آتش نشانی به دلیل ذات ماجراجویانه و ناجیگرانه آن همیشه سوژه ای جذاب برای فیلم ها و سریال ها بوده است. ما در مطلبی دیگر از مقالات گنجینه پاوان به تماشایی‌ ترین فیلم‌ های سینمایی آتش نشانی پرداختیم. در این مطلب از مقالات سایت گنجینه پاوان می خواهیم بهترین سریال های آتش نشانی را که باید ببینید، معرفی کنیم.

فداکاری؛ تم اصلی بهترین سریال های آتش نشانی

فداکاری آنقدر با حرفه ‎ی آتش ‌نشانی عجین شده است که هر چقدر هم فیلم و سریال‎ های آتش ‌نشانی ساخته شود، باز هم نمی‎ توان ادعا کرد که در قاب تلویزیون به میزان کافی به تلاش ‎های بی ‎دریغ این قشر از جامعه توجه شده است، بسیاری تصور می‎ کنند تنها وظیفه‎ ی آتش ‌نشانان خاموش کردن آتش و اطفای حریق است و به غیر از این وظیفه ‎ی خطیر، آتش ‌نشان کار دیگری در محل حادثه انجام نمی ‎دهد.

اما برخلاف این باور رایج، خیلی مواقع آتش‎ نشانان در جریان عملیات اطفاء حریق ناگزیر می ‎شوند تا همچون نیروی امداد اورژانس عمل کنند و با کمک ‎های اولیه‎ ی پزشکی، جان افراد را از مرگ حتمی نجات دهند. به همین دلیل نیز گاهی اوقات می ‎بینیم که در ورودی اورژانس بیمارستان ‎ها این ماشین آتش ‎نشانی است که به جای آمبولانس اورژانس، مصدوم را به بیمارستان منتقل می‎ کنند.

با این توضیحات به نظر می ‎رسد یکی از بهترین راه‎ های تمجید از تلاش آتش ‌نشانان، معرفی فیلم و سریال ‎های پرمخاطبی باشد که در طول سال‎ های گذشته تلاش داشته‎ اند تا گوشه ‎ای از فداکاری ‎های آتش ‌نشانان را از طریق قاب جادویی تلویزیون و پرده نقره ‎ای سینما به تصویر بکشند. به همین دلیل در ادامه به معرفی بهترین سریال های آتش نشانی می پردازیم.

سریال Chicago Fire شیکاگو فایر

سریال Chicago Fire شیکاگو فایر ساخت کشور امریکا یکی از بهترین سریال های آتش نشانی

این سریال که تاکنون 9 فصل از آن ساخته شده است، یکی از محبوب ‎ترین و بهترین سریال‎ های آتش نشانی است که در این ژانر ساخته شده است.

یکی از دلایل محبوبیت سریال Chicago Fire پرداختن به زندگی شخصی بازیگران در کنار فعالیت‌ های شغلی آن‌ ها به عنوان آتش ‎نشان است، موضوعی که باعث شده است تا روایت ‌های جذابی از کار و زندگی آتش ‌نشانان در کنار هم به تصویر کشیده شود.

سریال  Station 19 ایستگاه 19 ساخت کشور امریکا

نام سریال Grey’s Anatomy تقریبا برای تمام علاقه‎ مندان سریال‎ های تلویزیونی، نامی آشنا محسوب می ‌شود، سریال Station 19 نیز به عنوان دنباله ‎ای برای همین سریال موفق ساخته شده است.

همانطور که از نام سریال هم مشخص است، سریال Station 19 داستان فعالیت‎ های روزانه ‎‏ی آتش ‌نشانانی را بازگو می‎کند که در ایستگاه شماره‎ ی 19 شهری شلوغ، برای نجات جان شهروندان از دام حوادث شهری تلاش می ‎کنند.

سریال 9-1-1 ساخت کشور امریکا به عنوان یکی از بهترین سریال های آتش نشانی

سریال 9-1-1 تنها به روایت تلاش ‌های آتش ‌نشانان اکتفا نمی‎ کند و تصویری تقریبا کامل از کوشش‌ های پلیس، نیروهای امدادی و اورژانس هنگام بروز حوادث و تصادفات ارائه می ‎کند.

البته با توجه به سوژه‎ های داستانی سریال 9-1-1 ، عموما قصه‌ ها‏ی این سریال پیرامون وقوع حوادث و اتفاقاتی می‎ چرخد که ممکن است، تماشای آن برای هر بیننده‎ ای مناسب یا خوشایند نباشد.

سریال آتش نشانی  Rescue Me

سریال  Rescue Me ساخت کشور امریکا

حادثه‎ی 11 سپتامبر تأثیری غیر قابل انکار روی جامعه ‎ی امدادی و آتش ‎نشانی کشور امریکا بر جای گذاشت. تأثیری که نتایج آن در سریال ‎های تلویزیونی که بعد از وقوع این حادثه ساخته شده ‎اند به خوبی قابل مشاهده است.

سریال Rescue Me یکی از بهترین سریال های آتش نشانی و از جمله آثار هنری تحسین شده در این زمینه است که اثرات حادثه‎ ای با مقیاس حمله‎ی 11 سپتامبر را بر زندگی شخصی و حرفه ‎ای یکی از آتش ‌نشانان نیویورکی به تصویر می ‎کشد.

سریال Third Watch دیدبان سوم ساخت کشور امریکا

سریال Third Watch از جمله، تولیدات تلویزیونی کلاسیک با موضوع آتش نشانی و امداد و نجات است که حدود 20 سال پیش ساخته و پخش شده و یکی از بهترین سریال های آتش نشانی به حساب می آید. این سریال 132 قسمتی است که کارش را بنا به سابقه‎ ی سازنده ‌اش به عنوان افسر سابق پلیس، با توضیح ماجرای فعالیت ‎های پلیس‌ های شهری و نیروهای اورژانس شروع کرد، اما خیلی زود به روایت فداکاری ‎های آتش ‎نشانانی پرداخت که بدون حضورشان عملیات‌ های امداد و نجات به نتیجه نمی ‎رسید.

علت انتخاب این نام برای سریال Third Watch فعالیت تمام نقش ‌آفرینان این مجموعه در ساعات کاری 11 شب تا 3 صبح است، شیفت کاری که اصطلاحا با عنوان Third Watch یا دیدبان سوم نیز مشهور است.

سریال Tacoma FD ایستگاه آتش ‌نشانی

سریال Tacoma FD ایستگاه آتش ‌نشانی ساخت کشور امریکا

تفاوت سریال Tacoma FD با سایر فیلم های سینمایی آتش نشانی و برنامه ‎های تلویزیونی که با موضوع آتش ‌نشانی و آتش ‌نشانان ساخته شده ‎اند در این نکته است که این سریال در فضایی نسبتا فانتزی و با سبک طنز به فعالیت‎ های امداد و نجات، نگاه متفاوتی دارد.

برای مثال آتش ‌نشانان سریال Tacoma FD برخلاف آتش‌ نشانان بهترین سریال ‌های آتش نشانی دیگر که در شهرهای بزرگ، حتی لحظه ‎ای هم از کار خود، فراغت پیدا نمی ‎کنند، بخش زیادی از ساعات کاری را آزاد و بدون دغدغه‎ ی مأموریت سپری می‎ کنند چرا که در تاکوما یکی از پرباران ‌ترین شهرهای امریکا زندگی می ‎کنند.

سریال London’s Burning ساخت کشور انگلستان از بهترین سریال های آتش نشانی

سریال London’s Burning به عنوان دنباله ‎ای برای فیلمی 2 ساعته و محبوب با همین نام ساخته شد و توانست برای 14 سال، به عنوان یکی از پربیننده ‎ترین و بهترین سریال ‌های آتش نشانی تلویزیونی، محبوبیت خود را بین تماشاگران بریتانیایی حفظ کند.

تمرکز سازندگان این سریال بیشتر بر تأثیر روانی دشواری ‎های حرفه‎ ی آتش ‎نشانی بر زندگی شخصی آتش‎ نشانان است. تماشای این سریال از منظر مقایسه ‎ی نحوه‎ ی فعالیت آتش ‎نشانان در کشور انگلستان با کشورهای دیگر، می‎ تواند برای علاقه ‎مندان به این حوزه، جذابیت ‎های خاص خودش را داشته باشد.

سریال ‎The Smoke ساخت کشور انگلستان

با آنکه سریال ‎The Smoke تنها یک سال مهمان جدول پخش برنامه ‎های تلویزیونی بود، اما این موضوع باعث نمی ‎شود که این سریال را از فهرست دیدنی ‌ترین و بهترین سریال های آتش نشانی کنار بگذاریم. از جمله نقاط قوت سریال ‎The Smoke شروع قدرتمند آن در شخصیت ‎پردازی و طرح گره‎ های داستانی و نقطه‎ ی ضعفی که احتمالا به توقف ساخت آن منجر شد نیز، پایان نه چندان راضی‌ کننده ‎ی فصل اول این سریال بود.

فایرفلای از بهترین سریال های آتش نشانی

سریال Fireflies فایرفلای از بهترین سریال های آتش نشانی ساخت کشور استرالیا

به عنوان حسن ختام فهرست بهترین سریال‎ های آتش نشانی دیدنی خارجی در این حوزه، پس از مرور ساخته‎  های تلویزیونی در کشورهای امریکا و بریتانیا، سری به نیمکره ‎ی جنوبی و کشور استرالیا می‎ زنیم. سریال Fireflies، برنامه ‏ای بود که در سال 2004 میلادی برای مدت یک سال و 22 قسمت به زندگی و حرفه ‎ی آتش‎ نشانی در کشور استرالیا پرداخت.

این سریال که اتفاقات آن در شهر کوچک Lost River رخ می‎ دهد، بیشتر بر کار و زندگی نیروهای داوطلب در مرکز آتش ‎نشانی این شهر تمرکز دارد. کوچکی شهر Lost River با تنها 487 نفر سکنه باعث شده است که تمام ساکنان این شهر همدیگر را بشناسند، چنین ویژگی منحصربفردی در شهری که یکی از گرم‎ترین و خشک‎ترین تابستان‎ های خود را در دهه‎ های اخیر تجربه می‎ کند، سریال Fireflies را به اثری متفاوت در مقایسه با سایر بهترین سریال های آتش نشانی این فهرست تبدیل کرده است.

سریال عملیات 125 از بهترین سریال های آتش نشانی ایرانی

ساخت و پخش سریالی با موضوع ایمنی و آتش ‎نشانی در داخل ایران را باید به فال نیک گرفت، چرا که با توجه به تفاوت ‌های فرهنگی کشورهای مختلف، تا زمانی که اثر هنری مستقیما به ویژگی‎ های فرهنگی یک جامعه توجه نکند، نمی ‎تواند پاسخگوی نیازهای ایمنی و آتش‎ نشانی مخاطبان باشد.

به همین دلیل نیز در طول سال ‎های گذشته شاهد بودیم که سریال عملیات 125 با کنار هم قرار دادن سوژه ‌های جذاب و پیام ‎های قابل تأمل در حوزه‎ ی ایمنی، موفق شد تا بخش قابل توجهی از بینندگان برنامه‎ های تلویزیونی را با حرفه‎ ی آتش ‎نشانی و بحث‌ های ایمنی در محیط کار و خانه آشنا سازد.

در این مطلب از مقالات گنجینه پاوان به بهترین سریال های آتش نشانی پرداختیم. شما نیز می‎ توانید نظرتان را درباره‎ ی تماشایی‎ ترین فیلم ها و سریال ‎هایی که در سبک ایمنی و آتش ‎نشانی ساخته شده‌ اند، با ما در میان بگذارید.

 

منبع

tvshowpilot.com