شما اینجا هستید:

آموزش نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

آموزش نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

فهرست مطالب

کپسول آتش نشانی وسیله ای قابل حمل است که برای کنترل و خاموش کردن آتش های کوچک طراحی شده است. حاوی ماده خاموش کننده ای است که روی آتش ریخته می شود تا آن را مهار کند و از گسترش آن جلوگیری کند. کپسول های آتش نشانی بخش مهمی از تجهیزات ایمنی آتش نشانی هستند و در منازل، مشاغل و اماکن عمومی یافت می شوند. روش استفاده از خاموش کننده های دستی یکی از ضرورت ها برای کنترل اولیه آتش سوزی است. به همین دلیل، در این مطلب از مقالات گنجینه پاوان به آموزش نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی پرداختیم.

همان طور که در مطلب طبقه‌ بندی حریق و انواع مختلف خاموش‌ کننده ‌های آتش ‌نشانی توضیح دادیم کپسول های آتش نشانی در اندازه ها و انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام برای کلاس های خاصی از آتش طراحی شده اند.

اجزای اصلی کپسول آتش نشانی

برای استفاده از کپسول آتش نشانی باید اجزای اصلی آن را بشناسیم. این اجزا عبارتند از:

سیلندر

همان کپسولی است که ماده خاموش کننده را در خود نگه می دارد. معمولاً از فلز یا سایر مواد بادوام ساخته می شود و برای تحمل فشار بالا طراحی شده است.اجزای کپسول آتش نشانی

نازل پاشنده

قسمتی از کپسول آتش نشانی است که جریان ماده خاموش کننده را از طریق شیلنگ به سمت آتش هدایت می کند. به گونه ای طراحی شده است که به سمت پایه آتش نشانه گرفته شود، نه به سمت شعله های آتش.

گیج فشار

گیج فشار یا فشارسنج دستگاهی است که فشار داخل سیلندر را اندازه گیری می کند و نشان می دهد که خاموش کننده به درستی شارژ شده و آماده استفاده است یا خیر.

دسته یا اهرم

قسمتی از کپسول آتش نشانی است که برای تخلیه عامل خاموش کننده استفاده می شود. به گونه ای طراحی شده است که در دست گرفتن و کارکردن با آن آسان باشد.

پین یا ضامن ایمنی

این پین است که از تخلیه تصادفی دسته یا اهرم جلوگیری می کند. قبل از استفاده از خاموش کننده باید آن را خارج کرد.

عامل خاموش کننده

این ماده داخل سیلندر است که برای فرونشاندن و خاموش کردن آتش استفاده می شود. نوع عامل بستگی به نوع آتشی دارد که کپسول برای خاموش کردن آن طراحی شده است.

برچسب یا لیبل مشخصات کپسول آتش نشانی

یک برچسب است که اطلاعات مهمی در مورد نوع آتش خاموش کننده طراحی شده برای خاموش کردن، درجه بندی آن و سایر جزئیات مهم ارائه می دهد.

 

انواع خاموش کننده های کپسول آتش نشانی

 

استفاده از انواع کپسول آتش نشانی بر اساس ماده خاموش کننده

رایج ترین انواع کپسول های آتش نشانی کپسول های ABC یا BC هستند که برای اکثر انواع آتش سوزی مناسب هستند. این خاموش کننده ها حاوی یک عامل شیمیایی خشک هستند که می تواند به سرعت آتش های ناشی از چوب، کاغذ، پارچه، مایعات قابل اشتعال و تجهیزات الکتریکی را خاموش کند.

انواع کپسول های آتش نشانی بر اساس ماده خاموش کننده مورد استفاده به صورت زیر است:

  1. کپسول های آتش نشانی آبی

خاموش کننده های آبی برای آتش سوزی کلاس A مناسب هستند و حاوی آب به عنوان عامل خاموش کننده هستند. آنها نباید در آتش سوزی های الکتریکی یا آتش سوزی های حاوی مایعات قابل اشتعال استفاده شوند.

  • خاموش کننده های فوم

خاموش کننده های فوم برای آتش سوزی کلاس A و B مناسب هستند و حاوی یک عامل خاموش کننده بر پایه فوم هستند. آنها در خفه کردن آتش مایعات قابل اشتعال موثر هستند و همچنین یک اثر خنک کنندگی دارند که به جلوگیری از احتراق مجدد کمک می کند.

  • خاموش کننده های شیمیایی خشک

خاموش کننده های پودر خشک شیمیایی برای آتش سوزی های کلاس A، B و C مناسب هستند. آنها حاوی یک پودر شیمیایی خشک هستند که آتش را خفه می کند و از گسترش آن جلوگیری می کند. خاموش کننده های شیمیایی خشک انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به خاموش کننده های ABC و BC اشاره کرد.

  • کپسول های خاموش کننده دی اکسید کربن (CO2)

استفاده از کپسول های آتش نشانی دی اکسید کربن برای آتش های کلاس B و C مناسب است. آنها حاوی گاز دی اکسید کربن هستند که اکسیژن را کاهش داده و آتش را خفه می کند. این خاموش کننده ها همچنین در آتش سوزی های الکتریکی موثر هستند زیرا باقیمانده ای که بتواند جریان الکتریکی را هدایت کند از خود باقی نمی گذارند.

  • خاموش کننده های شیمیایی مرطوب

این خاموش کننده ها برای آتش های کلاس K که شامل روغن ها و چربی های پخت و پز هستند، مناسب هستند. آنها حاوی یک عامل شیمیایی مرطوب مخصوص هستند که با روغن یا چربی واکنش داده و ماده ای صابون مانند ایجاد می کند که آتش را خنک و خفه می کند.

درجه بندی کپسول های آتش نشانی

در استفاده از کپسول های آتش نشانی باید توجه داشت که آنها دارای درجه بندی های مختلفی هستند که نشان دهنده کارایی آنها در کنترل آتش است.

سیستم رتبه بندی که روی برچسب کپسول درج می شود از حروف و اعداد برای نشان دادن نوع آتش خاموش کننده و قدرت اطفای حریق آن استفاده می کند. به عنوان مثال، یک خاموش کننده با درجه 2A:10B:C در آتش سوزی های کلاس A، B و C موثر است و می تواند آتشی معادل 2.5 گالن بنزین، 10 فوت مربع آتش در یک مایع، یا 10000 ولت تجهیزات الکتریکی را خاموش کند.

 

نحوه استفاده از خاموش کننده دستی آتش نشانی

 

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

استفاده از کپسول آتش نشانی می تواند مهارت مهمی در مواقع اضطراری باشد. مراحل کلی استفاده ازکپسول آتش نشانی به صورت زیر است:

1.      قبل از استفاده از کپسول آتش نشانی وضعیت را بررسی کنید

قبل از استفاده از کپسول آتش نشانی، مطمئن شوید که این کار ایمن است. اگر آتش خیلی بزرگ است یا به سرعت در حال گسترش است، سعی نکنید آن را با خاموش کننده دستی خاموش کنید. در عوض، منطقه را تخلیه کنید و با آتش نشانی تماس بگیرید.

2.      خاموش کننده مناسب را انتخاب کنید

همان طور که گفتیم انواع مختلف آتش سوزی به انواع مختلفی از خاموش کننده ها نیاز دارد. مطمئن شوید که برای آتشی که با آن درگیر هستید نوع مناسب خاموش کننده را دارید. رایج ترین انواع خاموش کننده ها خاموش کننده های ABC یا BC هستند که برای اکثر انواع آتش سوزی مناسب هستند.

3.      پین یا ضامن را بکشید

اولین قدم برای استفاده از کپسول آتش نشانی، کشیدن پین یا همان ضامن واقع در بالای خاموش کننده است. این کار باعث شکستن مهر و موم شده و به شما امکان می دهد خاموش کننده را تخلیه کنید.

4.      نازل را به سمت پایه آتش نشانه بگیرید

نازل خاموش کننده را به سمت پایه آتش نشانه بگیرید، نه خود شعله های آتش. این به خاموش کردن آتش در منبع یا دل آن کمک می کند.

5.      دسته یا اهرم را فشار دهید

دسته یا اهرم را فشار دهید تا عامل خاموش کننده تخلیه شود. خاموش کننده را به سمت پایه آتش نگه دارید و نازل را با حرکتی فراگیر از این طرف به سمت دیگر حرکت دهید تا مطمئن شوید که آتش کاملاً خاموش شده است.

6.      منطقه را تخلیه کنید

حتی اگر با موفقیت آتش را خاموش کرده اید، تخلیه منطقه و تماس با آتش نشانی برای اطمینان از خاموش شدن کامل آتش و جلوگیری از شعله ور شدن مجدد آن مهم است.

 

لوگوی گنجینه پاوان در کنار کپسول آتش نشانی

 

نکته نهایی استفاده از کپسول آتش نشانی

به یاد داشته باشید که همیشه قبل از استفاده از کپسول آتش نشانی دستورالعمل های روی آن را بخوانید و از شارژ و نگهداری مناسب آن اطمینان حاصل کنید. همچنین مهم است که به طور منظم آموزش ایمنی آتش نشانی داشته باشید و محل کپسول های آتش نشانی را در محل کار یا خانه خود بدانید.

شرکت گنجینه پاوان دارای تاییدیه صلاحیت به عنوان مشاور آتش نشانی استان تهران به ارائه انواع خدمات مهندسی، تامین، طراحی، نصب و اجرا، تست، تعمیر و نگهداری و آموزش و مشاوره در زمینه آتش نشانی و ایمنی صنعتی می پردازد.

برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات تکمیلی برای حفظت از حریق و ارتقا ایمنی محل کار و زندگی خود با کارشناسان ما در گنجینه پاوان تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط
درخواست مشاوره