شما اینجا هستید:

چرا مشاوره آتش‌ نشانی برای ایمنی هر ساختمانی ضروری است؟

مشاوره آتش‌نشانی

فهرست مطالب

محافظت از جان و مال ساکنان و مراجعان، اولویت اصلی رعایت اصول ایمنی در هر ساختمانی محسوب می‌شود. مشاوره آتش‌ نشانی یکی از بهترین راهکارها برای پاسخگویی به این نیاز و پیشگیری از خسارات جبران‌ناپذیر حریق و آتش‌سوزی به حساب می‌آید. به همین دلیل نیز امروزه مشاوره آتش‌نشانی نقشی حیاتی در نجات جان انسان‌ها در صورت بروز حریق و آتش‌سوزی ایفا می‌کند.

همانطور که از نام این راهکار ایمنی هویداست، کسب مشاوره برای اجرای سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، با ایجاد آمادگی‌های لازم در برابر آتش‌سوزی‌ها و حریق‌های احتمالی، درصد بروز صدمات جبران ناپذیر جانی و مالی را تقریبا به صفر می‌رساند. شرکتی که در کار مشاوره‌ی اطفای حریق باتجربه و حرفه‎‌ای باشد، باید قادر باشد تا در وهله‌ی اول شرایط محل مورد نظر را با توجه به شرایط غیر فعال (Passive) محافظت در برابر حریق بررسی کند. این مهم، جز از طریق بازرسی حضوری محل و وارسی سیستم‌‎های اعلام و اطفاء حریق نصب‌ شده، امکان‌پذیر نخواهد بود.

حال پرسش اینجاست که محافظت غیر فعال (Passive) در برابر حریق چه معنایی دارد، چه ویژگی‌هایی دارد و با چه هدفی انجام می‌شود؟

مشاوره آتش‌ نشانی و محافظت غیر فعال در برابر حریق؛

در این روش، برای جلوگیری از بروز حریق و آتش‌سوزی از مواد و مصالح غیر قابل اشتعال استفاده می‌شود، همانطور که می‌شود حدس زد، در صورت بروز آتش‌سوزی استفاده از این مواد و مصالح باعث جلوگیری از شکل‌گیری یا گسترش آتش، از همان آغاز کار می‌شوند.

کفپوش‌های مقاوم حریق، درب‌های مقاوم حریق و دیوارپوش‌های مقاوم حریق، همگی از جمله مصالحی هستند که برای محافظت غیر فعال در برابر حریق استفاده می‌شوند. یکی از مزایای محافظت غیر فعال در برابر حریق، خرید زمان اضافی برای ساکنان، به منظور تخلیه‌ی محل آتش‌سوزی است.

مشاوره آتش‌ نشانی و محافظت فعال در برابر حریق؛

تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی مورد استفاده در محافظت فعال برای اینکه به کار بیفتند به محرک یا متغیر محیطی نیاز دارند، برای مثال برای اینکه از خاموش‌کننده آتش‌نشانی استفاده کنیم، باید این وسیله را به صورت دستی فعال کنیم یا در مثال دیگر اسپرینکلرها زمانی فعال خواهند شد که حریق و آتش‌سوزی در محیط اتفاق بیفتد و برای خاموش کردن آن به اطفای آبی نیاز داشته باشیم.

سیستم‌های اطفاء حریق به ما کمک می‌کنند تا پیش از رسیدن مأموران آتش‌نشانی، حریق را تا حد امکان مهار و یا حتی خاموش کنیم، در هر صورت در مقایسه با محافظت غیر فعال در برابر حریق، روش فعال، واکنش‌های ملموس‌تری از خود بر جای می‌گذارد.

مشاوره آتش‌ نشانی و طبقه‌بندی محافظت فعال در برابر حریق؛

  1. اطفاء حریق دستی:

استفاده از خاموش‌کننده آتش‌نشانی، پتوی نسوز و سیستم لوله ایستاده یا استند پایپ، همگی در دسته‌ی اطفاء حریق دستی، طبقه‌بندی می‌شوند.

خاموش‌کننده آتش‌نشانی:

خاموش‌کننده‌های آتش‌نشانی، یکی از متداول‌ترین تجهیزات در طبقه‌بندی اطفاء حریق دستی محسوب می‌شوند. به دلیل سهولت و در دسترس بودن از خاموش‌کننده‌های آتش‌نشانی در مکان‌های مختلفی مانند خانه‌های مسکونی، دفاتر اداری و خودرو استفاده می‏‌شود.

پتوی نسوز:

پتوهای نسوز از موادی درست می‌شوند که مقاومت زیادی در برابر آتش دارند. این پتوها با جلوگیری از رسیدن اکسیژن به حریق، به خاموش شدن آن کمک می‌کنند، از این پتوها، برای اطفای حریق‌های کوچک یا فردی که لباس‌هایش آتش گرفته است، استفاده می‌شود.

سیستم لوله ایستاده یا استند پایپ:‌

از سیستم لوله ایستاده عموما برای ساختمان‌های چندین طبقه استفاده می‌شود. این سیستم‌ها به دو صورت قابل تهیه‌اند: سیستم لوله ایستاده خشک و تر. سیستم‌های خشک به پمپ آبی نیاز دارند تا آب در داخل لوله‌ها به جریان بیفتد، اما امکان استفاده از سیستم‌های تر در هر زمان برای افراد عادی هم وجود دارد، چرا که آب در داخل این سیستم‌ها در جریان است. در کشور ما بیشتر از سیستم لوله ایستاده‌ی ترکیبی استفاده می‌شود که ویژگی‌های سیستم ایستاده خشک و تر را به صورت ترکیبی دارد.

  1. اطفاء حریق اتوماتیک:

این سیستم‌ها برای فعال شدن به دخالت انسانی نیاز ندارند و از این سیستم‌های اطفاء حریق معمولا در مکان‎های پرخطری استفاده می‌شود که سرعت عمل در اطفای حریق اولویت بالایی دارد.

سیستم اطفای حریق با استفاده از اسپرینکلر:

از این سیستم‌ها، هم در ساختمان‎های مسکونی و هم در ساختمان‌های تجاری استفاده می‌شود. اسپرینکلر درون سقف و در بالاترین نقطه هر فضا نصب می‎شود و به محض وقوع آتش‌سوزی در هر فضا فعال می‌شوند.

گازهای بی‌اثر؛

از این مواد اطفاءکننده در مکان‌هایی استفاده می‌شود که ممکن است اطفای حریق با استفاده از آب به تجهیزات موجود صدمه بزند و یا حوادث بیشتری به بار بیاورد، اتاق‌های سرور و تجهیزات الکتریکی، نمونه‌هایی از این دست وسایل به شمار می‌آیند.

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک فوم؛

سیستم اطفاء حریق با قابلیت گسترش بالا یا انبساط بالا، سیستم اطفاء حریق با قابلیت گسترش متوسط یا انبساط متوسط و سیستم اطفاء حریق با قابلیت گسترش حداقلی یا انبساط کم، سه نوع اصلی این سیستم به حساب می‌آیند.

قابلیت گسترش حداقلی یا انبساط کم:

در این روش، فوم در مقایسه با حالت معمولی تا 20 مرتبه کم‌تر منبسط یا حجیم می‌شود. این روش به خصوص برای مقابله با حریق هیدروکربن و مواد سوختنی مناسب است.

قابلیت گسترش متوسط یا انبساط متوسط:

در این روش، فوم در مقایسه با حالت معمولی خود بین 20 تا 200 مرتبه منبسط خواهد شد. از این روش برای مکان‌های خارجی استفاده می‌شود و برای اطفای حریق از پوشش ضخیمی از فوم استفاده می‌شود.

 سیستم اطفاء حریق با قابلیت گسترش بالا یا انبساط بالا:

در این روش، فوم در مقایسه با حالت معمولی خود بین 200 تا 1000 مرتبه منبسط خواهد شد. از این روش در انبارهای مواد شیمیایی و مخازن، صنایع کشتی‎سازی و هواپیماسازی استفاده می‌شود و این سیستم قابلیت بالایی در سرد کردن سریع محیط حریق دارد.

مشاوره آتش‌ نشانی و انواع محافظت غیر فعال در برابر حریق؛

مشاوره آتش نشانی

  1. دیوارپوش‎ها یا پوشش‌های مقاوم حریق:

دیوار آتش:

دیوار آتش رده‌بندی‌های مختلفی دارد و در برابر طبقه‌بندی‌های مختلف آتش‌سوزی از خود درجات مقاومتِ متفاوتی بروز می‌دهد. دیوارهای آتش نقش قابل توجهی در محافظت از اسکلت و ساختار اصلی ساختمان در مقابل تخریب، هنگام وقوع آتش‌سوزی دارند.

شیشه مقاوم در برابر حریق:

شیشه‌های چندلایه و ساخته شده با سیم‌کشی‌های مشبک، از جمله فناوری‌های مورد استفاده در ساخت شیشه‌های مقاوم در برابر حریق هستند که در دسته‎ی تجهیزات حفاظتی غیر فعال دسته‎بندی می‌شوند.

  1. کفپوش‌های مقاوم در برابر حریق:

جداکننده‌های مقاوم حریق امکان تفکیک منطقه‌های مختلف یک ساختمان را از یکدیگر فراهم می‌کنند تا بدین ترتیب ضمن ارتقای ایمنی ساختمان، امکان مرزبندی و تفکیک قسمت‌های مختلف وجود داشته باشد.

در این مطلب سعی کردیم تا با ارائه‌ی اطلاعات کاربردی، شما را با ضرورت مشاوره آتش‌ نشانی آشنا کنیم، اما هیچ مشاوره‌ای بدون بازدید حضوری کارشناسان باتجربه از محل مورد نظر، به سرانجام مطلوب نخواهد رسید. به خوبی واقفیم که مشاوره در حوزه‌ی سیستم‌های ایمنی و حفاظتی، مستلزم دانش فنی، کسب تجربه در میدان عمل، تخصص و مهارت بالاست.

هزینه مشاوره آتش نشانی ساختمان

هزینه مشاوره، طراحی، نظارت و اخذ تائیدیه آتش نشانی با توجه به گروه بندی تصرفات ساختمانی متغیر است. جهت مشاهده آخرین تعرفه های مشاوره آتش نشانی اخذ تاییدیه ساختمان روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

هزینه تعمیر و نگهداری دو ساله سیستم آتش نشانی ساختمان

جهت مشاهده آخرین تعرفه های تعمیر و نگهداری ساختمان روی دکمه زیر کلیک کنید.

شرکت گنجینه پاوان با ارائه‌ی برنامه‌های راهبردی و با توجه به نیازهای مشتری در اجرای هر پروژه‌ی خاص، گزینه‌های متعددی برای پیشگیری از حریق و مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. برای بهره‌مندی از خدمات ویژه‌ی این شرکت، از طریق صفحه‌ی تماس با ما با کارشناسان گنجینه پاوان تماس بگیرید. برخی از پروژه‌های مشاوره‌ی شرکت گنجینه پاوان عبارت‌اند از:

شرکت سرمایه گذاری ساختمانی سپه (امید 2)؛

توانیر؛

شرکت ارتباطات زیرساخت؛

سینا دارو؛

همراه اول؛

بانک ملت؛

 

منبع fire-risk-assessment-network.com ؛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
درخواست مشاوره