شما اینجا هستید:

تخلیه اضطراری آتش سوزی ساختمان و نکات ایمنی مرتبط با آن

تخلیه اضطراری آتش سوزی ساختمان و نکات ایمنی مرتبط با آن

فهرست مطالب

حریق در هر ساختمانی ممکن است رخ دهد. بنابراین باید برای آن آمادگی داشت. تخلیه در شرایط آتش سوزی ساختمان یکی از اقدامات کلیدی در صورت بروز حریق است که نقش مهمی در نجات افراد و کاهش صدمات و تلفات جانی ایفا می کند. به همین دلیل در این مطلب از مقالات گنجینه پاوان به بررسی چیستی تخلیه اضطراری آتش سوزی، اهمیت وجود طرح تخلیه و مراحل و نکات ایمنی فرایند تخلیه ساختمان در صورت آتش سوزی می پردازیم.

تخلیه اضطراری آتش سوزی ساختمان چیست؟

تخلیه اضطراری آتش سوزی ساختمان فرآیند تخلیه سریع و ایمن ساختمان در صورت وقوع آتش سوزی است. هدف این اقدام، تخلیه هر چه سریعتر و ایمن همه ساکنان یک ساختمان و در عین حال به حداقل رساندن خطر آسیب یا تلفات جانی است.

اهمیت طرح تخلیه اضطراری ساختمان و عناصر کلیدی آن

طرح تخلیه اضطراری یک برنامه عملیاتی دقیق است که اقداماتی را که باید در مواقع اضطراری مانند آتش ‌سوزی، بلایای طبیعی یا سایر خطرات انجام شود، مشخص می‌ کند. هدف از این طرح اطمینان از ایمنی تمام ساکنان یک ساختمان یا تأسیسات با ارائه دستورالعمل های واضح برای تخلیه به موقع و ایمن ساختمان است.

 

طرح تخلیه اضطراری ساختمان
یک نمونه از نقشه و طرح تخلیه اضطراری ساختمان

 

برخی از عناصر کلیدی یک طرح تخلیه اضطراری موثر وجود عبارتند از:

1.      تیم واکنش اضطراری

تیم واکنش اضطراری باید شناسایی شده و در نقش ها و مسئولیت های خود در حین تخلیه اضطراری آموزش ببینند. این تیم ممکن است شامل افرادی باشد که مسئول فعال کردن زنگ هشدار اضطراری، هدایت ساکنان به نزدیکترین خروجی، و هماهنگی با امدادگران اضطراری هستند.

2.      مسیرهای تخلیه

طرح تخلیه باید تمام مسیرهای تخلیه موجود، از جمله مسیرهای اولیه و فرعی را شناسایی کرده و دستورالعمل های روشنی در مورد نحوه استفاده از آنها ارائه دهد. این ممکن است شامل شناسایی راه پله ها، خروجی های اضطراری و سایر راه های فرار باشد.

3.      تجهیزات اضطراری

طرح تخلیه اضطراری باید هرگونه تجهیزات اضطراری را که ممکن است برای استفاده در حین تخلیه ضروری باشد، مانند کپسول های آتش نشانی یا جعبه کمک های اولیه شناسایی کرده و دستورالعمل هایی در مورد نحوه استفاده از آنها ارائه دهد.

4.      طرح ارتباطی

 طرح تخلیه باید شامل یک طرح ارتباطی واضح، مانند سیستم اطلاع رسانی اضطراری باشد تا در صورت بروز شرایط اضطراری به ساکنان ساختمان هشدار دهد.

5.      آموزش و تمرین

 همه ساکنان ساختمان باید در مورد طرح تخلیه اضطراری آموزش ببینند و به طور منظم رویه هایی را که باید در مواقع اضطراری رعایت کنند، تمرین کنند.

در یک طرح تخلیه باید نتایج پژوهش های به دست آمده از بررسی رفتار افراد در شرایط آتش سوزی را مد نظر قرار داد.

6.      ملاحظات نیازهای ویژه

 طرح تخلیه اضطراری باید نیازهای افراد دارای معلولیت یا سایر نیازهای ویژه را در نظر گرفته و دستورالعمل های روشنی در مورد چگونگی کمک به آنها در زمان اضطراری ارائه دهد.

7.      هماهنگی با امدادگران اضطراری

طرح تخلیه باید شامل رویه هایی برای هماهنگی با امدادگران اضطراری مانند آتش نشانان یا امدادگران باشد تا از پاسخ به موقع و موثر در مواقع اضطراری اطمینان حاصل گردد.

تخلیه اضطراری آتش سوزی ساختمان با وجود یک طرح تخلیه جامع دارای حداقل آسیب دیدگی و تلفات جانی را در پی خواهد داشت.

 

علامت خروج

 

مراحل و نکات کلیدی تخلیه اضطراری در صورت بروز حریق در ساختمان

برای انجام تخلیه اضطراری آتش سوزی ساختمان باید مراحل زیر را دنبال نمود:

  • اعلام حریق را فعال کنید

اگر متوجه آتش سوزی شدید، فوراً اعلام حریق را فعال کنید. این امر سایر ساکنان ساختمان را از حضور آتش آگاه می کند و فرآیند تخلیه آغاز می گردد.

  • تماس با آتش نشانی و اورژانس

 با اورژانس و آتش نشانی تماس بگیرید تا آتش سوزی را گزارش کنید و مکان و هر گونه اطلاعات مرتبط دیگر را در اختیار آنها قرار دهید.

  • ساختمان را تخلیه کنید

ساختمان را در اسرع وقت تخلیه کنید. با استفاده از علائم و تابلوهای ایمنی از نزدیکترین خروجی موجود یا مسیر فرار اضطراری استفاده کنید و از آسانسور استفاده نکنید. در صورت امکان، هنگام خروج، درها را پشت سر خود ببندید تا به مهار گسترش آتش کمک کنید.

  • در نزدیک به کف و کم دود قرار گیرید

اگر دود در هوا وجود دارد، در نزدیکی کف و در ارتفاع کم قرار گیرید، جایی که هوا خنک تر و دارای دود کمتر است.

  • خطرات را بررسی کنید

در هنگام تخلیه اضطراری آتش سوزی ساختمان، هرگونه خطری مانند دود یا شعله که ممکن است مسیر فرار شما را مسدود کند، بررسی کنید. در صورت لزوم، از یک راه فرار متفاوت استفاده کنید.

  • به افراد کم توان کمک کنید

اگر با فردی مواجه شدید که برای تخلیه نیاز به کمک دارد، مانند فردی که دارای معلولیت یا آسیب است، به موقع و ایمن به آنها کمک کنید.

  • در یک مکان تعیین‌شده تجمع کنید

هنگامی که خارج از ساختمان هستید، در یک محل ملاقات تعیین ‌شده جمع شوید، جای امنی که بتوان تعداد افراد را شمرد و برای امدادرسانی به افرادی که حاضر نیستند، اقدام نمود.

  • دوباره وارد ساختمان نشوید

تا زمانی که امدادگران اضطراری به شما دستور این کار را ندهند، دوباره وارد ساختمان نشوید.

سخن پایانی تخلیه اضطراری آتش سوزی ساختمان

داشتن یک طرح تخلیه اضطراری برای هر ساختمان و آموزش و تمرین منظم این طرح برای اطمینان از آشنایی همه ساکنان با رویه ها بسیار مهم است. با پیروی از این روش ها و انجام یک تخلیه برنامه ریزی شده، می توان خطر آسیب دیدگی یا تلفات جانی را در صورت آتش سوزی ساختمان به حداقل رساند.

گنجنیه پاوان دارای تاییدیه به عنوان مشاور آتش نشانی استان تهران از سازمان آتش نشانی به ارائه خدمات طراحی، اجرا، مشاوره و آموزش جهت بهبود و توسعه حفاظت از حریق ساختمان می پردازد.

می توانید سوالات خود را به صورت کامنت در این صفحه یا از طریق تماس با کارشناسان گنجینه پاوان مطرح نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
درخواست مشاوره