شما اینجا هستید:

استاندارد اروپایی EN در صنعت ایمنی، اعلام و اطفای حریق

استاندارد اروپایی EN در صنعت ایمنی، اعلام و اطفای حریق

فهرست مطالب

استانداردهای مختلفی در صنعت ایمنی و اعلام و اطفای حریق وجود دارند. EN به عنوان استانداردهای اروپا، استاندارد فنی تجهیزات، کالاها و سیستم های مختلف را مشخص می کند. این استاندارد دارای کدهای مختلفی است. ما در یکی از مقالات گنجینه پاوان به بررسی یکی از این کدها یعنی استاندارد EN 54 که مربوط به سیستم ها و تجهیزات کشف و اعلام حریق است، پرداختیم. در این مقاله از وبلاگ گنجینه پاوان قصد داریم که به خود استاندارد اروپایی EN بپردازیم و کدهای مرتبط با صنعت ایمنی و اعلام و اطفای حریق را معرفی نماییم.

EN مجموعه ای از استاندردهای فنی است. بنابراین منطقی است که ابتدا بدانیم که استاندارد فنی چه معنایی دارد.

استاندارد فنی چیست؟

استاندارد فنی (Technical Standard) یک هنجار یا الزام تعیین ‌شده برای یک کار فنی قابل تکرار است که برای استفاده مشترک و مکرر از قوانین، شرایط، دستورالعمل ‌ها یا ویژگی‌ های محصولات یا فرآیندهای مرتبط و روش ‌های تولید، و شیوه ‌های مربوط به سیستم‌ های مدیریتی اعمال می‌شود.

یک استاندارد فنی شامل این موارد می شود: تعریف اصطلاحات، طبقه بندی اجزاء، تشریح رویه ها؛ مشخصات ابعاد، مواد، عملکرد، طرح ها یا عملیات؛ اندازه ‌گیری کیفیت و کمیت در توصیف مواد، فرآیندها، محصولات، سیستم ‌ها، خدمات یا شیوه ‌ها؛ روش های آزمایش و روش های نمونه گیری؛ یا توصیف تناسب و اندازه گیری اندازه یا قدرت.

استاندارد اروپایی EN و ابعاد آن

استانداردهای اروپایی به اختصار با EN که از نام آلمانی Europäische Norm (هنجار اروپایی) اخذ شده است، نشان داده می شوند. EN استانداردهای فنی هستند که توسط CEN (کمیته استانداردسازی اروپا)، CENELEC (کمیته اروپایی استانداردسازی الکتروتکنیکی) و ETSI (موسسه استانداردهای مخابرات اروپا) تهیه و نگهداری می شوند.

استاندارد اروپایی EN و ابعاد آن
استانداردهای اروپایی به اختصار با EN که از نام آلمانی Europäische Norm (هنجار اروپایی) اخذ شده است، نشان داده می شوند.

هر استاندارد اروپایی با یک کد مرجع منحصر به فرد شناسایی می شود و با ‘EN’ شروع می شود. مثلا همان طور که گفتیم استاندارد EN54 مربوط به سیستم ها و تجهیزات تشخیص و اعلام حریق است.

اهمیت استانداردهای اروپایی EN

استاندارد اروپایی EN جزء مهمی از بازار اتحادیه اروپا است.  استاندارد EN  یکی از مهمترین نقش ها را برای تجارت و بازار واحد اروپا ایفا می کند. تجارت بین کشورهای موجود در بازار را تسهیل می کند و تفاوت آشکاری بین تولید کنندگان اروپایی و غیر اروپایی ایجاد می کند.

استاندارد اروپایی EN یک پایگاه مشترک را برای افراد، شرکت ها و سازمان ها فراهم می کند. استانداردهای اروپایی EN مربوط به محصولات یا سیستم ها هستند. اما امروزه استانداردها نه تنها به دلایل فنی ایجاد می شوند، بلکه به فرصت هایی برای پوشش فعال و مشارکت در فناوری و همچنین همگرایی و اجماع بین بازارهای نوظهور در صنایع تبدیل می شوند.

EN استانداردهای ایمنی، بهداشت و محیط زیست مورد نیاز کشورهای عضو اتحادیه اروپا را مشخص می کند. این یک واقعیت است که تنها محصولاتی که استانداردهای اروپایی را دارند مجاز به گردش در بازار اتحادیه اروپا هستند.

استانداردهای اروپایی EN تأثیر مثبتی بر تسهیل حرکت آزاد کالاها در تجارت بین‌الملل دارند، به دنبال منطقی‌سازی تولید هستند، به ارتقای حفاظت از محیط زیست و رقابت‌پذیری کمک می‌کنند و از حمایت کافی از مصرف‌کننده در بازار داخلی اطمینان می ‌دهند. استاندردهای اروپایی EN در بسیاری از زمینه ها اعتبار جهانی دارند.

آیا رعایت تمام استانداردهای EN اجباری است؟

همیشه لازم نیست تمام الزامات یک دستورالعمل اتحادیه اروپا را رعایت کنید و بنابراین ممکن است همیشه نیازی به رعایت تمام استانداردهای EN نداشته باشید. هنگام انجام فرآیند علامت گذاری  CE، ابتدا باید دستورالعمل ها و استانداردهایی را که در مورد آنها اعمال می شود شناسایی کنید. سپس، می توانید الزامات قابل اجرا دستورالعمل ها و استانداردها را شناسایی نمایید.

استانداردهای اروپایی EN مربوط به صنعت ایمنی

تفاوت بین استانداردهای EN و ISO چیست؟

استاندارد ISO استانداردی است که توسط مؤسسه استانداردسازی ISO تهیه شده است. زمانی که یک استاندارد توسط کمیسیون اروپا هماهنگ شده باشد، استاندارد EN به این نام، نامگذاری می شود.

یک استاندارد می تواند توسط ISO ایجاد شود، برای مثال ISO 12000-1. زمانی که استاندارد توسط کشورهای عضو ارائه و تایید شد، استاندارد توسط کمیسیون اروپا منتشر خواهد شد. از آن زمان به بعد استاندارد هماهنگ می شود، به این معنی که کشورهای عضو باید این استانداردها را اتخاذ کنند و هرگونه استاندارد متضاد را پس بگیرند. سپس استاندارد EN-ISO XXXXX نامیده می شود.

استانداردهای اروپایی EN مربوط به صنعت ایمنی

کدهای مختلفی از استاندارد اروپایی EN به تجهیزات و صنعت ایمنی مربوط می شود. برخی از کدهای مربوط به صنعت و تجهیزات ایمنی عبارتند از:

EN 71 ایمنی اسباب بازی‌ ها

EN 81  ایمنی آسانسور

EN115  ایمنی پله ‌ها و راهروها

EN 166 تجهیزات ایمنی حفاظت فردی چشم

EN294 ایمنی ماشین آلات؛ فاصله ایمنی برای جلوگیری از آسیب زدن به مناطق خطرناک توسط اندام فوقانی

EN 341 تجهیزات حفاظتی فردی در برابر سقوط از ارتفاع

EN 374   دستکش‌ های ایمنی در برابر مواد شیمیایی و میکرو ارگانیسم ‌ها

EN381 لباس ایمنی برای کاربران اره برقی، به عنوان مثال شلوار، کت، دستکش، چکمه / گتر.

EN 397 مشخصات برای کلاه ایمنی صنعتی

EN 813 تجهیزات حفاظتی فردی برای جلوگیری از افتادن از ارتفاع. مهار ساقط

استانداردهای اروپایی EN مربوط به صنعت اعلام و اطفای حریق

استانداردهای اروپایی EN مربوط به صنعت اعلام و اطفای حریق

برخی از کدهای استاندارد اروپایی به صنعت اعلام و اطفای حریق مربوط می شود. که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

EN 2  طبقه ‌بندی حریق

EN 2 انواع مختلف آتش سوزی را در چهار دسته طبقه بندی می کند که می توان آنها را بر اساس ماهیت سوخت تعریف کرد. استاندارد طبقه بندی حریق EN 2 در صنایع و ارگان های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • تولید کنندگان و نصب کنندگان سیستم های کپسول آتش نشانی
  • نهادهای درگیر در مهندسی ایمنی آتش نشانی
  • بخش کنترل کیفیت و تست
  • واحدهای ایمنی آتش نشانی
  • مسئولان محلی
  • نهادهای نظارتی

چنین طبقه بندی به ویژه در زمینه اطفاء حریق با استفاده از خاموش کننده مفید است. این می تواند در طراحی کپسول های آتش نشانی که نقش مثبتی در هنگام آتش سوزی ایفا می کنند، کمک کند.

EN 3 خاموش کننده آتش قابل حمل

استاندارد اروپایی EN 3 الزامات مربوط به کپسول های آتش نشانی قابل حمل را مشخص می کند. رعایت استاندارد برای ساخت تمام کپسول های آتش نشانی در اتحادیه اروپا از نظر قانونی الزامی است.

EN 54 سیستم‌ های تشخیص و اعلام حریق

استاندارد EN 54 مجموعه‌ای از استانداردهای اروپایی است که شامل استانداردهای محصول و دستورالعمل ‌های کاربردی برای سیستم‌ های تشخیص و اعلام حریق و همچنین سیستم‌ های هشدار صوتی مثل آژیر اعلام حریق است.

اطفای حریق

EN 694 شیلنگ آتش ‌نشانی. شیلنگ ‌های نیمه سخت برای سیستم‌ های ثابت

این استاندارد اروپایی منحصرا برای شیلنگ هایی برای اهداف آتش نشانی که برای استفاده در شرایط محیطی در اتمسفرهای غیر تهاجمی یا غیر خورنده در محدوده دمایی -20 درجه سانتیگراد تا 60 + درجه سانتیگراد در نظر گرفته شده است، اعمال می شود.

سخن آخر استاندارد اروپایی EN

در این مطلب از مقالات گنجینه پاوان به بررسی استاندارد اروپایی EN پرداختیم. امروزه بسیاری از کدهای استانداردهای اروپا EN در بسیاری از نقاط جهان مورد پذیرش قرار گرفته است. برخی از کدهای این استاندارد به صنعت ایمنی و صنعت اعلام و اطفای حریق مربوط است که به مهمترین آنها مثل EN 2، EN 3 و EN 54 اشاره کردیم.

شرکت گنجینه پاوان خدمات مشاوره‌ ای و طراحی و اجرای سیستم های اعلام حریق، اطفای حریق و سیستم پایش گاز و آتش F&G  را ارائه می کند. برای کسب اطلاعات و دریافت مشاوره رایگان جهت ارتقا ایمنی و امنیت محل کار و زندگی خود هم اکنون با متخصصان خبره و مجرب ما در گنجینه پاوان تماس حاصل فرمایید.

منابع

ce-marking.vn

wikipedia.org

instrktiv.com

asq.org

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
درخواست مشاوره