شما اینجا هستید:

مهم‌ترین نکات ایمنی برای جلوگیری از حریق خانگی

حریق خانگی

فهرست مطالب

متأسفانه، حریق‌ خانگی از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است و تنها در سال 2019 در کشوری مثل امریکا، 354400 مورد حریق خانگی ثبت شده است که حدود 1900 مورد از این آتش‌سوزی‌ها هم به فوت فردی از اعضای یک خانواده منجر شده است. به همین دلیل نیز اطلاع از دلایل اصلی وقوع حریق خانگی و راه‌های پیشگیری از آن برای اعضای هر خانواده اهمیت بالایی دارد و تک تک افراد هر خانواده باید به خوبی بدانند در صورت بروز حریق در خانه باید چه کنند و از کجا شروع کنند.

4 عامل اصلی بروز حریق خانگی؛

بر طبق آمار سازمان آتش‌نشانی کشور امریکا در سال 2019 میلادی، 4 عامل اصلی باعث وقوع حریق خانگی می‌شود.

بر طبق آمار سازمان آتش‌نشانی کشور امریکا در سال 2019 میلادی، 4 عامل اصلی وقوع حریق خانگی موارد زیر را شامل می‌شدند:

  1. آتش‌سوزی در آشپزخانه؛ (52 درصد)
  2. استفاده از وسایل گرمایشی؛ (9.3 درصد)
  3. بی‌توجهی و رفتارهای پر خطر ساکنان؛ (7.7 درصد)
  4. اتصال در تجهیزات برقی؛ (6.8 درصد)
توجه داشته باشید که این موارد، 4 عامل اصلی بروز حریق را شامل می‌شوند و سایر موارد در این دسته‌بندی لحاظ نشده‌اند، به همین دلیل نیز جمع جبری این موارد الزاما به 100 نمی‌رسد. در این مقاله قصد داریم تا بیشتر درباره‌ی هر کدام از این 4 عامل اصلی در بروز حریق‌های خانگی صحبت کنیم و راه‌های پیشگیری از این قبیل آتش‌سوزی‌ها را بیشتر توضیح دهیم.

حریق و آتش‌سوزی در آشپزخانه؛

آتش‌سوزی‌‌های آشپزخانه معمولا زمانی اتفاق می‌افتند که مواد غذایی روی شعله‌های گاز بدون توجه، به حال خود رها می‌شوند.

آتش‌سوزی‌‌های آشپزخانه معمولا زمانی اتفاق می‌افتند که مواد غذایی روی شعله‌های گاز بدون توجه، به حال خود رها می‌شوند. عامل دیگر در بروز حریق آشپزخانه، رها کردن مواد آتش‌گرفتنی مثل کهنه‌ها، دستمال آشپزخانه یا دستگیره‌های پارچه‌های نزدیک شعله‌های گاز، تستر و … است.

اگرچه آتش‌سوزی در آشپزخانه با اختلاف بسیار زیادی، به عنوان عامل اصلی در بروز حریق خانگی مطرح می‌شود، اما خوشبختانه، به سادگی می‌توان از بروز چنین آتش‌سوزی‌هایی در خانه جلوگیری کرد.

برای این منظور، اول از همه باید هنگام پخت و پز بر روی گاز یا داخل فر، حتما مراقب مواد غذایی باشید. به خصوص اگر مشغول پخت و پز با روغن یا درست کردن غذاهای چرب هستید، چرا که این مواد به خصوص در درجه‌ی حرارت بالا، به سرعت قابلیت اشتعال پیدا می‌کنند.

در گام دوم، همیشه محل آشپزی و اطراف گاز را تمیز نگه دارید و مواد و وسایل قابل اشتعال را تا حد امکان از شعله‌های گاز یا وسایل حرارتی آشپزخانه دور نگه دارید.

در مرحله‎‌ی سوم هم همواره یک خاموش‌کننده آتش‎‌نشانی A B C را در محلی مناسب در آشپزخانه در اختیار داشته باشید تا در صورت بروز حریق، خیلی سریع برای خاموش کردن آن اقدام کنید.

حریق و آتش‌سوزی در نتیجه‌ی استفاده از وسایل گرمایشی؛

عامل دوم در بروز حریق خانگی استفاده از وسایل قابل حمل گرمازا و هیترهای برقی است.

عامل دوم در بروز حریق خانگی استفاده از وسایل قابل حمل گرمازا و هیترهای برقی است. تنها بین سال‎‌های 2014 تا 2018 میلادی، سازمان آتش‌نشانی امریکا برای اطفاء 48530 مورد حریق خانگیِ ناشی از استفاده از وسایل گرمایشی اعزام شده است. آماری که داده‌های NFPA نیز آن را تأیید می‌کند.

راه‌های زیر کمک می‌کنند تا از بروز حریق در اثر استفاده از وسایل گرمایشی، پیشگیری کنید:

  • وسایل و مواد قابل اشتعال را در فاصله‌ی 1 متری وسایل گرمایشی قرار دهید.
  • تعمیر و نگهداری وسایل گرمایشی، شومینه و لوله‌های بخاری حداقل هر سال یک مرتبه فراموش نکنید؛
  • هیترهای برقی را هنگام خواب خاموش کنید؛

بخاری‌های گازی و نفتی، در هنگام روشن بودن در کنار احتمال ایجاد خطر آتش‌سوزی، خطر گازگرفتگی و خفگی با گاز منواکسید کربن را نیز فراهم می‌کنند. بهترین راه برای کسب ایمنی در برابر خطر خفگی با این گازها، استفاده از دتکتور منواکسید کربن در کنار دتکتورهای دودی داخل محیط خانه است.

حریق و آتش‌سوزی در نتیجه‌ی بی‌توجهی و رفتارهای پرخطر ساکنان؛

چندین عامل ممکن است زمینه‌ساز حریق خانگی، بر اثر استفاده از وسایل و تجهیزات برقی شوند.

عواملی که ممکن است زمینه‌ساز حریق خانگی بر اثر استفاده از وسایل و تجهیزات برقی شوند، عبارت‎تد از:

  • پریز یا دوشاخه‌ی برق خراب؛
  • سیم‌های برق آسیب‌دیده یا پوسیده؛
  • استفاده از سرپیچ و لامپ نامناسب برای روشنایی خانه؛

باید در اولین فرصت، با کمک گرفتن از یک برق‎کار با تجربه، پریزهای برقی که درست سرجایشان جا نیفتاده‌اند را تعمیر کنید. پریزهای خراب، با گرم شدن و ایجاد حریق ممکن است زمینه‌ساز بروز آتش‌سوزی‌های مرگبار شوند.

عموما سیم‌کشی‌های برق در خانه‌های قدیمی، حال و روز خوشی ندارند و به همین دلیل نیز باید هر چه سریع‎تر برای تعویض این سیم‌کشی‌ها توسط یک فرد با تجربه اقدام کرد. از طرف دیگر هر زمان با روشن کردن یک چراغ یا به پریز زدن یک وسیله‌ی برقی، احساس کردید، بوی سوختگی به مشامتان می‌خورد، باید هر چه سریع‌تر برای وارسی و احتمالا تعویض سیم‌کشی‌ محل مربوطه، اقدام کنید.

متأسفانه، در صورتی که تمام نکات ایمنی مورد اشاره در بالا را هم رعایت کنید، باز امکان بروز حریق خانگی وجود خواهد داشت. بنابراین، حتما با سایر اعضای خانواده‎، کارهای مورد نیاز برای تخلیه خانه در هنگام بروز آتش‌سوزی را مرور کنید تا در صورت وقوع آتش‌سوزی، احتمال وقوع خسارت‌های جبران‌ناپذیر را به حداقل ممکن برسانید.

گنجینه پاوان و امنیت بی‌پایان در مقابل حریق‌های خانگی؛

شرکت گنجینه پاوان، دارای خدمات متنوع در زمینه‌ی حفاظت و ایمنی خانه‌های مسکونی در برابر بروز حریق و آتش‌سوزی است.

اگر قصد دارید تا درباره‌ی راهکارهای ایمن‌سازی خانه‌ی خود در برابر بروز حریق، اطلاعات بیشتری کسب کنید و از مشاوره‌های رایگان کارشناسان شرکت گنجینه پاوان در زمینه‌ی نصب سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق خانگی اطلاعات بیشتری کسب کنید، از طریق مراجعه به صفحه‌ی تماس با ما با گنجینه پاوان تماس بگیرید تا با خدمات متنوع این شرکت در زمینه‌ی حفاظت و ایمنی خانه‌های مسکونی در برابر بروز حریق و آتش‌سوزی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

منبع: koorsen.com ؛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
درخواست مشاوره