شما اینجا هستید:

خوردگی اکسیژنی در اسپرینکلرهای آتش نشانی

خوردگی اکسیژنی در اسپرینکلرهای آتش نشانی

فهرست مطالب

خوردگی اکسیژنی در اسپرینکلرهای آتش نشانی می تواند منجر به اختلال در عملکرد سیستم اطفای حریق در صورت وقوع آتش سوزی شود. با این حال، این مشکلی نیست که مالک ساختمان یا یک فرد عادی قادر به تشخیص آن باشد و باید توسط افراد متخصص شرکت های مورد تایید سازمان آتش نشانی مورد بررسی قرار گیرد. در این مطلب از مقالات گنجینه پاوان به بررسی مشکل خوردگی اکسیژنی در سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی می پردازیم.

 

خوردگی اکسیژنی چیست؟

خوردگی اکسیژنی (Oxygen corrosion) که به عناوین خوردگی اکسیداسیون یا زنگ نیز شناخته می شود، نوعی خوردگی فلز است که زمانی رخ می دهد که فلز در مجاورت رطوبت یا آب در معرض اکسیژن قرار گیرد. این یک نوع خوردگی رایج است که انواع مختلفی از فلزات از جمله آهن، فولاد، آلومینیوم و مس را تحت تاثیر قرار می دهد.

هنگامی که فلز در معرض اکسیژن قرار می گیرد، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد که در آن اتم های فلز الکترون های خود را از دست می دهند و اکسید می شوند. این فرآیند باعث ایجاد اکسیدهای فلزی می شود که می تواند فلز را ضعیف کرده و باعث خوردگی آن شود.

 

خوردگی اکسیژنی چیست؟

 

چه چیزی باعث خوردگی اکسیژنی در اسپرینکلرهای آتش نشانی می شود؟

خوردگی در سیستم های اسپرینکلر می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، اما رایج ترین آن خوردگی اکسیژن است. هنگامی که اکسیژن به سیستم وارد می شود، واکنشی ایجاد می کند که شروع به از بین بردن لوله ها می کند. برخی از لوله ‌ها اندود شده و محافظت می ‌شوند، اما این بدان معنا نیست که هرگز دچار خوردگی نمی‌ شوند. با گذشت زمان، خوردگی می تواند رخ دهد و می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

خوردگی اکسیژن منبع اصلی و غالب اتلاف فلز در سیستم های اسپرینکلر لوله مرطوب است. رایج ترین محل برای این خوردگی، و نشت های ناشی از آن، در نقاط مرتفع سیستم لوله مرطوب است که در آن هوای محبوس شده تجمع می یابد. محفظه های هوای محبوس شده به عنوان مخازن اکسیژن خورنده عمل می کنند، که به حل شدن در آب مجاور ادامه می دهد و واکنش خوردگی را تا زمانی که تمام اکسیژن مصرف شود، هدایت می کند.

 

خوردگی اکسیژنی چه مشکلاتی برای سیستم اطفای حریق ایجاد می کند؟

فعالیت خوردگی در سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی به طور مکرر مشاهده شده است. شایع ترین واکنش خوردگی که در سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی یافت می شود، اکسیداسیون است.

شایع ترین نتیجه خوردگی اکسیژن، نشتی است. متأسفانه، در بسیاری از موارد، خوردگی تا زمانی که این اتفاق نیفتد، کشف نمی ‌شود و تا آن زمان، به عنوان یک ریسک بزرگ به حساب می آید. همچنین خوردگی اکسیژنی در اسپرینکلرهای آتش نشانی می تواند باعث ایجاد انسداد شود که قادر است از کارکرد سیستم در هنگام آتش سوزی جلوگیری کند. انسدادها همیشه آشکار نیستند و وقتی سیستم اسپرینکلر کار نمی‌ کند، می تواند یکی از دلایل بالقوه باشد.

 

سیستم اسپرینکلر آتش نشانی

 

در فرآیند خوردگی، اکسیژن به دام افتاده در داخل سیستم در آب حل می شود و با سطح داخلی لوله های فولادی سیاه یا گالوانیزه واکنش نشان می دهد. این واکنش باعث تولید بقایای اکسید آهن می شود که در نهایت می تواند به مشکلات مهمی مانند موارد زیر منجر شود:

      • انسداد لوله اسپرینکلر

      • ایجاد اتصال برق

      • کاهش عملکرد هیدرولیک

      • ایجاد سوراخ و نشتی

      • نیاز به سرویس مداوم

      • افزایش هزینه های تعمیر

      • خسارت به اموال

      • اختلال در کسب و کار

      • خسارت های جانی

    متأسفانه، هنوز هم عدم آگاهی عمومی از خوردگی در سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی توسط مالکان ساختمان و مدیران املاک وجود دارد. بیشتر آنها متوجه نمی شوند که مشکل خوردگی دارند تا زمانی که نشتی نداشته باشند، زمانی که آسیب قابل توجهی به لوله کشی قبلاً رخ داده است. توسعه یک استراتژی برای نظارت بر خوردگی اکسیژنی در اسپرینکلرهای آتش نشانی، یک راه‌حل فعال برای رسیدگی به شرایط ناشناخته در لوله ‌کشی سیستم است.

    روش های پیشگیری از خوردگی اکسیژنی در اسپرینکلرهای آتش نشانی

    بهترین راه برای جلوگیری از مواجهه با خوردگی اکسیژنی در سیستم اسپرینکلر آتش نشانی، انجام بازرسی های داخلی بر اساس استانداردهای مرتبط مثل استاندارد NFPA 13 توسط یک متخصص است. یک بازرسی داخلی علائم خوردگی را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ آشکار می کند. هر چه زودتر آن را پیدا کنید، بهتر است. هنگامی که لوله شکسته شد و باعث نشتی گردد به این معنی است که آسیب زیادی در حال حاضر وجود دارد و بخش ‌هایی از لوله ‌کشی باید تعویض شوند. یک بازرس باتجربه همچنین می تواند سیستم شما را بررسی کامل کند تا مشخص شود که آیا در شرایط کار خوب است یا خیر.

     

    روش های پیشگیری از خوردگی اکسیژنی در اسپرینکلرهای آتش نشانی

     

    خدمات تعمیر و نگهداری آتش نشانی گنجینه پاوان

    شرکت گنجینه پاوان دارای تاییدیه صلاحیت از سازمان آتش نشانی استان تهران به ارائه خدمات مشاوره، تامین، طراحی، نصب، اجرا، تعمیر و نگهداری سیستم های آتش نشانی می پردازد.

    جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصان ما در شرکت گنجینه پاوان تماس حاصل فرمایید.

    شماره های تماس با گنجینه پاوان

    88222801 

    88222802 

    88222803 

    88222804

     

    منابع

    fireline.com

    ecscorrosion.com

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مطالب مرتبط
    درخواست مشاوره