آتش نشانی ؛ اجزا، کاربرد، انواع و قیمت

بوستر پمپ آتش نشانی

فهرست مطالب

بوستر پمپ آتش نشانی یک جز اساسی در تجهیزات اطفا حریق آبی است. این دستگاه با افزایش فشار و جریان آب برای سیستم های آبپاش آتش نشانی یا هایدرانت ها مورد استفاده قرار می گیرد. بوستر پمپ آتش نشانی در ساختمان ها و مناطقی که منبع آب موجود است اما ممکن است برای اطفا حریق موثر کافی نباشد، اهمیت دارد. بوستر پمپ آتش نشانی با اسمبل تجهیزاتی مانند پمپ گریز از مرکز، الکتروموتور صنعتی، تابلو برق و… است.

همچنین بخوانید: ضوابط پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ های آتش نشانی جزء مهمی از سیستم های حفاظت در برابر آتش هستند و توسط بسیاری از قوانین و مقررات ساختمانی الزام آور شناخته شده اند. به همین دلیل در این مطلب از مقالات گنجینه پاوان به یک بررسی جامع درباره بوستر پمپ آتش نشانی، انواع، اجزا، کاربردها، استانداردها، نحوه طراحی و محاسبه، انتخاب، قیمت و خرید این نوع پمپ ها پرداختیم.

بوستر پمپ آتش نشانی چیست ؟

بوستر (Booster) به معنی «تقویت کننده» است. پس بوستر پمپ به معنی پمپ تقویت کننده خواهد بود. بوستر پمپ آتش نشانی (Fire Booster Pump) نوعی پمپ تقویت کننده فشار آب است که به طور خاص برای افزایش فشار آب در سیستم های حفاظت از آتش فعال از قبیل سیستم اطفا حریق آبی مثل اسپرینکلر طراحی شده است.

در صورت آتش سوزی، فشار منبع آب شهری ممکن است برای فعال کردن سیستم اطفای آبی و تامین جریان آب کافی برای مهار آتش کافی نباشد. یک پمپ تقویت کننده آتش نشانی برای اطمینان از وجود فشار کافی آب برای فعال کردن اسپرینکلرها و تامین جریان آب کافی برای خاموش کردن آتش نصب شده است.

بوستر پمپ های آتش نشانی معمولاً برقی هستند و به خط اصلی تامین آب متصل می شوند. آنها همچنین ممکن است شامل یک منبع تغذیه پشتیبان مانند دیزل ژنراتور باشند تا اطمینان حاصل شود که در صورت قطع برق به کار خود ادامه می دهند.

تفاوت بوستر پمپ آتش نشانی و آبرسانی

بوستر پمپ آتش نشانی و بوستر پمپ آبرسانی دو نوع مختلف از پمپ های تقویت کننده هستند که عملکردهای متفاوتی دارند.

بوستر پمپ های آتش نشانی به طور خاص برای سیستم های حفاظت در برابر آتش طراحی شده اند و برای افزایش فشار آب در سیستم های حفاظت در برابر آتش مانند سیستم اسپرینکلر آتش استفاده می شوند.

بوستر پمپ آتش نشانی، آب را از منبع آب می گیرد و فشار را تا حد لازم برای سیستم حفاظت آتش افزایش می دهد. این تضمین می کند که جریان آب و فشار کافی برای فعال کردن سیستم اسپرینکلر آتش یا سایر وسایل حفاظت آتش و مهار موثر آتش وجود دارد.

در مقابل، یک بوستر پمپ آبرسانی برای افزایش فشار آب در سیستم لوله کشی ساختمان برای اهداف غیر حفاظتی در برابر حریق طراحی شده است. این پمپ ها معمولاً در ساختمان‌هایی استفاده می‌شوند که فشار آب از منبع آب شهری برای پاسخگویی به نیازهای سیستم لوله‌کشی ساختمان کافی نیست، مانند ساختمان ‌های مرتفع یا ساختمان ‌هایی با چندین طبقه. این پمپ ها فشار آب را در سیستم لوله کشی ساختمان افزایش می دهند تا اطمینان حاصل شود که جریان آب کافی برای فعالیت هایی مانند دوش گرفتن، شستن ظروف یا شستشوی توالت وجود دارد.

به طور خلاصه، در حالی که هر دوی این پمپ ها برای افزایش فشار آب طراحی شده اند، اما برای اهداف متفاوتی استفاده می شوند.

انواع بوستر پمپ های آتش نشانی

انواع مختلفی از بوستر پمپ های آتش نشانی وجود دارد که هر کدام برای کاربردهای خاص و شرایط تامین آب طراحی شده اند. برخی از رایج ترین انواع عبارتند از:

پمپ های آتش نشانی افقی (Horizontal Split Case Fire Booster Pumps)

این پمپ ها دارای یک بدنه تقسیم افقی هستند که امکان نگهداری و تعمیر آسان را فراهم می کند. آنها معمولا در ساختمان های بزرگتر و تاسیسات صنعتی استفاده می شوند.

بوستر پمپ های آتش نشانی افقی
یک مدل بوستر پمپ های آتش نشانی افقی

پمپ های آتش نشانی عمودی (Vertical Turbine Fire Booster Pump)

این پمپ ها برای نصب در جهت عمودی و با اتصالات مکش و تخلیه در یک خط مستقیم طراحی شده اند. آنها اغلب در ساختمان های کوچکتر و تاسیسات تجاری استفاده می شوند.

پمپ های آتش نشانی End Suction

این پمپ ها دارای یک پروانه مکش هستند و معمولاً در ساختمان های کوچکتر و سازه های کم ارتفاع استفاده می شوند.

بوستر پمپ های آتش نشانی چند مرحله ای

این پمپ ها دارای پروانه های متعدد هستند و برای تامین جریان آب با فشار بالا در فواصل طولانی طراحی شده اند. آنها اغلب در مناطق روستایی و برای اطفاء حریق در مکان های دور استفاده می شوند.

بوستر پمپ آتش نشانی دور متغیر و دور ثابت

بوسترهای پمپ آتش نشانی را می توان با سرعت ثابت یا سرعت متغیر، بسته به کاربرد خاص و الزامات سیستم حفاظت در برابر آتش، طراحی کرد.

 با دور ثابت

بوستر پمپ آتش‌نشانی با دور ثابت با سرعت ثابت کار می‌کنند و معمولاً برای ارائه نرخ جریان و فشار ثابت طراحی می ‌شوند. آنها معمولاً در کاربردهایی استفاده می شوند که در آن میزان جریان و فشار مورد نیاز سیستم حفاظت در برابر آتش نسبتاً ثابت و قابل پیش بینی است. بوسترهای پمپ آتش نشانی با دور ثابت ساده و قابل اعتماد هستند و نیاز به تعمیر و نگهداری کم دارند.

با دور متغیر

تقویت‌کننده‌ های پمپ آتش‌ نشانی با دور متغیر در سرعت‌ های مختلف برای ارائه نرخ جریان و فشار متغیر عمل می‌کنند. آنها معمولاً برای تنظیم سرعت موتور پمپ در پاسخ به تغییرات در نرخ جریان و فشار مورد نیاز سیستم حفاظت در برابر آتش طراحی می شوند.

پمپ های با دور متغیر معمولاً در کاربردهایی استفاده می شود که میزان جریان و فشار مورد نیاز سیستم حفاظت در برابر آتش متغیر و غیرقابل پیش بینی است. آنها می توانند با تنظیم سرعت پمپ برای مطابقت با تقاضای واقعی، صرفه جویی در انرژی را فراهم کنند و میزان انرژی هدر رفته را کاهش دهند.

الزامات انتخاب پمپ دور ثابت یا متغیر

انتخاب بین یک پمپ تقویت کننده آتش نشانی با دور متغیر یا ثابت به نیازهای خاص سیستم حفاظت در برابر آتش و همچنین عواملی مانند بهره وری انرژی، نیازهای تعمیر و نگهداری و هزینه بستگی دارد. برای تعیین مناسب ترین نوع پمپ تقویت کننده برای کاربرد خاص خود، مهم است که با یک مشاور آتش نشانی دارای صلاحیت مذاکره کنید.

نوع بوستر پمپ انتخاب شده به کاربرد خاص و شرایط تامین آب بستگی دارد. مهم است که با یک مهندس یا پیمانکار حفاظت از آتش واجد شرایط مشورت کنید تا مناسب ترین پمپ را برای نیازهای خود تعیین کنید.

یک بوستر پمپ دیزلی

کاربرد بوستر پمپ های آتش نشانی

این پمپ ها برای افزایش فشار آب در یک سیستم حفاظت آتش، مانند سیستم اسپرینکلر، به منظور اطمینان از اینکه سیستم می تواند به طور موثر آتش را مهار کند، استفاده می شود. بوستر پمپ های آتش نشانی معمولاً در ساختمان ها و تأسیساتی استفاده می شوند که فشار آب موجود از منبع آب شهری برای پاسخگویی به نیازهای هیدرولیکی سیستم حفاظت در برابر آتش کافی نیست.

برخی از کاربردهای رایج بوستر پمپ های آتش نشانی عبارتند از:

ساختمان های مرتفع

پمپ های آتش نشانی تقویت کننده اغلب در ساختمان های بلند استفاده می شود که فشار آب از منبع شهری ممکن است برای تامین جریان و فشار آب کافی به طبقات بالای ساختمان کافی نباشد.

تأسیسات صنعتی

بوستر پمپ آتش نشانی معمولاً در تأسیسات صنعتی که برای اطفای حریق در مناطق ذخیره مواد خطرناک و سایر مناطق پرخطر نیاز به حجم زیادی آب است، استفاده می شود.

مناطق روستایی

در مناطق روستایی که ممکن است منبع آب شهری قابل اطمینانی وجود نداشته باشد، می توان از بوستر پمپ های آتش نشانی برای برداشت آب از دریاچه، رودخانه یا چاه مجاور برای تامین آب برای حفاظت از آتش استفاده کرد.

مکان ‌های دور

پمپ‌ های  آتش ‌نشانی تقویت‌کننده همچنین در مکان ‌های دور، مانند عملیات معدن یا سکوهای نفتی، که ممکن است منبع آب قابل اطمینانی در دسترس نباشد، استفاده می ‌شوند.

در تمام این کاربردها، بوستر پمپ های آتش نشانی جزء ضروری سیستم اطفای حریق هستند و اطمینان می دهند که جریان آب و فشار کافی برای سرکوب آتش و محافظت از افراد و اموال در برابر اثرات مخرب آتش وجود دارد.

بوستر پمپ آتش نشانی صنعتی و ویژگی های آنها

نوعی بوستر پمپ است که به طور خاص برای استفاده در کاربردهای صنعتی طراحی شده است، جایی که حجم زیادی از آب یا سایر سیالات باید در فواصل طولانی یا در فشارهای بالا جابجا شوند. بوستر پمپ های صنعتی معمولا در صنایع مختلفی مانند تولید، معدن و نفت و گاز استفاده می شوند.

بوستر پمپ‌ های آتش ‌نشانی صنعتی به گونه ‌ای طراحی شده ‌اند که دبی بالا و فشار مورد نیاز برای اطفای مؤثر آتش در تأسیسات صنعتی را فراهم کنند. این پمپ ها معمولا برای پشتیبانی از انواع سیستم های اطفاء حریق از جمله سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی، سیستم های اطفای فوم و سیستم های پاشش آب استفاده می شوند.

بوستر پمپ های آتش نشانی صنعتی در اندازه ها و پیکربندی های مختلفی تولید می شوند و انتخاب آن به نیازهای خاص تاسیسات صنعتی بستگی دارد. برخی از ویژگی های رایج بوستر پمپ های آتش نشانی صنعتی عبارتند از:

  1. دبی و فشار بالا: بوستر پمپ های آتش نشانی صنعتی به گونه ای طراحی شده اند که دبی بالا و فشار مورد نیاز برای مهار موثر آتش در تاسیسات صنعتی را فراهم کنند.
  2. ساخت و ساز بادوام: پمپ های صنعتی معمولاً با مواد بادوام مانند چدن یا فولاد ضد زنگ ساخته می شوند تا در برابر شرایط سخت محیط های صنعتی مقاومت کنند.
  3. قابلیت های خود مکش یا خود پرایمینگ: بوستر پمپ های آتش نشانی صنعتی اغلب با قابلیت های خود پرایمینگ طراحی می شوند تا از واکنش سریع در صورت آتش سوزی اطمینان حاصل کنند.
  4. نیازمندی های تعمیر و نگهداری کم: این پمپ ها به گونه ای طراحی شده اند که قابل اعتماد بوده و نیاز به تعمیر و نگهداری پایینی دارند تا زمان خرابی و هزینه های تعمیر و نگهداری را به حداقل برسانند.
  5. عملکرد سرعت متغیر: برخی از بوستر پمپ های آتش نشانی صنعتی با عملکرد سرعت متغیر طراحی شده اند تا سرعت و دبی پمپ را بر اساس نیازهای خاص سیستم اطفاء حریق تنظیم کنند.

برای تعیین مناسب ترین بوستر آتش نشانی صنعتی برای کاربرد خاص خود، مشورت با یک مهندس یا پیمانکار حفاظت آتش واجد شرایط بسیار مهم است. عواملی مانند اندازه و چیدمان تاسیسات صنعتی، نوع سیستم اطفاء حریق مورد استفاده و توان الکتریکی موجود همگی در انتخاب مناسب ترین بوستر پمپ آتش نشانی صنعتی نقش دارند. مشاوران زبده گنجینه پاوان آماده ارائه مشاوره در این زمینه هستند.

دو پمپ آتش نشانی

اجزا و مشخصات بوستر پمپ آتش نشانی

اجزا و مشخصات این پمپ ها بسته به کاربرد خاص و قوانین و مقررات ساختمانی می تواند متفاوت باشد. با این حال، در اینجا برخی از اجزاء و مشخصات رایج که ممکن است شامل شوند، توضیح می دهیم:

پمپ

پمپ جزء اصلی بوستر پمپ اطفای حریق است و وظیفه افزایش فشار آب در سیستم حفاظت حریق را بر عهده دارد. پمپ می تواند برقی یا دیزلی باشد.

کنترلر

کنترل کننده وظیفه راه اندازی و توقف پمپ را در پاسخ به سیگنال اعلام حریق یا افت فشار آب در سیستم حفاظت حریق بر عهده دارد.

جوکی پمپ (Jockey Pump)

جوکی پمپ، یک پمپ کوچک است که برای حفظ فشار ثابت در سیستم حفاظت آتش در زمانی که بوستر پمپ اصلی آتش نشانی کار نمی کند طراحی شده است. این به جلوگیری از چکش آب و سایر مشکلاتی که ممکن است در هنگام نوسان فشار رخ دهد کمک می کند.

جوکی پمپ طوری طراحی شده است که با سرعت ثابت کار می کند و می تواند فشار را در سیستم به مقدار کمی افزایش دهد. هنگامی که فشار در سیستم به کمتر از حد معینی می‌رسد، جوکی پمپ فعال شده و فشار را افزایش می‌دهد تا فشار مورد نیاز در سیستم حفظ شود.

پمپ جوکی یکی از اجزای مهم یک سیستم پمپ تقویت کننده آتش است، زیرا کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که فشار در سیستم حفاظت آتش در سطح ثابتی حفظ می شود. بدون جوکی پمپ ، نوسانات فشار در سیستم می تواند باعث هشدارهای کاذب شود یا از عملکرد موثر سیستم حفاظت در برابر آتش در صورت آتش سوزی جلوگیری کند.

مهم است که اطمینان حاصل شود که پمپ جوکی برای کاربرد خاص اندازه مناسبی دارد و با تمام کدها و استانداردهای قابل اجرا مطابقت دارد.

گیج های فشار

از فشار سنج ها برای نظارت بر فشار آب در سیستم حفاظت حریق قبل و بعد از بوستر پمپ آتش نشانی استفاده می شود.

سوپاپ

از سوپاپ ها یا شیرهای تخلیه اطمینان برای کنترل جریان آب از طریق سیستم تقویت کننده آتش استفاده می شود. آنها ممکن است شامل یک شیر برگشتی باشند که از برگشت آب به پمپ جلوگیری می کند و یک شیر کاهش فشار که از سیستم در برابر فشار بیش از حد محافظت می کند.

لوله کشی

لوله کشی در سیستم بوستر پمپ باید اندازه مناسبی داشته باشد تا جریان و فشار آب مورد نیاز را کنترل کند. لوله کشی ممکن است شامل یک لوله مکش باشد که آب را از منبع آب می گیرد و یک لوله تخلیه که آب را به سیستم حفاظت آتش توزیع می کند.

ظرفیت بوستر پمپ

ظرفیت بوستر پمپ آتش نشانی با دبی و فشار مورد نیاز سیستم حفاظت در برابر حریق تعیین می شود. ظرفیت باید برای پاسخگویی به نیازهای هیدرولیکی سیستم حفاظت در برابر آتش با در نظر گرفتن عواملی مانند تعداد نازل های آتش نشانی مورد استفاده و اندازه ساختمان یا تأسیسات کافی باشد.

اجزای یک بوستر پمپ آتش نشانی

تابلو برق بوستر پمپ آتش نشانی

تابلو برق بوستر پمپ یک تابلوی کنترل الکتریکی است که برای مدیریت عملکرد سیستم استفاده می شود. تابلو برق معمولاً شامل اجزای مختلف زیر است:

  1. کلید قطع کننده اصلی: کلید قطع کننده اصلی برای قطع برق سیستم پمپ آتش تقویت کننده برای نگهداری یا تعمیر استفاده می شود.
  2. قطع کننده جریان موتور: قطع جریان موتور برای محافظت از موتور پمپ در برابر آسیب ناشی از اضافه بار الکتریکی یا خطا استفاده می شود.
  3. کنترل کننده بوستر پمپ: کنترل کننده وظیفه راه اندازی و توقف پمپ را در پاسخ به سیگنال اعلام حریق یا افت فشار آب در سیستم حفاظت حریق بر عهده دارد. این کنترلر ممکن است دارای ویژگی هایی مانند سوئیچ های انتقال خودکار، کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی و قابلیت های نظارت از راه دور باشد.
  4. تجهیزات مانیتورینگ توان: تجهیزات مانیتورینگ قدرت برای نظارت بر منبع تغذیه الکتریکی سیستم پمپ تقویت کننده شامل ولتاژ، جریان و فرکانس استفاده می شود.
  5. نشانگرهای کنترل و هشدار: تابلو ممکن است شامل نشانگرهای کنترل و هشدار مانند چراغ ها و آلارم های صوتی باشد تا اطلاعات وضعیت را ارائه دهد و اپراتور را در مورد هر گونه مشکل در سیستم بوستر پمپ نشان دهد.
  6. سوئیچ های دستی بازدارنده: سوئیچ های دستی برای راه اندازی یا توقف دستی بوستر پمپ در صورت خرابی یا سایر شرایط اضطراری استفاده می شوند.

تابلوهای برق جزء ضروری سیستم پمپ تقویت کننده آتش نشانی هستند که عملکرد قابل اعتماد و کارآمدی را در هنگام آتش سوزی ارائه می دهند.

بوستر پمپ آتش نشانی چگونه کار می کند؟

هنگامی که آتش سوزی تشخیص داده می شود، سیستم اعلام حریق سیگنالی را به کنترل کننده بوستر پمپ می فرستد که موتور پمپ را راه اندازی می کند. پمپ آب را از منبع آب می گیرد و فشار را تا سطح مورد نیاز برای سیستم حفاظت آتش افزایش می دهد. سپس آب از طریق سیستم حفاظت در برابر آتش، مانند نازل های آتش نشانی، لوله های ایستاده یا شیلنگ های آتش نشانی برای مهار آتش توزیع می شود.

بیشتر بوستر پمپ ها به گونه ای طراحی شده اند که در پاسخ به سیگنال سیستم اعلام حریق یا افت فشار آب در سیستم حفاظت در برابر آتش، به طور خودکار شروع به کار کنند. آنها همچنین ممکن است شامل یک منبع تغذیه پشتیبان مانند دیزل ژنراتور باشند تا اطمینان حاصل شود که در صورت قطع برق به کار خود ادامه می دهند.

بوستر پمپ های آتش نشانی معمولاً در یک اتاق پمپ یا محفظه اختصاصی نصب می شوند که مجهز به تهویه، روشنایی و سایر ویژگی های ایمنی است تا اطمینان حاصل شود که پمپ می تواند ایمن و کارآمد کار کند.

تعمیر و نگهداری منظم پمپ های تقویت کننده آتش نشانی برای اطمینان از اینکه آنها در شرایط کاری خوب و آماده کار در صورت آتش سوزی هستند، مهم است. این شامل بازرسی، آزمایش و سرویس منظم توسط یک پیمانکار یا مهندس حفاظت آتش واجد شرایط است.

پمپ تقویت کننده

چه ساختمان هایی به بوستر پمپ آتش نشانی نیاز دارند؟

ساختمان هایی که به این نوع پمپ نیاز دارند، معمولاً ساختمان هایی هستند که دارای سیستم حفاظت در برابر آتش هستند که برای سرکوب موثر آتش به فشار و جریان آب متکی است. الزامات خاص برای پمپ تقویت کننده آتش نشانی به اندازه و پیچیدگی ساختمان و همچنین سیستم حفاظت آتش خاص نصب شده بستگی دارد.

برخی از انواع ساختمان های رایج که ممکن است به این نوع پمپ ها نیاز داشته باشند عبارتند از:

ساختمان های بلند

ساختمان های بلند معمولاً به پمپ تقویت کننده آتش نشانی نیاز دارند زیرا فشار آب موجود از منبع آب شهری ممکن است برای برآوردن نیازهای هیدرولیکی سیستم حفاظت آتش در ارتفاعات بالاتر کافی نباشد.

ساختمان های تجاری بزرگ

ساختمان های تجاری بزرگ، مانند مراکز خرید و مجتمع های اداری، ممکن است به بوستر پمپ آتش نشانی نیاز داشته باشند تا از فشار و جریان آب کافی برای فعال کردن سیستم اسپرینکلر یا سایر وسایل حفاظت آتش اطمینان حاصل شود.

تأسیسات صنعتی

تأسیسات صنعتی، مانند کارخانه ها و انبارها، ممکن است به بوستر پمپ آتش نشانی نیاز داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که جریان آب و فشار کافی برای سرکوب مؤثر آتش سوزی در مواد خطرناک یا قابل احتراق وجود دارد.

امکانات مراقبت های بهداشتی

امکانات مراقبت های بهداشتی، مانند بیمارستان ها و کلینیک ها، ممکن است به بوستر پمپ اطفای حریق نیاز داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که جریان آب و فشار کافی برای سرکوب موثر آتش سوزی و محافظت از بیماران، کارکنان و بازدیدکنندگان وجود دارد.

در ایران به طور کلی ساختمان هایی که بر اساس ضوابط سازمان آتش نشانی ملزم به اخذ تاییدیه آتش نشانی برای پایان کار ساختمان هستند باید به سیستم اعلام و اطفای حریق مجهز باشند. و از آنجا که بوستر پمپ آتش نشانی اصلی ترین بخش سیستم اطفا حریق است باید در این نوع ساختمان ها نصب گردند.

ساختمان هایی که نیاز به اخذ تاییدیه آتش نشانی دارند عبارتند از:

  1. ساختمان های با کاربری مسکونی دارای شش طبقه روی همکف یا بیش از آن
  2. در برخی مناطق تهران ساختمان های با کاربری مسکونی با پنج طبقه از همکف نیز نیاز به دریافت تاییدیه آتش نشانی دارند.
  3. ساختمان های با کاربری اداری یا تجاری دارای دو طبقه یا بیشتر

جهت دریافت هر نوع اطلاعات و مشاوره جهت شرایط و ضوابط سازمان آتش نشانی جهت انواع ساختمان و دریافت تاییدیه سازمان آتش نشانی با کارشناسان ما در شرکت گنجینه پاوان تماس حاصل فرمایید.

یک نوع پمپ

محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی

تعیین دبی مورد نیاز برای سیستم حفاظت در برابر حریق به عوامل مختلفی از جمله نوع تصرف، اندازه ساختمان و سطح خطر آتش سوزی بستگی دارد. انجمن ملی حفاظت در برابر آتش (NFPA) دستورالعمل هایی را برای تعیین میزان جریان و فشار مورد نیاز برای سیستم های اسپرینکلر در استاندارد خود برای نصب سیستم های آبپاش (NFPA 13) ارائه می دهد.

یکی از روش های رایج برای تعیین دبی مورد نیاز استفاده از روش چگالی/مساحت است. این روش خطر آتش سوزی مورد انتظار و اندازه منطقه ای که باید محافظت شود را در نظر می گیرد. فرمول روش چگالی / مساحت به صورت زیر است:

Q = A x D x S

که در آن:

Q = نرخ جریان بر حسب گالن در دقیقه (GPM)

A = مساحت بر حسب فوت مربع

D = چگالی طراحی بر حسب گالن در دقیقه بر فوت مربع (GPM/ فوت مربع)

S = ضریب ایمنی (معمولا 1.15)

چگالی طراحی بر اساس خطر آتش سوزی مورد انتظار تعیین می شود، همانطور که در NFPA 13 مشخص شده است. برای مثال، تصرف گروه خطر معمولی 2 (مانند انبار) دارای چگالی طراحی 0.10 GPM/fts مربع است، در حالی که یک گروه خطر سبک 1 مانند یک ساختمان اداری دارای تراکم طراحی 0.05 GPM / فوت مربع است.

نحوه محاسبه ضریب ایمنی (S)

ضریب ایمنی یک شاخصی است که برای اطمینان از اینکه سیستم حفاظت از آتش می تواند جریان آب و فشار مورد نیاز را تحت شرایط نامطلوب، مانند شیر نیمه بسته یا سر نازل آبپاش مسدود شده، ارائه دهد، استفاده می شود. ضریب ایمنی معمولاً در قوانین و مقررات محلی مشخص شده است و معمولاً حدود 1.15 است.

برای محاسبه ضریب ایمنی، به سادگی سرعت جریان طراحی را در ضریب ایمنی ضرب کنید. بنابراین، برای مثال، اگر نرخ جریان طراحی 500 GPM و ضریب ایمنی 1.15 باشد، دبی مورد نیاز خواهد بود:

Q = 500 x 1.15 = 575 GPM

این بدان معنی است که بوستر پمپ آتش نشانی باید حداقل 575 GPM را برای برآورده کردن الزامات سیستم حفاظت در برابر آتش با ضریب ایمنی ارائه دهد.

توجه به این نکته مهم است که فاکتور ایمنی تنها یکی از عواملی است که باید در هنگام انتخاب یک پمپ تقویت کننده آتش نشانی در نظر گرفت. عوامل دیگری مانند آبرسانی و طراحی سیستم نیز باید در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که سیستم در مواقع آتش سوزی موثر است. همیشه بهترین کار این است که برای تعیین مناسب ترین پمپ تقویت کننده آتش برای نیازهای خاص خود، با یک مهندس حریق یا پیمانکار حفاظت آتش واجد شرایط مشورت کنید.

استاندارد و ضوابط بوستر پمپ آتش نشانی

استانداردها و مقررات این پمپ ها نشانی برای اطمینان از طراحی، نصب و نگهداری سیستم های تقویت کننده پمپ آتش نشانی به شیوه ای ایمن و مؤثر ایجاد شده است.

استانداردهای NFPA

NFPA یک سازمان پیشرو در حفاظت و ایمنی آتش است و تعدادی استاندارد در رابطه با بوستر پمپ های آتش نشانی ارائه کرده است، از جمله:

NFPA 20

استاندارد برای نصب پمپ های ثابت برای حفاظت در برابر آتش، که الزامات طراحی، نصب و نگهداری سیستم های بوستر پمپ های آتش نشانی را فراهم می کند.

NFPA 25

استاندارد برای بازرسی، آزمایش، و نگهداری سیستم های حفاظت آتش مبتنی بر آب، که راهنمایی در مورد بازرسی، آزمایش و نگهداری سیستم های بوستر پمپ آتش نشانی ارائه می دهد.

سایر استانداردهای بین المللی

آئین نامه بین المللی ساختمان IBC

IBC یک کد ساختمان مدل است که حداقل الزامات ایمنی را برای ساخت، طراحی و نگهداری ساختمان ها فراهم می کند. IBC شامل الزامات مربوط به سیستم های تقویت کننده پمپ آتش نشانی، مانند حداقل نرخ جریان و فشار مورد نیاز است.

استانداردهای آزمایشگاه های UL

UL یک شرکت صدور گواهینامه ایمنی جهانی است که تست ایمنی و گواهینامه را برای انواع محصولات از جمله تقویت کننده های پمپ آتش نشانی ارائه می دهد. UL چندین استاندارد مربوط به بوستر پمپ های آتش نشانی ایجاد کرده است، از جمله UL 448: استاندارد برای واحدهای پمپ برای خدمات حفاظت از آتش.

استاندارد اروپایی بوستر پمپ آتش نشانی

در اروپا بوسترهای پمپ آتش نشانی تابع تعدادی از استانداردها و مقررات هستند که توسط سازمان های مختلف وضع شده است. در اینجا برخی از استانداردهای کلیدی اروپایی مربوط به این پمپ ها را بررسی می کنیم:

EN 12845

این استاندارد الزامات طراحی، نصب و نگهداری سیستم های اسپرینکلر اتوماتیک از جمله بوسترهای پمپ آتش نشانی را فراهم می کند. EN 12845 شامل الزامات مربوط به نرخ جریان، فشار مورد نیاز و تست عملکرد این نوع پمپ ها است.

EN 12259-12

این استاندارد الزامات طراحی و آزمایش بوسترهای پمپ آتش نشانی گریز از مرکز با مهر و موم شفت را فراهم می کند. استاندارد EN 12259-12 شامل الزامات مربوط به نرخ جریان، فشار مورد نیاز و تست عملکرد بوسترهای پمپ آتش نشانی است.

EN 12162

این استاندارد الزاماتی را برای طراحی و آزمایش شیلنگ های مکش لاستیکی و پلاستیکی و مجموعه های شلنگ مورد استفاده در ارتباط با بوستر پمپ های آتش نشانی را ارائه می دهد.

EN 12485

این استاندارد الزامات طراحی، نصب و نگهداری سیستم های فوم کم انبساط را که ممکن است شامل تقویت کننده های پمپ آتش نشانی باشد، ارائه می کند.

قوانین وضوابط مقررات ملی ساختمان و سازمان آتش نشانی ایران

قوانین و مقررات محلی ساختمان مثل مقررات ملی ساختمان و آیین نامه های سازمان آتش نشانی ممکن است الزاماتی را برای بوستر پمپ های آتش نشانی، مانند حداقل نرخ جریان و الزامات فشار، الزامات نصب و آزمایش، و الزامات نگهداری و بازرسی تعیین کند.

برای اطمینان از اینکه سیستم بوستر پمپ آتش نشانی با تمام استانداردها و مقررات قابل اجرا مطابقت دارد، با مشاوران ما در گنجینه پاوان تماس بگیرید.

تاییدیه FM و UL
FM و UL از مهمترین تاییدیه ها و گواهینامه برای بوستر پمپ های آتش نشانی است.

بوستر پمپ آتش نشانی UL دار چیست؟

بوستر پمپ آتش نشانی UL دار یک پمپ آتش نشانی است که توسط Underwriters Laboratories (UL)، یک شرکت مستقل مشاوره ایمنی و صدور گواهینامه، آزمایش و تایید شده است. UL یک سازمان شناخته شده جهانی است که خدمات تست، بازرسی و صدور گواهینامه را برای طیف گسترده ای از محصولات از جمله تجهیزات حفاظت از آتش ارائه می دهد.

بوستر پمپ های آتش نشانی UL دار مطابق با استانداردهای خاصی آزمایش می شوند، از جمله UL 448 که پمپ های آتش نشانی را برای استفاده در خدمات حفاظت آتش پوشش می دهد و UL 1247 که پمپ های آتش نشانی موتور دیزل را پوشش می دهد. این استانداردها الزامات طراحی، ساخت و عملکرد پمپ آتش نشانی تقویت کننده و همچنین روش های آزمایشی را که باید برای اطمینان از مطابقت پمپ با الزامات مشخص شده دنبال شود، مشخص می کند.

همچنین بخوانید: آموزش سیستم اعلام حریق

یک بوستر پمپ UL دار به گونه ای طراحی شده است که عملکرد قابل اعتماد و کارآمدی را در صورت آتش سوزی ارائه دهد. گواهینامه UL تضمین می کند که پمپ تست شده است و بالاترین استانداردهای ایمنی و عملکرد را برآورده می کند. گواهینامه UL اغلب توسط قوانین و مقررات ساختمانی برای سیستم های حفاظت از آتش در ساختمان های تجاری و صنعتی مورد نیاز است.

توجه به این نکته مهم است که همه پمپ های تقویت کننده آتش نشانی UL ندارند. هنگام انتخاب یک بوستر آتش نشانی، مهم است که اطمینان حاصل شود که الزامات خاص برنامه را برآورده می کند و با تمام کدها و مقررات قابل اجرا مطابقت دارد. برای اطمینان از انتخاب پمپ تقویت کننده آتش مناسب برای نیازهای خاص ساختمان یا تأسیسات، با مشاوران باتجربه ما در گنجینه پاوان تماس بگیرید.

اهمیت تاییدیه FM برای بوستر پمپ های آتش نشانی

FM Global یک شرکت بیمه جهانی است که راهکارهای های مدیریت ریسک از جمله خدمات مهندسی حفاظت از آتش را ارائه می دهد. FM Global تعدادی استاندارد در رابطه با حفاظت در برابر آتش ایجاد کرده است، از جمله برای بوستر پمپ های آتش نشانی.

پمپ های آتش نشانی تقویت کننده مورد تایید FM به طور خاص برای مطابقت با استانداردهای سختگیرانه FM Global برای حفاظت در برابر آتش طراحی و آزمایش شده اند. این پمپ ها تحت آزمایش های گسترده ای قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که استانداردهای صنعت را برای عملکرد، قابلیت اطمینان و ایمنی برآورده می کنند یا از آنها فراتر می روند.

بوستر پمپ های مورد تایید FM معمولاً برای ارائه نرخ جریان بالا و فشار مورد نیاز برای مهار مؤثر آتش در کاربردهای مختلف، از جمله تأسیسات صنعتی، ساختمان‌های تجاری و تأسیسات بهداشتی طراحی می‌شوند. این پمپ ها می‌توانند برقی یا دیزلی باشند و ممکن است دارای ویژگی‌هایی مانند عملکرد سرعت متغیر، قابلیت‌های خود پرایمینگ و نیازهای تعمیر و نگهداری کم باشند.

انتخاب بوستر پمپ آتش نشانی بر اساس نوع ساختمان های S1 ، S2 و S3

ساختمان ها از نظر نوع و ساختار تصرف در ضوابط ملاک عمل سامانه های اطفای حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به سه گروه به صورت زیر تقسیم می شوند:

گروه بندی ساختمان ها بر اساس ضوابط آتش نشانی
گروه بندی ساختمان ها بر اساس ضوابط آتش نشانی

بر اساس تقسیم بندی فوق، برای دستورالعمل های قبل از سال 1395 بوستر پمپ های آتش نشانی باید دارای 2 پمپ هم توان (یکی به عنوان پمپ اصلی و یکی به عنوان رزرو) باشند.

برای دستورالعمل پس از سال 1395 برای ساختمان های S1 و S2 شامل 3 بوستر پمپ است که 2 عدد از آنها هم توان و (به عنوان اصلی و رزرو) و سومی جوکی پمپ یا پمپ پیشرو می باشد.

برای ساختمان های S3 شامل دستورالعمل پس از سال 1395 بوستر پمپ شامل دو پمپ (یکی اصلی و یکی جوکی پمپ) است که پمپ اصلی باید درای تاییدیه های UL و FM باشد.

تفاوت بوستر پمپ های فهرست شده و فهرست نشده

بوستر پمپ آتش نشانی فهرست شده یا Listed بوستر پمپی است که در فهرست تجهیزات مجاز اعلامی توسط سازمان آتش نشانی موجود باشد. تجهیزات موجود در فهرست مذکور سازمان آتش نشانی شامل تجهیزات و مصالحی می باشد که توسط نهادهای داخلی و بین المللی مورد تایید این سازمان مثل LPCB، UL، Vds و FM و سازمان ملی استاندارد، مرکز تحقیقات اه، مسکن و شهرسازی مورد بررسی، آزمایش و تایید قرار گرفته باشند.

چیدمان پمپ ها در بوستر پمپ آتش نشانی

چیدمان پمپ ها در یک سیستم بوستر پمپ آتش نشانی به کاربرد و الزامات خاص سیستم حفاظت در برابر آتش بستگی دارد. با این حال، چندین ترتیب متداول برای سیستم های تقویت کننده پمپ آتش نشانی وجود دارد:

چیدمان تک پمپی

در آرایش تک پمپی، برای افزایش فشار آب در سیستم حفاظت حریق، از پمپ بوستر تک استفاده می شود. این آرایش معمولاً در ساختمان ‌ها یا تأسیسات کوچک ‌تر با دبی و فشار کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چیدمان چند پمپی

در آرایش پمپ های چندگانه، از چند بوستر پمپ آتش نشانی برای افزایش فشار آب در سیستم حفاظت حریق استفاده می شود. این آرایش معمولاً در ساختمان ‌ها یا تأسیسات بزرگ‌ تر با دبی و فشار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترتیبات پمپ های متعدد را می توان به صورت موازی پیکربندی کرد، جایی که هر پمپ به طور مستقل کار می کند، یا به صورت سری، جایی که هر پمپ فشار را در سیستم افزایش می دهد.

همچنین بخوانید:سیستم اطفاء حریق چیست و چگونه کار می‌ کند؟

چیدمان پمپ دوبلکس یا دوتایی موازی

در چیدمان پمپ دوبلکس، دو پمپ به صورت موازی نصب می شوند تا در صورت بروز خرابی یا تعمیر و نگهداری یکی از پمپ ها، کارکرد مداوم را تضمین کنند. ترتیبات پمپ دوبلکس معمولاً در کاربردهای حیاتی که زمان توقف قابل قبول نیست، استفاده می شود.

چیدمان پمپ تریپلکس یا سه تایی موازی

در چیدمان پمپ تریپلکس، سه پمپ به صورت موازی نصب می شوند تا در صورت خرابی یا تعمیر و نگهداری یک یا دو پمپ، کارکرد مداوم را تضمین کنند. چیدمان پمپ های تریپلکس معمولاً در کاربردهای حیاتی که زمان خرابی قابل قبول نیست، استفاده می شود.

به طور کلی آرایش خاص پمپ ها در یک سیستم بوستر پمپ آتش نشانی به عواملی مانند میزان جریان و فشار مورد نیاز سیستم حفاظت در برابر آتش، فضای موجود برای نصب و توان الکتریکی موجود بستگی دارد.

دیاگرام نحوه کار بوستر پمپ آتش نشانی
دیاگرام نحوه کار بوستر پمپ آتش نشانی

نحوه انتخاب بوستر پمپ آتش نشانی

هنگام انتخاب یک بوستر پمپ، چندین فاکتور وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

  1. تامین آب: اولین فاکتور مورد توجه، تامین آب است. پمپ باید بتواند جریان و فشار آب مورد نیاز سیستم حفاظت از حریق را بر اساس آب موجود ارائه دهد.
  2. طراحی سیستم: پمپ باید به گونه ای انتخاب شود که الزامات طراحی سیستم حفاظت در برابر آتش، از جمله تعداد سرهای آبپاش، سرعت جریان آنها و نیازهای هیدرولیکی سیستم را برآورده کند.
  3. منبع تغذیه: پمپ باید با منبع برق موجود سازگار بوده و در صورت قطع برق دارای منبع تغذیه پشتیبان باشد.
  4. اندازه و ظرفیت: پمپ باید به اندازه ساختمان یا تأسیساتی که از آن محافظت می کند، مناسب باشد. این شامل ملاحظاتی مانند اندازه ساختمان، تعداد طبقات و نوع تصرف است.
  5. تعمیر و نگهداری و قابلیت اطمینان: پمپ باید قابل اعتماد باشد و به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که در صورت آتش سوزی آماده کار است.
  6. قوانین و مقررات محلی: هنگام انتخاب و نصب یک بوستر آتش نشانی، تامین ضوابط و الزامات سازمان های مرتبط مثل سازمان آتش نشانی و مقررات ملی ساختمان بسیار مهم است.

به طور کلی، انتخاب بوستر پمپ آتش نشانی مناسب برای اطمینان از موثر بودن سیستم حفاظت در برابر حریق در صورت آتش سوزی بسیار مهم است. برای تعیین مناسب ترین پمپ برای نیازهای خاص خود، با همکاران ما در شرکت گنجینه پاوان تماس حاصل فرمایید.

برندهای معروف تولید کننده بوستر پمپ آتش نشانی

برندهای بوستر پمپ های آتش نشانی زیادی در بازار موجود است که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه چند نمونه از مارک های معروف جارجی را نام می بریم:

  1. آئورورا پمپ: Aurora Pump تولید کننده پیشرو در پمپ های آتش نشانی و بوستر پمپ است که طیف گسترده ای از محصولات را برای کاربردهای مختلف ارائه می دهد.
  2. گراندفوس: Grundfos یک برند شناخته شده در صنعت پمپ است و طیف وسیعی از پمپ های تقویت کننده را برای کاربردهای مختلف ارائه می دهد. پمپ های تقویت کننده آتش Grundfos برای تامین آب قابل اطمینان و کارآمد برای سیستم های حفاظت آتش در ساختمان های تجاری، مسکونی و صنعتی طراحی شده اند.
  3. فناوری سیالات آرمسترانگ: Armstrong Fluid Technology تولید کننده پیشرو در سیستم های بوستر پمپ آتش نشانی است که طیف گسترده ای از محصولات را برای کاربردهای مختلف ارائه می دهد.
  4. Pentair: یک تولید کننده جهانی محصولات حفاظت از آتش، از جمله بوستر پمپ آتش نشانی، کنترلر و لوازم جانبی است.
  5. Patterson Pump Company: مجموعه ای از بوسترها و سیستم های پمپ آتش نشانی، از جمله گزینه های برقی و دیزلی را طراحی و تولید می کند.
  6. Xylem: یک شرکت جهانی فناوری آب است که انواع سیستم ها و محصولات بوستر پمپ آتش نشانی را برای کاربردهای تجاری و صنعتی ارائه می دهد.
  7.  

برندهای ایرانی بوستر پمپ های آتش نشانی

برندهای مختلف ایرانی بوستر پمپ آتش نشانی نیز موجود است. جهت کسب اطلاعات درباره انواع این پمپ ها و دریافت لیست قیمت با ما تماس بگیرید.

مهم است که یک مارک تقویت کننده پمپ آتش نشانی معتبر و شناخته شده در صنعت، انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که محصول تمام کدها و استانداردهای قابل اجرا برای کاربرد خاص را رعایت می کند.

لیست قیمت بوستر پمپ آتش نشانی

قیمت بوستر پمپ آتش نشانی با توجه به برند، مشخصات و سایر عوامل متغیر می باشد. برای دریافت لیست قیمت بوستر آتش نشانی انواع برندها با بهترین قیمت با همکاران ما در شرکت گنجینه پاوان تماس حاصل فرمایید.

مشاوره با گنجینه پاوان جهت انتخاب و خرید بوستر پمپ آتش نشانی

انتخاب و خرید یک بوستر پمپ آتش نشانی می تواند فرآیندی پیچیده باشد، و مهم است که اطمینان حاصل شود که پمپی که انتخاب می کنید برای کاربرد خاص مناسب است و با تمام کدها و استانداردهای قابل اجرا مطابقت دارد. در انتخاب و خرید بوستر پمپ آتش نشانی نکاتی را در نظر داشته باشید:

  1. با یک شرکت مشاور آتش نشانی واجد شرایط مشورت کنید.
  2. الزامات خاص برنامه خود را در نظر بگیرید.
  3. یک مارک معتبر انتخاب کنید.
  4. الزامات نگهداری و سرویس را در نظر بگیرید.
  5. اطمینان از نصب و آزمایش صحیح

با پیروی از این نکات، می توانید اطمینان حاصل کنید که یک تقویت کننده پمپ آتش نشانی را انتخاب کرده و خریداری می کنید که محافظت قابل اعتماد و مؤثر در برابر آتش را برای ساختمان یا تأسیسات شما فراهم می کند.

برای دریافت مشاوره رایگان و خرید انواع بوستر پمپ آتش نشانی متناسب با نیاز خود با کمترین قیمت با همکاران ما در گنجینه پاوان تماس حاصل فرمایید.

شماره های تماس با مشاوران گنجینه پاوان

88222801
88222802
88222803
88222804

4 پاسخ

  1. بسیار عالی.
    از دیگر نکات مهم برای اسمبل پمپ صنعتی انتخاب مکانیکال سیل جهت افزایش عمر پمپ و جلوگیری از نشت سیال است است که عواملی مثل RPM پمپ و نوع سیال ، دمای کارکرد پمپ مهم است. البته اگر اشتباه نکنم سیل بیشتر برای سیال های نفتی و خورنده استفاده می شود.

    1. با سلام و سپاس از حسن توجه شما
      بله حق با شماست. سیل مکانیکی (mechanical seal) یا آب بند مکانیکی در پمپ وسیله ای است که بین شفت چرخان پمپ و محفظه ثابت پمپ مانع ایجاد می کند تا از نشت مایع به بیرون از پمپ جلوگیری کند. آب بند مکانیکی در انواع پمپ ها از جمله پمپ های گریز از مرکز، پمپ های جابجایی مثبت و غیره استفاده می شود.
      آب بند مکانیکی جزء مهمی از پمپ های آتش نشانی است و برای اطمینان از عملکرد مؤثر و قابل اعتماد پمپ بسیار مهم است. با گذشت زمان، سیل های مکانیکی ممکن است فرسوده شوند یا آسیب ببینند، که می تواند منجر به نشت آب و کاهش عملکرد پمپ شود. بازرسی و نگهداری منظم آب بند مکانیکی برای اطمینان از سالم بودن آن و جلوگیری از تعمیرات یا تعویض پرهزینه در آینده مهم است.

    1. هدف از نصب بوستر پمپ آتش نشانی افزایش فشار آب برای تجهیزات اطفا حریق ساختمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
درخواست مشاوره