شما اینجا هستید:

تفاوت کدها و استانداردهای NFPA چیست؟

تفاوت کدها و استانداردهای NFPA چیست؟

فهرست مطالب

آگاهی به تفاوت کدها و استانداردهای NFPA برای فعالان حوزه آتش نشانی و سیستم های اعلام و اطفا حریق تعیین کننده و حیاتی است. زیرا هر یک از آنها ممکن است پیامدهای حقوقی متفاوتی برای کارفرمایان و مجریان این حوزه به همراه داشته باشند. به همین دلیل، در این مطلب از مقالات گنجینه پاوان به بررسی تفاوت میان کدهای ایمنی آتش نشانی با استانداردهای آتش نشانی NFPA می پردازیم.

تفاوت تفاوت کدها و استانداردهای NFPA

یکی از راه‌ های نگاه کردن به تفاوت ‌های کدها و استانداردهای NFPA این است که یک کد (Code) به شما می‌گوید چه کاری باید انجام دهید، و یک استاندارد (Standard) به شما می‌گوید چگونه آن را انجام دهید. یک کد NFPA ممکن است بگوید که یک ساختمان باید دارای سیستم اعلام حریق باشد. استاندارد NFPA مشخص می کند که چه نوع سیستمی و چگونه باید کار کند.

«کد» (Code) توسط NFPA به عنوان مجموعه‌ای از قوانینی تعریف می ‌شود که افراد آگاه به دیگران توصیه می‌کنند از آن پیروی کنند. از سوی دیگر، “استاندارد” (Standard) شرح و بسط یک کد است. یک استاندارد دارای جزئیاتی بیشتر از یک کد است.

 

استانداردهای NFPA

 

مثالی از یک کد و یک استاندارد آتش نشانی

در زیر مثالی از یک کد و یک استاندارد NFPA را بررسی می کنیم.

کد NFPA 101   

کد 101 NFPA که به عنوان کد ایمنی زندگی (Life Safety Code) شناخته می شود الزاماتی را برای طراحی، ساخت و بهره برداری از ساختمان ها و سازه ها برای محافظت از مردم در برابر آتش، دود و سایر خطرات فراهم می کند. طیف گسترده ای از موضوعات، از جمله وسایل خروج، روشنایی اضطراری، سیستم های اعلام حریق، و سیستم های اسپرینکلر را پوشش می دهد. NFPA 101 به طور گسترده توسط سازمان های دولتی پذیرفته شده است و توسط بازرسان ساختمان و مقامات آتش نشانی اجرا می شود.

استاندارد NFPA 13

این استاندارد الزامات نصب سیستم های اسپرینکلر است. این استاندارد دستورالعمل هایی را برای طراحی، نصب و نگهداری سیستم های آبپاش اتوماتیک برای محافظت از ساختمان ها در برابر آتش ارائه می دهد. موضوعاتی مانند فاصله سر آبپاش، اندازه لوله و محاسبات هیدرولیک را پوشش می دهد. NFPA 13 به طور گسترده ای به عنوان مرجع توسط طراحان، مهندسان و پیمانکاران استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که سیستم های اسپرینکلر آنها با استانداردهای صنعت و بهترین شیوه ها مطابقت دارد.

 

استاندارد NFPA 13

 

کدها و استانداردها چگونه ایجاد و توسعه داده می شوند؟

کدها و استانداردهای NFPA توسط شورای استاندارد ایجاد و ویرایش می شود که متشکل از 13 نفر است که توسط هیئت مدیره NFPA منصوب می شوند. بیش از 9000 نفر در سراسر جهان به عنوان بخشی از یکی از ده ها کمیته فنی مختلف به شورا گزارش می دهند. این کمیته ها برای ایجاد یک نمایندگی متعادل از همه طرف های تحت تاثیر کدها و استانداردهای NFPA ساخته شده اند. علاوه بر این، آنها برای کاهش خطرات و هزینه های این استانداردها کار می کنند. برای انجام این کار، آنها در مورد اینکه جامعه چقدر مایل است برای کاهش ریسک در هنگام محدود کردن و طراحی ساختمان ها هزینه کند، بحث می کنند.

حداقل دو سوم کمیته فنی مرتبط باید هرگونه تغییر در استاندارد یا کد NFPA را تأیید کنند. علاوه بر این، NFPA بیان می‌کند که همه کدها و استانداردها هر سه تا پنج سال یک‌بار از طریق یک فرآیند بازنگری که حدود دو سال طول می‌کشد، بازبینی می ‌شوند.

تفاوت کدها و استانداردهای NFPA در اهداف، اختیارات و نسبت آنها باهم

کدها و استانداردهای NFPA هر دو توسط انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) توسعه یافته اند و از این جهت مرتبط هستند که هم ایمنی و هم پیشگیری از آتش سوزی را مورد توجه قرار می دهند. با این حال، آنها اهداف متفاوتی را دنبال می کنند و سطوح مختلف اختیار دارند. NFPA کدهای کمی دارد. اکثر اسناد آن استاندارد هستند. لیست کامل کدها و استانداردهای NFPA را ببینید.

در تفاوت کدها و استانداردهای NFPA باید توجه داشت که کدهای NFPA مقررات قانونی قابل اجرا هستند که حداقل الزامات ایمنی را برای ساختمان ها و سازه ها دیکته می کنند. آنها توسط نهادهای دولتی در سطوح فدرال، ایالتی و محلی پذیرفته می شوند و توسط بازرسان ساختمان و ادارات آتش نشانی اجرا می شوند. کدهای NFPA به گونه ای طراحی شده اند که جامع باشند و طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با ایمنی آتش را پوشش دهند.

 

nfpa 72

 

استانداردهای NFPA، از سوی دیگر، دستورالعمل های داوطلبانه ای هستند که توصیه هایی را برای بهترین شیوه ها در ایمنی آتش نشانی ارائه می دهند. آنها پیامد قانونی و حقوقی ندارند مگر اینکه اجرای آنها در قرارداد ذکر شده باشد، اما به طور گسترده به عنوان استانداردهای صنعتی شناخته می شوند. استانداردهای NFPA اغلب به عنوان مرجع توسط طراحان، سازندگان و متخصصان ایمنی آتش نشانی استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که کار آنها با بهترین شیوه ها و استانداردهای صنعت مطابقت دارد.

اگرچه کدها و استانداردهای NFPA اسناد جداگانه ای هستند، اما اغلب مرتبط هستند و ممکن است به یکدیگر ارجاع دهند. به عنوان مثال، یک کد NFPA ممکن است به انطباق با استاندارد NFPA به عنوان راهی برای برآورده کردن یک نیاز خاص نیاز داشته باشد. علاوه بر این، استانداردهای NFPA ممکن است به بخش های خاصی از کدهای NFPA به عنوان راهی برای ارائه راهنمایی یا شفاف سازی بیشتر در مورد یک موضوع خاص اشاره کنند.

سخن پایانی تفاوت کدها و استانداردهای NFPA

به طور خلاصه، کدها و استانداردهای NFPA از این جهت به هم مرتبط هستند که هم ایمنی و هم پیشگیری از آتش سوزی را مورد توجه قرار می دهند، اما اهداف متفاوتی را دنبال می کنند و سطوح مختلف اختیار دارند. کدهای NFPA مقررات قانونی قابل اجرا هستند، در حالی که استانداردهای NFPA دستورالعمل های داوطلبانه ای هستند که توصیه هایی را برای بهترین شیوه ها ارائه می دهند.

آگاهی از تفاوت کدها و استانداردهای NFPA برای فعالان حوزه آتش نشانی مهم است زیرا آنها پیامدهای حقوقی متفاوتی را به همراه دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کدها و استانداردهای آتش نشانی و دریافت مشاوره آتش نشانی در مورد تامین، طراحی، نصب و اجرای انواع سیستم های اعلام و اطفا حریق، سیستم F&G و تجهیزات ایمنی صنعتی با متخصصان ما در گنجینه پاوان تماس حاصل فرمایید.

منابع

nfpa.org

creativesafetysupply.com

building-maps.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
درخواست مشاوره