شما اینجا هستید:

خطرات کار گرم (hot work) و روش های پیشگیری و ارتقا ایمنی

خطرات کار گرم

فهرست مطالب

عملیات گرم کاری مانند جوشکاری، برشکاری، لحیم کاری و هر فعالیتی که شامل استفاده از شعله باز یا گرمای بیش از حد باشد می تواند خطرات متعددی برای سلامتی و ایمنی ایجاد کند. این فعالیت‌ ها همچنین خطر آتش‌سوزی‌ های صنعتی را به همراه دارند که می‌تواند برای کارکنان، محل‌های تجاری شما و همچنین پروژه‌های در حال ساخت فاجعه ‌بار باشد. آتش سوزی های داغ منجر به مرگ، جراحت و صدها میلیون دلار خسارت در سال می شود. به همین دلیل در این مطلب از مقالات گنجینه پاوان به بررسی خطرات کار گرم و روش های پیشگیری و ارتقا ایمنی برای به حداقل رساندن ریسک های احتمالی می پردازیم.

اهمیت شناخت خطرات کارهای گرم

کار گرم یک تهدید خاص در محیط های صنعتی و بخش ساخت و ساز به عنوان عامل آتش سوزی های متعدد در محل کار و ساختمان ها است. به عنوان مثال، طبق ارقام سازمان آتش نشانی و نجات اسکاتلند، 180 آتش سوزی در صنعت ساخت و ساز در سال 2018 رخ داده است که 143 مورد (79 درصد) در نتیجه کار داغ بوده است. پنجاه و یک مورد آتش سوزی در این دوره به دلیل جوشکاری یا برش تجهیزات، 22 مورد توسط تجهیزات تولیدی و 23 مورد توسط کوره ها یا سایر خدمات ایجاد شده است. این آتش سوزی ها 21 مصدوم برجای گذاشته اند.

انجام ایمن فعالیت های کار گرم بخش مهمی از ایمنی آتش سوزی در محل کار است، اما برای انجام این کار، باید خطرات کار گرم را شناسایی کنید و اقدامات کنترلی را انجام دهید که به طور موثر خطرات را کاهش داده و کارگران را ایمن نگه می دارد.

در این مقاله، انواع خطرات کار گرم و اقدامات کنترلی را که می توانید برای کمک به ایمن نگه داشتن کارکنان و محل کار خود در طول فعالیت های خطرناک استفاده کنید، بررسی خواهیم کرد.

کار گرم چیست؟

کار گرم (hot work) به هر کاری گفته می شود که مستلزم استفاده از شعله باز یا اعمال گرما یا اصطکاک باشد که ممکن است جرقه یا گرما ایجاد کند.

مؤسسه استاندارد بریتانیا (BSI) در BS 9999 کار داغ را چنین تعریف کرده است:

کار گرم عبارت از هر روشی است که ممکن است شامل یا دارای پتانسیل ایجاد گرما، جرقه یا شعله کافی برای ایجاد آتش باشد.

نمونه هایی از کارهای گرم شامل جوشکاری، برشکاری شعله ای، لحیم کاری، جوشکاری برنج، سنگ زنی و استفاده از سایر تجهیزات حاوی شعله است.

به طور کلی رایج ‌ترین نمونه ‌های کار گرم و مواردی که می‌ توانند خطرات قابل توجهی را بدون اقدامات احتیاطی مناسب ایجاد کنند، شامل موارد زیر است:

  • لحیم کاری و جوشکاری برنج
  • دستگاه برش جوشکاری گاز / الکتریکی
  • چرخ های سنگ زنی و دیسک های برش

صنایع مختلف، به ویژه ساخت و ساز، ممکن است به عنوان بخشی از فعالیت های کاری معمول نیاز به انجام کارهای داغ در محل خود داشته باشند. همچنین کارهای گرم، اغلب به عنوان بخشی از کارهای قراردادی که در ساخت و ساز رایج است، انجام می شود.

فرد در حال جوشکاری

خطرات کار گرم که باید در ارزیابی ریسک خود در نظر بگیرید

کار با سطوح بالای گرما و شعله های باز خطرناک است، اما برای انجام یک ارزیابی کامل ریسک و اجرای اقدامات کنترلی موثر، باید خطرات ایجاد شده توسط فعالیت های گرم کار را دقیقا شناسایی کنید. این فعالیت ها به طور کلی شامل موارد زیر است:

خطرات الکتریکی کار گرم

بیشتر کارهای داغ شامل استفاده از تجهیزات الکتریکی است، بنابراین کارگران با خطرات الکتریکی مانند خطر اتصال کوتاه تجهیزات، سیم کشی معیوب و خطر شوک یا حتی برق گرفتگی کشنده مواجه خواهند شد.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش یا نور مادون قرمز

فعالیت های کار داغ مانند جوشکاری می تواند اشعه بالقوه خطرناک ماوراء بنفش UV یا مادون قرمز IR باشد. اگر کارگران در معرض این نوع پرتوهای غیر یونیزان (غیر یونساز) قرار گیرند، می تواند به پوست یا چشم آنها آسیب برساند.

قرار گرفتن در معرض دودهای خطرناک

کار گرم می تواند بخارهای خطرناکی تولید کند که خطرات عمده ای برای سلامتی کارگران به همراه دارد. بخار می تواند باعث بیماری های تنفسی، سوختگی، علائم شبیه آنفولانزا و آسیب به چشم شود.

جرقه های پرنده می توانند باعث آتش سوزی یا انفجار شوند

هنگامی که فعالیت های کار داغ مانند جوشکاری انجام می شود، جرقه ها می توانند پرواز کنند و این جرقه ها در صورت تماس با مواد قابل اشتعال، زباله یا مواد خطرناک می توانند باعث آتش سوزی یا انفجار شوند.

هدایت گرما از طریق لوله ها

گرما می تواند از طریق مواد فلزی مانند لوله ها هدایت شود و هنگامی که گرما منتقل می شود، می تواند با مواد قابل اشتعال، احتراق یا در غیر این صورت خطرناک تماس پیدا کند.

آسیب های پوستی از طریق تماس با مواد یا تجهیزات داغ

اگر کارگران تجهیزات، زباله ها یا سطوح بسیار داغ را لمس کنند یا در تماس با شعله های باز یا جرقه قرار گیرند ممکن است دچار آسیب های پوستی مانند سوختگی حرارتی، سوختگی ناشی از اصطکاک یا بریدگی شوند.

پرسنلی که در منطقه کار می کنند یا در حال عبور هستند نیز ممکن است در اثر جرقه آسیب ببینند. به خصوص اگر منطقه به درستی ایزوله و دسترسی محدود نشده باشد یا محافظت اضافی مانند پتوی آتش نشانی وجود نداشته باشد.

موارد فوق تنها برخی از خطرات کار داغ است که ممکن است در محل کار شما اعمال شود. خطرات خاصی که کارگران شما با آن روبرو هستند به افراد درگیر، منطقه ای که فعالیت های کاری گرم در آن انجام می شود و هر خطر بالقوه ای که مخصوص تجهیزات و محل کار شما است، بستگی دارد. قبل از اجرای اقدامات کنترلی، باید مطمئن شوید که تمام خطرات احتمالی را در نظر گرفته اید.

خطرات آتش سوزی ناشی از کار گرم

کار داغ این پتانسیل را دارد که هر سه بخش مثلث آتش را متحد کند: اکسیژن، سوخت و منبع احتراق.

اکسیژن در هوای محیط وجود دارد. اقدامات ناایمن شامل اکسیژن خالص می تواند باعث غنی سازی اکسیژن (بیش از 22 درصد حجمی) در محل کار شود.

سوخت شامل هر چیزی است که قابل احتراق باشد. نمونه هایی از سوخت های رایج عبارتند از:

  • مصالح ساختمانی مانند چوب، پلاستیک، عایق، مصالح سقف، از جمله مواردی که در فضاهای مخفی قرار دارند.
  • گازها یا مایعات قابل اشتعال مانند انواع سوخت، رنگ، حلال های پاک کننده
  • مواد قابل احتراق ساده مانند پارچه، کاغذ، مقوا، الوار، اثاثیه

اشتعال زمانی ایجاد می شود که یک منبع حرارتی کافی برای احتراق سوخت وجود داشته باشد. این منبع می تواند از طریق اعمال مستقیم یا غیر مستقیم گرما رخ دهد. کاربرد مستقیم حرارت شامل: جوشکاری، برشکاری و سوزاندن می باشد.

کاربرد غیرمستقیم شامل حرارتی است که از طریق سطوح فلزی به منابع سوخت در طرف دیگر (به عنوان مثال، از طریق آن طرف دیوار) و جرقه هایی که به منبع سوخت دوردست (مثلاً به یک استخر مایع یا مواد قابل احتراق دیگر) منتقل می شود.

جرقه های پرنده خطر اصلی ناشی از کار گرم هستند و می توانند به راحتی در شکاف ها، لوله ها، شکاف ها، سوراخ ها و سایر منافذ کوچک گیر کنند، جایی که به طور بالقوه می توانند باعث آتش سوزی و حتی انفجار شوند.

زباله‌ها و بقایایی که کار گرم ایجاد می‌کند، مانند براده‌ ها، فلزات مذاب، سرباره و خاکسترها اغلب قابل احتراق هستند.

کار گرم می تواند باعث گردد لوله ها به طور قابل توجهی گرم شوند و به راحتی از طریق فرآیند رسانش به سطح قابل اشتعال دیگری منتقل و باعث آتش سوزی شوند.

در محیط های خاص، ممکن است بخارات یا گازهای بالقوه انفجاری در هوا وجود داشته باشد که بسیار قابل احتراق هستند و در صورت قرار گرفتن در معرض کار داغ می توانند مشتعل شوند. به همین ترتیب، کار داغ می‌تواند دود ایجاد کند که به نوبه خود جوی انفجاری ایجاد می ‌کند.

خطرات کارهای داغ

روش های ارتقا ایمنی و پیشگیری از خطرات کار گرم

عواقب خطرات کار گرم می تواند برای هر کسب و کاری شدید و پرهزینه باشد. صدمات می تواند منجر به مرگ، از کار افتادگی یا مرخصی کارگران شود. از طرف دیگر، یک آتش سوزی جدی می تواند به ساختمان، تاسیسات و تجهیزات آسیب جبران ناپذیری برساند. هر دوی این موارد حتی می تواند تحت شرایط خاصی منجر به عواقب قانونی شود. بنابراین، درک چگونگی اجرای کنترل های ایمنی مناسب در کارهای گرم بسیار مهم است. برای این منظور، باید باید استانداردها و الزامات کارهای گرم آشنا شد.

الزامات استاندارد NFPA 51B برای ایمنی کار گرم

NFPA 51B جامع ترین سند کشور آمریکا در مورد ایمنی کار گرم است. کار گرم می تواند خطرناک باشد، به خصوص زمانی که مواد قابل احتراق در منطقه وجود داشته باشد. NFPA 51B، استاندارد برای پیشگیری از آتش سوزی در حین جوشکاری، برش و سایر کارهای داغ به شما کمک می کند تا خطرات مرتبط با پروژه های کار داغ را کاهش دهید. الزامات شامل جوشکاری، عملیات حرارتی، سنگ زنی و سایر کاربردهایی است که احتمال ایجاد جرقه یا شعله وجود دارد.

این استاندارد جوشکاری قابل اعتماد، الزامات کلی را ارائه می کند تا اطمینان حاصل شود که کسانی که با کار گرم درگیر هستند، خطرات آتش سوزی و انفجار، پیشگیری و اقدامات ایمنی را در مناطقی که مواد قابل احتراق می توانند منجر به حریق یا انفجار شوند، در نظر بگیرند و رعایت کنند.

همچنین این استاندارد راهنمایی روشنی در مورد مدیریت فعالیت ‌ها و الزامات ایمنی افراد مجاز (PAI)، نگهبان آتش، جوشکارها، فرماندهان آتش نشانی و اپراتورهای کار داغ در هر محیطی که کارهای گرم انجام می گردد، ارائه می ‌کند.

به این ترتیب، NFPA 51B استفاده ایمن از تجهیزات جوشکاری، برشکاری، عملیات حرارتی، سنگ زنی و تجهیزات کار گرم را پوشش می دهد.

استاندارد اروپایی BS 9999 برای کارهای گرم

همچنین با توجه به ماهیت پرخطر کار داغ، استاندارد اروپایی BS 9999 و اداره بهداشت و ایمنی (HSE) رویه ‌های ایمنی مختلفی را که سازمان ‌ها باید به آن پایبند باشند، تشریح می‌ کنند. هدف آنها محافظت از کارگران در برابر جنبه های خطرناک کار گرم و جلوگیری از وقوع آتش سوزی است.

BS 9999 بیان می‌کند که «کار داغ تنها در صورتی باید انجام شود که هیچ روش جایگزین رضایت‌بخشی امکان‌پذیر نباشد». بنابراین، مهم است که قبل از تصمیم گیری برای ادامه کار داغ، هر جایگزین ممکن را برای تکمیل یک کار در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، به جای جوش، تعیین کنید که آیا پیچ و مهره راه حل مناسبی است یا خیر. در روشی مشابه، با استفاده از قیچی هیدرولیک دستی به جای آن از برش مشعل خودداری کنید.

در برخی شرایط، کار گرم اجتناب ناپذیر است. اگر اینطور است، قبل از شروع کار باید مجوز ایجاد شود. مجوز بسیار مهم است زیرا اقدامات ایمنی را مشخص می کند که همه باید برای به حداقل رساندن خطرات مرتبط با کار رعایت کنند.

تهیه مجوز کار گرم (Hot Work Permit)

با توجه به میزان ریسک کار گرم، تهیه مجوز کار گرم الزامی است. مجوز کار گرم (Hot Work Permit) مجوزی است که در برخی کشورها و در برخی از کارگاه ها برای انجام کارهایی گرم مثل جوشکاری، لحیم کاری، برش، سنگ زنی و سوراخ کاری در حضور مواد قابل اشتعال که می تواند خطر آتش سوزی را به همراه داشته باشد، مورد نیاز است.

یک نمونه از مجوز کار گرم
یک نمونه از مجوز کار گرم

طبق استاندارد BS 9999، «رویه مجوز کار گرم، که ممکن است بخشی از یک سیستم ایمنی فراگیر رویه مجوز کار باشد، باید قبل از مجاز شدن هرگونه کار گرم در داخل یا نزدیک ساختمان رعایت شود. این برای اطمینان از انجام اقدامات صحیح قبل از شروع کار داغ، در حین عملیات و پس از آن ضروری است.

بخش های یک مجوز کار داغ

یک مجوز کار گرم شامل بخش های زیر است:

  • جزئیات کار: چه نوع کار گرم باید انجام شود؟
  • خطرات و چالش ها: خطرات مرتبط با کار داغ مذکور چیست؟
  • اقدامات احتیاطی و رویه ها: چه مراحل و اقدامات ایمنی در قبل و در حین کار انجام و اعمال می شود؟
  • تجهیزات حفاظت فردی: آیا افراد باید از عینک محافظ، ماسک صورت و دستکش استفاده کنند؟
  • ارجاع به گواهی انزوا و ایزوله سازی: آیا تجهیزات مجاور قبل از شروع کار نیاز به ایزوله کردن دارد؟
  • مجوز و پذیرش: این موردشامل کسانی می شود که در ایجاد، اجرا و پیگیری مجوز مشارکت دارند.
  • آموزش و شایستگی: آیا افراد قبل از اینکه بتوانند کار داغ را انجام دهند به آموزش نیاز دارند؟
  • رویه های واگذاری: اگر افرادی که کار را انجام می دهند شیفت شوند، محل کار چه رویه ای را دنبال می کند تا مطمئن شود که آنها با خیال راحت تغییر می کنند؟
  • روش‌های ابطال و برگشت: پس از اتمام کار یا نیاز به لغو، چه کسی مسئول مدیریت آن است؟

درک وظایف و دانستن دقیق اینکه چه کسی درگیر است، تهیه مجوز را نسبتاً ساده می کند. یک فرد ذیصلاح که مستقیماً در کار داغ دخیل نیست، باید برنامه را آماده و مجوز دهد، اما ورودی و تعهد همه شرکت کنندگان ضروری است.

شما قانوناً ملزم به انجام کلیه عملیات ها و در عین حال نشان دادن یک سیستم کار ایمن هستید. بنابراین، قبل از شروع هر گونه فعالیت کار گرم، باید یک سیستم مجوز کار گرم را تهیه و آماده کنید.

مجوز باید جزئیات کاری را که باید انجام شود، چگونگی و زمان تکمیل آن و اقدامات احتیاطی برای اطمینان از ایمن بودن فعالیت‌ ها تا حد امکان را شامل گردد. این مجوز باید توسط شخصی تهیه شود که مهارت ها، دانش، تجربه و آموزش مربوطه را دارد.

اقدامات کنترل کار داغ برای ایمن نگه داشتن کارگران

هنگامی که خطرات کار داغ را در محل کار خود شناسایی کردید، باید اقدامات کنترلی را برای تبدیل محل کار خود به محیطی امن تر و محافظت از کارگران در برابر آسیب و بدی، برنامه ریزی و اجرا کنید.

درست مانند خطرات، اقدامات کنترلی که اجرا می کنید باید منحصر به عملیات صنعتی، تجاری و محیط کار شما باشد.

در ادامه برخی از اقدامات کنترل کار گرم جهت پیشگیری از خطرات احتمالی را بررسی می کنیم.

اقدامات کنترل کار داغ

در صورت امکان از کار گرم خودداری کنید

کار داغ طبیعتاً خطرناک است. شما هرگز نمی توانید خطرات ناشی از کار با گرمای بیش از حد را به طور کامل از بین ببرید. بنابراین در صورت امکان از کار گرم کاملاً خودداری کنید.

فرآیندها و فعالیت های جایگزینی را در نظر بگیرید که می توانند نتیجه مشابهی داشته باشند. به عنوان مثال، به جای جوشکاری، آیا می توان با استفاده از روش های مکانیکی مانند مهره و پیچ و مهره یا اتصالات پیچ، اقلام را به یکدیگر متصل کرد؟

منطقه ای را که در آن کار داغ انجام می شود، از مواد با قابلیت اشتعال پاکسازی کنید

فضای کاری که مملو از مواد، تجهیزات، زباله یا اثاث غیر ضروری است، نسبت به یک منطقه تمیز و مرتب، پتانسیل آتش سوزی بیشتری دارد.

یکی از مهم ترین راه ها برای جلوگیری از خطرات آتش سوزی ناشی از کار گرم، پاکسازی منطقه قبل از شروع است. این شامل حذف مواد و مایعات قابل اشتعال و انفجار در شعاع پنج متری کار است. بسته به نوع کار، مدیران سایت ممکن است نیاز به گسترش این شعاع داشته باشند.

همچنین اطمینان از عدم وجود بخارات، گاز یا گرد و غبار قابل اشتعال یا انفجاری در اتمسفر ضروری است. اگر ممکن است مشکلی وجود داشته باشد، نظارت بر گاز یا بخار باید از طریق سیستم پایش گاز و آتش و دتکتور گاز مناسب انجام شود.

با تمیز نگه داشتن منطقه ای که در آن کار گرم انجام می شود، خطرات ایمنی آتش سوزی را به حداقل می رسانید. این اقدام کنترلی همچنین می‌تواند سایر خطرات بهداشتی و ایمنی مانند خطر لغزش و سقوط را کاهش دهد، که در صورت همراه شدن با خطرات کار گرم می ‌تواند عواقب فاجعه‌ باری داشته باشد. همچنین یک منطقه تمیز و مرتب به کارگران این امکان را می دهد که در صورت آتش سوزی ساختمان را با خیال راحت تخلیه کنند.

کار گرم اغلب جرقه هایی تولید می کند که می تواند به راحتی وارد سوراخ ها یا شکاف های کف، دیوارها و سقف شود یا روی مواد قابل احتراق قرار گیرد. بنابراین، قبل از شروع کار، برای پوشاندن این مناطق با ملحفه های ضد شعله مناسب و پتوهای ضد حریق مخصوص وقت بگذارید. برای جلوگیری از اشتعال، کف های قابل احتراق را می توان با ماسه مرطوب پوشاند.

در مواردی که نمی توانید منطقه را به طور کامل از مواد قابل احتراق پاک کنید، از پوشش های ضد حریق و ضد شعله مناسب روی آنها استفاده کنید اما مطمئن شوید که آنها را کاملاً پوشانده و منطقه را به دقت کنترل کرده اید.

کار گرم را در یک منطقه مشخص یا آماده انجام دهید

بسیار مهم است که کار گرم در منطقه ای که به طور خاص برای آن طراحی شده است انجام شود، اما برخی از مناطق به طور قابل درک برای مقاومت در برابر آن ساخته نمی شوند. به عنوان مثال، اگر یک پیمانکار نیاز به انجام کار جوشکاری روی لوله در آشپزخانه اتاق کارکنان داشته باشد، بدیهی است که این قسمت از ساختمان به طور خاص برای به حداقل رساندن خطرات کار گرم طراحی نشده است.

با این حال، ارزیابی یک منطقه و آماده سازی آن برای کارهای گرم، مانند استفاده از پوشش های محافظ همانطور که در بالا توضیح داده شد، کاملاً ممکن است. این کار به همان اندازه برای کارهای پنج دقیقه ای صدق می کند که برای کارهای چند ساعته یا چند روزه صادق است.

منطقه مخصوص hot work
بسیار مهم است که کار گرم در منطقه ای که به طور خاص برای آن طراحی شده است انجام شود.

اگر فعالیت های کار گرم به طور منظم توسط کارگران شما انجام می شود، ممکن است بخواهید یک منطقه از محل کار خود را برای جوشکاری، لحیم کاری، لحیم کاری و سایر کارهایی که شامل گرما یا شعله باز است، در نظر بگیرید. این مناطق باید به گونه ای طراحی شوند که تا حد امکان ایمن باشند، بنابراین اجسام قابل اشتعال یا قابل احتراق باید به حداقل رسیده و با مواد محافظ و مقاوم در برابر آتش پوشانده شوند. همچنین باید امکان محدود کردن دسترسی به این مناطق وجود داشته باشد.

داشتن یک محل کار گرم تعیین شده می تواند به حداقل رساندن خطرات و حذف یا کنترل خطرات را آسان تر کند، اما جدا کردن یک منطقه کامل از کار همیشه برای بسیاری از مشاغل امکان پذیر نیست. اگر کار گرم در یک منطقه با کاربری عمومی انجام می شود، باید برای انجام کار گرم آماده سازی شود.

هنگام انتخاب منطقه ای برای فعالیت هایی که شامل گرما و شعله می شود، از مکان هایی که مواد خطرناک در آن ذخیره می شود خودداری کنید، زیرا این موارد می توانند به پتانسیل آتش سوزی در یک فضای کاری بیفزایند. اگر انجام کار گرم به دور از مواد خطرناک امکان پذیر نیست، مطمئن شوید که از مقررات و استاندارهای مرتبط پیروی می کنید و اطمینان حاصل کنید که مواد به صورت ایمن و امن ذخیره شده اند.

اطمینان حاصل کنید که افرادی که کار داغ را انجام می دهند برای انجام این کار آموزش دیده اند

ماهیت خطرناک کار گرم به این معنی است که این کار فقط باید توسط افرادی انجام شود که مهارت، دانش، تجربه و آموزش لازم را برای انجام وظایف با استاندارد بالا در حین اجرای اقدامات کنترلی و نظارت بر استانداردهای بهداشتی و ایمنی دارند.

اگر هیچ کارگری در سازمان شما با سطح صلاحیت لازم یا مطلوب وجود ندارد، ممکن است بخواهید به یک فرد یا گروهی از کارمندان را برای این کارها آموزش دهید. از طرف دیگر، می ‌توانید یک پیمانکار خارجی با توانایی تکمیل کار داغ و در عین حال مدیریت مؤثر ریسک ‌ها را به کار بگیرید.

پایش گاز یا بخار در منطقه مورد استفاده برای کار گرم

هوای آلوده به گاز یا بخار می تواند خطرات سلامتی و آتش سوزی ایجاد کند. به عنوان مثال، برخی از گازها سمی هستند، در حالی که برخی دیگر قابل اشتعال یا انفجار خواهند بود. کارگران باید بتوانند گاز و بخار موجود در هوا را کنترل کنند تا مطمئن شوند که در شرایط ایمن کار می کنند. با این حال، چون گاز قابل مشاهده نیست، باید از مانیتورهای خاصی مثل انواع دتکتورهای گاز استفاده شود.

یک نفر در حال جوشکاری

سیستم های ایمنی آتش نشانی برای کارهای گرم

کسانی که کار گرم را انجام می دهند و بر آن نظارت می کنند باید روش های ایمنی آتش سوزی را که در محل وجود دارد را درک کنند.

به ویژه، آنها باید از موارد زیر آگاه باشند:

  • اینکه منطقه دارای سیستم اطفای حریق مناسب مثل کپسول خاموش کننده یا اسپرینکلر است یا خیر.
  • نحوه فعال کردن زنگ یا آژیر اعلام حریق، محل تخلیه در مواقع اضطراری و نحوه تماس با امداد یا مقامات آتش نشانی.
  • چگونه از هشدارهای کاذب جلوگیری کنیم. آیا دتکتورهای خاصی نیاز به غیرفعال کردن موقت دارند؟ اگر چنین است، اینها باید به محض اتمام کار دوباره فعال شوند.
  • کدام کپسول های آتش نشانی ضروری است. حداقل مسئول نظارت باید آموزش اطفا حریق را ببیند. علاوه بر این، سایت باید حداقل دو خاموش کننده مناسب بر اساس نوع کار گرم در حال انجام داشته باشد.

نکات ایمنی مرتبط با اتمام کار

هنگامی که فعالیت های گرم متوقف شود، کارگران باید به درستی با مواد مورد استفاده برخورد کنند.

به عنوان مثال، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • لامپ ها و مشعل های دمنده LPG را کاملا خاموش کنید و اجازه دهید پس از استفاده خنک شوند. به یاد داشته باشید که قبل از تعویض سیلندر نیز اجازه دهید سرد شوند و پس از اتمام کار، سیلندرهای گاز را به طور کامل جدا کنید.
  • قبل از بازگرداندن دمنده های هوای گرم برقی، آنها را به درستی خاموش، از برق بکشید و خنک کنید.
  • انتهای میله های جوشکاری را قبل از اینکه به طور ایمن و مناسب از محل خارج و دور بریزید، در آب فرو کنید.
  • اگر کار داغ مواد قابل اشتعال مانند براده های فلزی ایجاد کرد، منطقه را پاک کنید.

نظارت بر کار گرم

نظارت مناسب بر کار گرم برای نظارت بر شیوه های کار ایمن مفید است، اما در درجه اول برای بررسی محیط پس از آن ضروری است. باید حداقل یک ساعت پس از اتمام کار به منطقه مورد نظر نظارت صورت گیرد تا از عدم شروع آتش سوزی اطمینان حاصل شود. این کار بسیار مهم است، زیرا دیدن جرقه ای که از یک سوراخ فرو رفته است تا زمانی که شروع به دود شدن کند دشوار است.

فردی در حال نظارت بر عملیات گرم
نظارت مناسب بر کار گرم برای کنترل بر شیوه های کار ایمن مفید است، اما در درجه اول برای بررسی محیط پس از آن ضروری است.

دیده بان آتش نشانی می تواند هر کسی باشد که مسئولیت دارد و از خطرات آگاه است، مانند یک سرپرست یا شخصی که در کار نقش داشته است. آنها باید آموزش اطفاء حریق را دیده باشند و باید منطقه اصلی محل کار و همچنین اتاق های مجاور و طبقات بلافاصله زیر و بالای آن را تحت نظر داشته باشند.

انجام این کار تضمین می کند که آنها آماده هستند تا فوراً هرگونه دود یا آتش سوزی را سرکوب کنند و از وقوع شرایط اضطراری جلوگیری نمایند.

ایمنی کلی محل کار خود در برابر آتش را بهبود بخشید

بسیاری از خطرات کار داغ مستقیماً با ایمنی کلی محل کار شما در برابر آتش مرتبط است. به عنوان مثال، اگر پتانسیل آتش سوزی محل کسب و کار شما بالا باشد، ضریب خطرات کار داغ افزایش می یابد. به طور مشابه، اگر کارمندان در مورد ایمنی آتش نشانی آموزش ندیده باشند، ممکن است ندانند در صورت بروز یک حادثه داغ کاری چه کاری انجام دهند. اگر تجهیزات ایمنی آتش نشانی قابل دسترس در محل وجود نداشته باشد، کارگران ممکن است نتوانند خطرات را به طور موثر کاهش دهند.

یکی از بهترین راه ها برای کاهش خطرات کار گرم، بهبود ایمنی کلی محل کار شما در برابر آتش است. سیاست ها و رویه های ایمنی آتش سوزی باید به روز، مرتبط و کامل باشد. کارگران باید برای استفاده از تجهیزات ایمنی آتش نشانی مانند کپسول آتش نشانی و پتوهای ضد حریق آموزش ببینند. آنها همچنین باید از اقدامات کنترلی مانند دتکتورهای دود، اسپرینکلرها و روش های تخلیه آگاه شوند و آموزش ببینند.

لباس های مقاوم در برابر شعله و تجهیزات حفاظت فردی

به عنوان یک کارفرما، باید تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE) را برای کارگران شرکت کننده در کار گرم تهیه کنید. این می‌تواند شامل لباس ‌های مقاوم در برابر آتش، ماسک‌ های تنفسی، محافظ چشم و سایر تجهیزاتی باشد که برای محافظت از افراد در برابر گرما، جرقه‌ها یا دودهای خطرناک و تشعشعات طراحی شده ‌اند.

گنجینه پاوان؛ مشاور ایمنی و آتش نشانی

گنجینه پاوان به عنوان شرکت مشاوره آتش نشانی استان تهران، در زمینه تامین، طراحی، مشاوره، نصب و اجرا و نگهداری پروژه های حوزه ایمنی، اعلام حریق، اطفا حریق، سیستم F&G و دریافت تاییدیه آتش نشانی پایان کار ساختمان فعالیت می کند.

جهت ارتقا ایمنی و امنیت محیط کار صنعتی، تجاری و مسکونی و پیشگیری از آتش سوزی و خطرات مرتبط هم اکنون با متخصصان ما در گنجینه پاوان تماس حاصل فرمایید.

منابع:

chas.co.uk/blog

cesafety.co.uk

nfpa.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
درخواست مشاوره