شما اینجا هستید:

طبقه‌بندی حریق بر مبنای دسته‌بندی امریکای شمالی، اروپا و استرالیا؛

طبقه‌بندی حریق بر مبنای دسته‌بندی امریکای شمالی، اروپا و استرالیا

فهرست مطالب

انواع طبقه‌ بندی حریق یا کلاس‌های آتش، نوعی سیستم دسته‌بندی است که در کشورهای مختلف استفاده می‌شود تا آتش‌سوزی و حریق را بر مبنای نوع مواد و مایعات قابل اشتعال و احتراق، طبقه‌بندی کنند. در طبقه‌ بندی حریق، از حروف الفبای انگلیسی، برای مشخص کردن انواع مختلف حریق استفاده می‌‌شود، البته باید به این نکته توجه داشت که طبقه‌بندی کلاس‌های آتش از استاندارد یکسانی در میان تمامی کشورها تبعیت نمی‌کند و این طبقه‌بندی در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. از جمله شناخته‌شده‌ترین استانداردهای طبقه‌بندی کلاس‌های آتش، می‌توان به طبقه‌بندی انواع کلاس‌های آتش در امریکای شمالی، اروپا و استرالیا اشاره کرد، طبقه‌بندی آتش در هر کدام از این حوزه‌های جغرافیایی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد و برای مثال در کشور استرالیا با 6 کلاس آتش روبه‌رو هستیم، در حالی که در امریکای شمالی تمامی حریق‌ها تنها در 5 کلاس آتش، طبقه‌بندی می‌شوند.

در ادامه با وب‌سایت گنجینه پاوان همراه باشید تا بیشتر با انواع مختلف کلاس‌های آتش در امریکای شمالی، اروپا و استرالیا آشنا شوید:

طبقه‌ بندی حریق و آتش‌سوزی کلاس A:

آتش‌ سوزی‌ های کلاس A
آتش‌سوزی‌های کلاس A حریق‌های ناشی از مواد سوختنی معمولی را در بر می‌‌‎گیرد

آتش‌سوزی‌های کلاس A حریق‌های ناشی از مواد سوختنی معمولی را در بر می‌‌‎گیرد

آتش‌سوزی‌های کلاس A حریق‌های ناشی از مواد سوختنی معمولی را در بر می‌گیرد، در این دسته‎‌بندی منظور از مواد سوختنی معمولی مواد قابل اشتعالی مانند چوب، پارچه، کاغذ، لاستیک و انواع پلاستیک‎‌ها است. در هر 3 منطقه‌‎ی جغرافیایی امریکای شمالی، اروپا و استرالیا، طبقه‌‎بندی کلاس A حریق برای اشاره به موارد فوق، استفاده می‌‎شود.

حرف A در این طبقه‎‌بندی مخفف کلمه‌ی انگلیسی Ash به معنای خاکستر است.

 آتش‌ سوزی کلاس B:

حریق‌ های کلاس B
حریق‌های کلاس B، آتش‌ سوزی‎ های مایعات قابل اشتعال را شامل می‌‎شود

حریق‌های کلاس B، آتش‌سوزی‎‌های مایعات قابل اشتعال را شامل می‎‌شود، برخی از متداول‌‎ترین مایعات قابل اشتعال و مایعات سوختنی عبارت‌‎اند از گریس‌های نفتی، قیر، روغن، رنگ‌های پایه روغنی، حلال‌ها، لاک‌‎های صنعتی، الکل‌ها و گازهای قابل اشتعال. برای اطفای حریق‎‌های کلاس B برخلاف آتش‌سوزی‌‎های کلاس A، به هیچ عنوان نباید از آب استفاده کرد، چرا که آب نه تنها کمکی به اطفای حریق مواد سوختنی در این دسته از حریق‌ها نمی‎‌کند، بلکه سبب پراکندگی، سرایت و گسترش آتش به نقاط دیگر نیز می‌‎شود.

به همین دلیل نیز بایستی برای اطفای این دسته از حریق‌ها از موادی مانند پودر خشک شیمیایی و یا گاز هالون استفاده کنیم. دی‌اکسید کربن نیز گزینه‎‌ی دیگری است که برای اطفای حریق‌های کلاس B بسیار مناسب است. البته بعد از تصویب پیمان یا پروتکل مونترال مبنی بر مدیریت توقف تدریجی گازهای CFC یا کلروفلوئوروکربن، به دلیل اینکه گاز هالون به لایه‎‌ی اوزون در اتمسفر زمین آسیب می‌‎زند، استفاده از این گاز برای مصارف اطفاء حریق از سال 1987 میلادی به غیر از موارد استثنایی، ممنوع شده است و امروزه برای اطفای حریق‌های کلاس B از گازهای دیگری مانند FM-200 استفاده می‎‌شود.

حرف B در این طبقه‌بندی مخفف کلمه‌ی انگلیسی Barrel به معنای بشکه، گالن و یا اصطلاحا مخزن است.

آتش‌ سوزی کلاس C:

آتش سوزی در آشپزخانه
کلاس C در طبقه‌ بندی حریق‌ ها فقط مربوط به اروپا و استرالیا است

کلاس C در طبقه‌ بندی حریق‌ها فقط مربوط به اروپا و استرالیا است و در محدوده‌ی جغرافیایی امریکای شمالی این دسته‌بندی در همان طبقه‌بندی کلاس B جای می‌گیرد. کلاس C آتش در اروپا و استرالیا نیز بر خلاف طبقه‌بندی‎‌های A و B آنچنان متنوع و پرتعداد نیست و تنها شامل گازهای قابل اشتعال می‌گردد.

در امریکای شمالی برخلاف، اروپا و استرالیا، از حرف C برای طبقه‌بندی آن دسته از حریق‌هایی استفاده می‎‌شود که آتش‌سوزی‌های ناشی از تجهیزات الکتریکی دارای جریان را شامل می‌‎شود.

در مجموع باید به این مسأله توجه داشت که اطفای حریق گازها از جامدات و مایعات با سختی کم‎تری همراه است. به همین علت نیز توصیه می‌شود، هنگام مواجهه با حریق‌های کلاس C قبل از هر اقدامی، منبع گازهای قابل اشتعال را با بستن شیر یا دریچه‌ی مربوطه، قطع نموده و در صورتی که این کار در محل وقوع آتش‌سوزی میسر نباشد، با رعایت تمام جوانب احتیاطی برای اطفای حریق‌های کلاس C اقدام شود.

هنگام اطفای حریق‌های کلاس C گاهی اوقات خاموش کردن آتش بدون قطع کردن کامل منبع نشت گاز، خود ممکن است، عامل آتش‌سوزی‌های جدید و حتی انفجار در محل مورد نظر شود، به همین دلیل نیز گاهی اوقات برای مواجهه با این قبیل آتش‌سوزی‌‎ها توصیه می‎‌شود تا آتش کاملا خاموش نشود و تحت کنترل باشد و تا زمان اتمام گاز موجود در محیط، به سوختن ادامه دهد.

طبقه‌ بندی حریق و آتش‌سوزی کلاس D:

طبقه‌ بندی حریق لوازم الکتریکی
طبقه‌بندی آتش در کلاس D فلزهای سوختنی، را پوشش می‌دهد

طبقه‌بندی آتش در کلاس D میان هر سه منطقه‌ی امریکای شمالی، اروپا و استرالیا مشترک است و برخلاف طبقه‌بندی‌های A، B یا C فلزهای سوختنی، را پوشش می‌دهد. این نوع فلزها بیش‌تر در دسته‌ی فلزهای قلیایی طبقه‌بندی می‌شوند، برخی از این فلزات سوختنی عبارت‌‎اند از منیزیم، تیتانیوم، پتاسیم، زیرکونیوم، سدیم و لیتیوم.

حریق‌های کلاس D از جمله آتش‌سوزی‌های خطرناک محسوب می‌شوند، چرا که این نوع حریق‌ها و ویژگی‌های خاص هر کدام از آن‌ها برای مردم عادی چندان شناخته شده نیستند و راه‌های مقابله با این نوع حریق‌ها نیز برای بسیاری از قشرهای جامعه تشریح نشده است. این موارد سبب می‌شود که گاهی حریق‌های کوچک کلاس D به خاطر همنشینی فلزات سوختنی با دیگر مواد قابل اشتعال به آتش‌سوزی‌های وسیع و غیر قابل مهار تبدیل شوند. برخی از فلزات مانند سدیم در مجاورت با آب یا هوا دچار حریق می‌‎شوند، به همین دلیل نیز سدیم از جمله فلزهایی است که در صورت بروز حریق، ممکن است زمینه‎‌ساز آتش‌سوزی‌های خطرناکی شود.

عموما توده‌ی انباشته شده‌‎ای از فلزات قابل اشتعال، خطر بالقوه‌ی قابل توجهی محسوب نمی‌‎شوند، چرا که در این حالت حرارت به عنوان یکی از اضلاع ضروری منشور آتش، به خاطر حجم بالای فلز، مدت زمان زیادی در محیط باقی نمی‎‌ماند و از بین می‎‌رود، در این حالت اشتعال توده‌ی فلزات به حرارت بسیار زیادی نیاز دارد، در مقابل، براده‌‎ها و تراشه‌های فلزات سوختنی، به دلیل اینکه حجم کم‌تری دارند و برای آتش گرفتن به حرارت زیادی نیاز ندارند، از منظر بروز حریق خطرناک‌تر تلقی می‌شوند. اطفای حریق‌های کلاس D نیز نیازمند دقت نظر و احتیاط بالایی است و استفاده از موادی مانند آب برای خاموش کردن این نوع حریق‌ها ممکن است، بر شعله‌های آتش موجود، بیفزاید.

حرف D در این طبقه‌‎بندی مخفف کلمه‌ی انگلیسی Dynamite به معنای دینامیت است.

طبقه‌ بندی حریق و آتش‌سوزی کلاس E:

طبقه‌ بندی حریق D
حرف E در این طبقه‎بندی مخفف کلمه‌ی انگلیسی Electrical به معنای تجهیزات الکتریکی است.

این نوع طبقه‌بندی در میان مناطق مختلف جغرافیایی ممکن است، کمی گیج‌‎کننده باشد، چرا که در حال حاضر فقط در استرالیا و برای دسته‌بندی حریق‌های ناشی از تجهیزات الکتریکی دارای جریان، استفاده می‌‎شود، تا چند سال پیش، قاره‌ی اروپا نیز مانند استرالیا آتش‌سوزی‎‌های تجهیزات الکتریکی را با حرف E نشان می‌‎داد، اما مدتی است که دیگر این دسته‎‌بندی در استانداردهای اطفاء حریق اروپا معتبر نیست.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، امریکای شمالی، آتش‌سوزی ناشی از تجهیزات الکتریکی را با حرف C نشان می‌دهد.

حرف E در این طبقه‌‎بندی مخفف کلمه‌ی انگلیسی Electrical به معنای تجهیزات الکتریکی است.

طبقه‌ بندی حریق و آتش‌سوزی کلاس F و کلاس K:

امریکای شمالی برای طبقه‎‌ بندی حریق‌های مرتبط با روغن‎‌های صنعتی از حرف K استفاده می‌کند، اما برای طبقه‌بندی همین مواد قابل اشتعال در اروپا و استرالیا از حرف F استفاده می‎‌شود. این نوع از حریق بیشتر در آشپزخانه‌های خانگی و صنعتی اتفاق می‎‌افتد.

حرف F در این طبقه‎‌بندی مخفف کلمه‌ی انگلیسی Fat به معنای چربی‎‌های خوراکی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
درخواست مشاوره