شما اینجا هستید:

سیستم اطفای حریق FM200 مزایا و کاربردها

گاز fm200 چیست

فهرست مطالب

FM200 یا HFC-227ea یک گاز اطفا حریق بسیار کارآمد و موثر است که به دلیل عملکرد بالا در حفاظت از محیط های حیاتی در هنگام آتش سوزی شناخته شده است. FM200 یک گاز بی رنگ و بی بو از خانواده هیدروفلوئوروکربن (HFC) است، به ویژه برای محافظت از مناطق حساس مانند مراکز داده، تاسیسات مخابراتی و سایر فناوری‌ها مناسب است. محیط هایی که سیستم های اطفاء حریق مبتنی بر آب می تواند باعث آسیب به سیستم شود کاربرد دارد.

در این مقاله، ویژگی‌ها و کاربردهای کلیدی سیستم اطفا حریق FM200 را بررسی می‌کنیم و نقش آن را در استراتژی‌های مدرن حفاظت از آتش و سهم آن در به حداقل رساندن آسیب و در عین حال تضمین ایمنی افراد و دارایی‌های ارزشمند برجسته می‌کنیم.

سیستم های مختلف اطفای حریق بر اساس محتویات مورد استفاده ممکن است حاوی آب، پودر، گاز یا فوم باشند. سیستم اطفا حریق FM200 یکی از سیستم های اطفای مبتنی بر گاز است که دارای مزایای ویژه ای نسبت به بسیاری از عوامل اطفا است. به همین دلیل، در این مطلب از مقالات گنجینه پاوان به بررسی سیستم اطفای حریق FM200 می پردازیم که یکی از سیستم های اطفا حریق بر پایه گاز است.

گاز اطفای حریق FM200 با ایجاد اختلال در مثلث آتش، حریق را خاموش می کند.

FM200 چیست؟

سیستم اطفای حریق گاز FM200 با نام HFC227ea نیز شناخته می شود. FM200 یک سیستم ضد حریق بدون آب است که در عرض 10 ثانیه به خطر تخلیه می شود و بلافاصله آتش را خاموش می کند.

FM-200 (HFC-227ea) از عناصر کربن، فلوئور و هیدروژن (CF3CHFCF3-heptafluoropropane) تشکیل شده است. نام شیمیاییFM200 هپتا فلوئوروپروپان است.

FM200 یک گاز مایع بی رنگ و فشرده است که برای خاموش کردن آتش استفاده می شود و جایگزینی محبوب برای سیستم های اطفای حریق هالون است. سیستم‌های اطفاء حریق FM200 با نیتروژن، بدون آب تحت فشار قرار می ‌گیرند و پس از فعال ‌سازی، FM200 به عنوان گاز برای سرکوب آتش تخلیه می‌شود.

طراحی سیستم اطفا حریق fm200

نصب و طراحی یک سیستم اطفاء حریق FM200، یک سیستم عامل تمیز با استفاده از گاز HFC-227ea، نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق دارد. این شامل تعیین سطوح غلظت مناسب برای خاموش کردن آتش بدون آسیب رساندن به ساکنان یا تجهیزات، محاسبه حجم اتاق برای ذخیره گاز، و اطمینان از سازگاری با طرح فیزیکی منطقه حفاظت شده است. حرفه ای ها باید استانداردهای ایمنی و محیطی دقیق را رعایت کنند، اطمینان حاصل کنند که سیستم برای تخلیه سریع عامل، حداقل زمان از کار افتادگی، و مهار موثر آتش طراحی شده است، در حالی که عواملی مانند قرار دادن نازل ها را برای پراکندگی بهینه و اجتناب از موانع در نظر می گیرند.

نصب FM200 مستلزم محاسبات دقیق فضا و حجم برای اطمینان از پوشش و تمرکز موثر است. مراحل کلیدی شامل طراحی طرح سیستم، انتخاب نازل های تخلیه مناسب و قرار دادن آنها برای جلوگیری از موانع فیزیکی برای توزیع یکنواخت گاز است. سیستم ها باید با استانداردهای NFPA مطابقت داشته باشند و مکانیسم های ایمنی برای فعال سازی سریع در مواقع اضطراری را در خود جای دهند. تعمیر و نگهداری و بازرسی منظم برای اطمینان از قابلیت اطمینان و اثربخشی سیستم در اطفاء حریق بدون آسیب رساندن به سرنشینان یا تجهیزات ضروری است.
گاز FM200 یک ماده‌ی آتش‌نشانی مخصوص است که برای خاموش کردن حریق‌ها در اتاق‌ها و فضاهای بسته استفاده می‌شود. این گاز از یک ترکیب شیمیایی خاص به نام هپتافلوئوروپروپان (HFC-227ea) تشکیل شده است که در شرایط معمولی به شکل گازی و در فشار بالا قرار دارد.

گاز FM200 خطرناک است؟

سیستم اطفای حریق FM200 یک ترکیب فعال است که به عنوان پیشران در تجهیزات استنشاق های پزشکی یافت می شود. گاز FM200 برای فضاهای بسته و شامل مواد حساس و با ارزش بالا در صورت طراحی صحیح سیستم اطفا حریق، بسیار ایمن است.

این گاز سمیت کمی دارد و در صورت استفاده بر اساس توصیه های سازنده، خطرات حاد یا طولانی مدت ایجاد نمی کند. بخارات حاصل از سیستم اطفا حریق FM200 هیچ تاثیری بر پوست یا چشم ها ندارند. اما هنگامی که به صورت مایع در تماس باشند، می توانند پوست یا چشم ها را سرد کنند و باعث سرمازدگی شوند.

در صورت استنشاق بخارات FM200 با غلظت بالای بیش از حد مجاز، ممکن است سردرد، سرگیجه، از دست دادن هماهنگی، گیجی، و در بدترین حالت، از دست دادن هوشیاری را تجربه کنید.

نحوه عملکرد گاز FM200

یک تصور غلط رایج وجود دارد که گاز FM200 باعث کاهش اکسیژن می شود، این درست نیست! FM200 یک گاز اطفاء حریق مصنوعی / شیمیایی است و با حذف رادیکال های آزاد یا عناصر گرمایی از مثلث آتش، حریق را خاموش می کند. 

مکانیسم اطفاء اولیه گاز اطفای حریق FM200 عبارت است از جذب حرارت با یک سهم شیمیایی ثانویه از تجزیه حرارتی FM200 در شعله. مثلث آتش از گرما، اکسیژن و منبع سوخت تشکیل شده و با حذف یکی از این عناصر آتش خاموش می شود. گاز اطفای حریق FM200 با ایجاد اختلال در مثلث آتش، حریق را خاموش می کند. FM200 گرما یا رادیکال های آزاد را که در واکنش شیمیایی مثلث آتش برای خاموش کردن آتش اختلال ایجاد می کند، حذف می کند. سیستم‌های اطفا حریق با عامل پاک، مانند سیستم ‌هایی که از FM200 استفاده می‌کنند، می‌توانند در 10 ثانیه یا کمتر به غلظت اطفای حریق دست یابند. غلظت معمولی یک سیستم اطفا حریق FM200 معمولا بین 7.9٪ تا 8.5٪ است. این غلظت بر اساس خطر محافظت شده و توسط OEM (سازندگان تجهیزات اصلی) و استانداردهای ISO14520 برای سیستم های اطفا حریق تعیین می شود.

  1. وقتی که در فضاهایی که با گاز FM200 مجهز شده‌اند، حریقی اتفاق می‌افتد و سنسورهای آتش‌نشانی حرارت یا دود آتش را شناسایی می‌کنند، سیستم FM200 فعال می‌شود. در این لحظه، گاز FM200 از مخازن فشار بالا به داخل فضاهای مستعد حریق تخلیه می‌شود.
  2. گاز FM200 فورا در مخلوط با هوا در فضا پخش می‌شود و با خاموش کردن آتش تأثیر گذار است. این گاز موثر در خاموش کردن حریق با از بین بردن سریع اکسیژن موجود در فضا، کاهش دما و جلوگیری از انتشار به سایر نقاط.
  3. بازگشت به حالت اولیه: پس از خاموش کردن حریق و استفاده از گاز FM200، این گاز به طور طبیعی به حالت گازی خود باز می‌گردد و بدون ایجاد آسیب یا تغییرات دائمی در محیط، فضای را بار دیگر قابل استفاده می‌کند.
  4. با توجه به عملکرد مؤثر و ایمن گاز FM200، این ماده به عنوان یکی از گزینه‌های پرکاربرد در سیستم‌های آتش‌نشانی برای حفاظت از اتاق‌ها و فضاهای بسته استفاده می‌شود.

تفاوت بین سیستم های اطفا حریق FM200 و 3M Novec 1230 چیست؟

سیستم های اطفای حریق با استفاده از سیال FM200 و گاز 3M Novec 1230 مشابه هستند زیرا هر دو برای استفاده در فضاهای شامل وسایل و تجهیزات الکتریکی ایمن هستند. به تجهیزات حساس آسیب نمی رسانند و نیازی به تمیز کردن ندارند.

در حالی که هر دو ماده سیستم های اطفا حریق با عامل پاک و سریع الاثر هستند، اندکی با هم تفاوت دارند. ترکیب شیمیایی سیال 3M Novec 1230 یک فلوروکتون است و به صورت مایع ذخیره می شود و به صورت گاز تخلیه می شود.

این سیستم ها ممکن است به سیلندرهای بزرگتر یا بیشتر از یک سیستم FM200 نیاز داشته باشند. هر دو ماده باعث تخریب لایه ازن نمی شوند و دوستدار محیط زیست هستند. با این حال، سیال 3M Novec 1230 دارای GWP (پتانسیل گرمایش جهانی) کمتری است.

سیستم آتش نشانی FM200 برای اطفای حریق در اتاق های حاوی مواد حساس و باارزش مناسب است.

کاربرد سیستم آتش نشانی FM200

این ضد حریق با عامل پاک (Clean Agent) برای آتش ‌سوزی‌ های کلاس A، B، و C است و با سیستم ‌های اطفا حریق با عامل پاک NFPA استاندارد 2001 مطابقت دارد. مواد پاک کننده در فرونشاندن آتش سوزی سریع و موثر هستند. در فضاهای اشغالی توسط ابزار و تجهیزات ایمن هستند و اثری از خود به جا نمی گذارند.

سیستم اطفای حریق FM200  معمولا در موارد زیر استفاده می شوند:

  • مراکز داده
  • اتاق های سرور
  • اتاق های یو پی اس (سیستم های برق اضطراری)
  • تجهیزات پزشکی
  • امکانات مخابراتی
  • اتاق های کامپیوتر
  • اتاق های کنترل و مانیتورینگ
  • موزه ها
  • انبار آرشیو تاریخی
  • اتاق اسناد و مدارک
  • گالری های هنری
  • امکانات دارویی و پزشکی
  • سکوهای دریایی
  • اتاق های موتور / ژنراتور در کشتی های دریایی
  • پل های کشتی ها

مزایای FM200 چیست؟

مزیت اصلی سیستم اطفا حریق FM200، مقدار کم عامل مورد نیاز برای مهار آتش است. این به معنی سیلندرهای کمتر است، بنابراین فضای کمتری برای ذخیره سازی سیلندرهای FM200 تلف می شود.

سیستم‌ های FM200 در عرض 10 ثانیه یا کمتر به سطوح اطفا می ‌رسند و آتش سوزی‌ های معمولی را قبل از ایجاد خسارت قابل توجه متوقف می ‌کنند. FM200 آتش را به سرعت خاموش می کند، که به معنای آسیب کمتر، هزینه تعمیر کمتر است.

مانند هر سیستم اطفا حریق دیگری، سیستم اطفا حریق (HFC227ea) FM200 با حاشیه ایمنی اضافی برای افراد طراحی گردیده اند. پر کردن مجدد (HFC227ea) FM200 ساده و مقرون به صرفه است. بنابراین به معنای خرابی و اختلال کمتر در کسب و کار شما نیز هست.

FM200 به عنوان یک عامل پاک (Clean Agent) طبقه بندی می شود. عامل پاک به این معنی است که استفاده از آن در فضاهای بسته حاوی مواد حساس، ایمن است. هنگامی که یک گاز اطفا حریق FM200 برای خاموش کردن آتش فعال می شود، هیچ اثری باقی نمی ماند. و برای تجهیزات، لوازم الکترونیکی و ماشین آلات بی ضرر و ایمن است.

ایمنی محیط های سیستم FM200 در بیش از یک دهه تجربه در دنیای واقعی تایید و توسط مطالعات علمی گسترده گردیده است. سیستم های FM200 فضای ذخیره سازی کمتری را نسبت به سایر اطفای حریق اشغال می کنند.

علاوه بر مزایای حفاظت در برابر آتش استفاده از FM200، این گاز، دوستدار محیط زیست نیز هست. سیستم اطفا حریق FM200 ازن استراتوسفر را تخریب نمی کند و نسبت به تاثیری که یک آتش سوزی فاجعه بار می تواند داشته باشد، کمترین تأثیر را بر محیط زیست دارد.

اطفای حریق FM200 راه حلی است که در حال حاضر در بیش از 100 هزار برنامه کاربردی در بیش از 70 کشور در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین FM200 در مقایسه با سایر مواد تمیز مانند سیستم اطفاء حریق گازی 3M Novec 1230 گزینه ای مقرون به صرفه تر است.

معایب گاز FM200

در مقایسه با سایر عوامل تمیز، FM200 پتانسیل گرمایش جهانی (GWP) آن کمی بالاتر دارد.

در حالی که FM200 حاوی گاز هالون نیست، همچنان از هیدروفلوئوروکربن ها (HFC) برای سرکوب آتش سوزی استفاده می کند که به اندازه سایر مواد پاک، سازگار با محیط زیست نیست.

FM200 در مقایسه با سایر مواد پاک، مانند سیال حفاظت آتش 3M Novec 1230 گزینه ای مقرون به صرفه تر است.

استاندارد سیستم FM200

استاندارد FM200 شامل دستورالعمل ها و مقررات حاکم بر سیستم های اطفاء حریق با استفاده از گاز FM200 می باشد. این استانداردها چندین حوزه کلیدی را پوشش می دهند:

  • طراحی: استانداردهای FM200 الزامات طراحی را برای این سیستم ها مشخص می کند، از جمله تعیین مقادیر عامل FM200 بر اساس اندازه فضا، انتخاب اجزای مناسب مانند ظروف ذخیره سازی و نازل های تخلیه، و اطمینان از نصب مناسب.
  • نصب: استانداردها روش‌های صحیح نصب را شرح می‌دهند مانند طرح لوله‌کشی، نصب ظرف، قرار دادن نازل و سیم‌کشی پانل را پوشش می‌دهند.
  • عملکرد: استانداردهای FM200 عملکرد سیستم را در طول یک رویداد آتش سوزی تشریح می کند.

تعمیر و نگهداری: استانداردها الزامات تعمیر و نگهداری را برای حفظ قابلیت اطمینان سیستم، از جمله بازرسی های منظم، آزمایش قطعات (به عنوان مثال، تست فشار، آزمایش جریان)، و نگهداری تجهیزات جانبی مانند کنترل پنل و دتکتور ارائه می کنند.
استانداردهای FM200 به ملاحظات ایمنی مرتبط با استفاده از گاز FM200، از جمله دستورالعمل‌هایی برای جابجایی، ذخیره‌سازی و دفع عامل، و همچنین اقداماتی که این استانداردها معمولا توسط سازمان‌های استانداردسازی معتبر مانند NFPA، ISO، و BS تهیه و منتشر می‌شوند و به‌عنوان راهنمایی برای صاحبان و متخصصان سیستم‌های آتش‌نشانی در انتخاب، نصب، و بهره‌برداری از این سیستم‌ها می‌شوند.

شارژ fm200

شارژ FM200 به فرآیند پر کردن مجدد سیستم های اطفاء حریق FM200 پس از تخلیه یا تخلیه جزئی به دلیل فعال شدن در هنگام آتش سوزی یا تخلیه تصادفی اشاره دارد. پس از یک رویداد تخلیه، بسیار مهم است که سیستم FM200 را مجددا شارژ کنید تا اطمینان حاصل شود که برای حوادث آتش سوزی آینده آماده است. همچنین برای درخواست شارژ گاز FM200 می توانید از مشاوران شرکت گنجینه پاوان راهنمایی بگیرید.

سخن پایانی

سیستم اطفای حریق FM200 یکی از انواع سیستم های آتش نشانی مبتنی بر گاز است. که به دلیل پاک بودن، سرعت در اطفای حریق، ایمن بودن برای انواع تجهیزات، غیر مضر بودن برای انسان، گزینه ای به صرفه برای فضاهای خاص شامل اشیاء و تجهیزات با ارزش بالا است.

شرکت گنجینه پاوان با تکیه بر تجربه و دانش فنی متخصصان آماده ارائه خدمات مشاوره، دریافت نمایندگی، نظارت، تامین، طراحی و اجرای سیستم اطفا حریق FM200 می باشد.

برای دریافت مشاوره رایگان جهت ارتقا ایمنی و امنیت جانی و مالی محل زندگی و کسب و کار خود، هم اکنون با مشاوران خبره شرکت گنجینه پاوان تماس حاصل فرمایید.

منابع:

firetrace.com

firesuppression.co.uk

janusfiresystems.com

 

2 پاسخ

    1. سلام. ممنون از توجه شما
      سیستم اطفا حریق FM200 غیر خورنده و نارسانا است که برای دیتاسنترها و مکان هایی که تجهیزات الکترونیکی وجود دارد طراحی شده است. این مواد شیمیایی در غلظت های مورد استفاده برای اطفای حریق برای انسان ها غیر سمی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
درخواست مشاوره