شما اینجا هستید:

بهترین سیستم اطفا حریق اتاق سرور و ملاحظات مرتبط با آن

فهرست مطالب

در عصر دیجیتال، جایی که مراکز داده و اتاق‌های سرور به عنوان ستون فقرات شرکت‌های مدرن عمل می‌کنند، اطمینان از عملکرد بدون وقفه و حفاظت از تجهیزات حیاتی بسیار مهم است. اتاق سرور که دارای فناوری بسیار ارزشمند و حساس است، همیشه در معرض خطر آتش سوزی قرار دارد که ممکن است عواقب فاجعه باری داشته باشد. برای مقابله با این خطر، سیستم‌های اطفاء حریق اتاق سرور تخصصی جزء ضروری از استراتژی‌های اطفا حریق تبدیل شده‌اند.

سیستم اطفا حریق اتاق سرور با دقت طراحی شده است تا ضمن کاهش آسیب به تجهیزات الکترونیکی حساس، سریع و موثر آتش را مهار کند. این سیستم‌ها برای چالش‌های منحصربه‌فرد ارائه‌شده توسط اتاق‌های سرور طراحی شده‌اند، جایی که روش‌های سنتی اطفاء حریق مبتنی بر آب ممکن است برای تجهیزات آسیب زا باشد.

دیتا سنتر
اتاق‌های سرور و مراکز داده معمولاً دارای زیرساخت ‌های تخصصی برای پشتیبانی از نیازهای تجهیزات موجود در آنها هستند.

هدف این مقاله بررسی اهمیت سیستم‌های اطفاء حریق اتاق سرور، بررسی ویژگی‌های کلیدی، اصول کار و نقش حیاتی آنها در حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی است. همانطور که ما پیچیدگی های فناوری مدرن و تهدید همیشه حاضر آتش سوزی را بررسی می کنیم، درک تفاوت های ظریف سیستم های اطفاء حریق اتاق سرور برای کسب و کارها و سازمان هایی که متعهد به حفظ یکپارچگی و تداوم عملیات دیجیتالی خود هستند ضروری می شود.

اتاق های سرور و مراکز داده یک منبع ارزشمند برای هر شرکتی است. نه تنها سخت ‌افزارها بخش ارزشمندی از زیرساخت یک شرکت هستند، بلکه داده‌های ذخیره‌شده در آن سرورها اغلب غیرقابل تعویض و برای کسب و کارها حیاتی هستند. به همین دلیل طراحی و نصب سیستم اطفا حریق اتاق سرور و دیتاسنترها برای حفاظت اموال شرکت و کسب و کارها در برابر آتش سوزی ضروری است.

با این حال اتاق‌ های سرور برای محافظت از فناوری پیچیده موجود در آنها و اطمینان از اینکه در صورت آتش ‌سوزی، ضربه ‌ای جدی به سرورهای آسیب ‌دیده وارد نمی ‌شود، به ملاحظات خاصی نیاز دارند. در این مطلب از مقالات گنجینه پاوان به بررسی مناسب ترین سیستم های اطفای حریق اتاق های سرور و مراکز داده می پردازیم.

همچنین بخوانید: اطفا حریق فلزات 

اتاق سرور یا مرکز داده چیست؟

اتاق سرور یا مرکز داده فضای اختصاصی است که برای قرار دادن سرورهای رایانه و سایر تجهیزاتی که از عملکرد شبکه یا سیستم ذخیره سازی داده پشتیبانی می کنند، استفاده می شود. این تاسیسات به گونه ای طراحی شده اند که محیطی امن و کنترل شده را برای محافظت از تجهیزات و داده های الکترونیکی حساس در برابر آسیب یا از بین رفتن فراهم کنند.

اتاق‌های سرور و مراکز داده معمولاً دارای زیرساخت ‌های تخصصی برای پشتیبانی از نیازهای تجهیزات موجود در آنها هستند. این می تواند شامل کفپوش های برجسته برای تامین فضای کابل کشی و تجهیزات خنک کننده، سیستم های تهویه مطبوع و تهویه تخصصی برای حفظ درجه حرارت و رطوبت ثابت و منبع تغذیه پشتیبان برای اطمینان از عملکرد بدون وقفه در صورت قطع برق باشد.

همچنین بخوانید: سیستم اعلام و اطفا حریق چیست

تجهیزاتی که در اتاق سرور یا مرکز داده قرار دارند می ‌توانند شامل سرورها، دستگاه ‌های ذخیره ‌سازی، سوئیچ ‌های شبکه و سایر اجزای زیرساخت باشند. این سیستم ها معمولاً به یک شبکه بزرگتر یا اتصال اینترنتی متصل می شوند تا دسترسی به داده ها و خدمات را فراهم کنند.

اتاق‌های سرور و مراکز داده توسط طیف گسترده ‌ای از سازمان‌ ها، از جمله مشاغل، دولت‌ ها و مؤسسات آموزشی استفاده می ‌شوند. آنها برای ارائه دسترسی مطمئن و ایمن به داده ها و خدمات ضروری هستند و اجزای حیاتی زیرساخت فناوری اطلاعات مدرن هستند.

خطرات آتش سوزی در اتاق های سرور

سرورها با ارزش و اغلب برای تجارت ضروری هستند، اما این تنها دلیل برای نصب سیستم حفاظت در برابر آتش برای این ساختمان ها نیست. این اتاق‌ ها حاوی خطرات ویژه ‌ای هستند که نیاز به مراقبت بیشتری دارند تا آتش ‌سوزی نه تنها به سرورهای ارزشمند شما آسیب نرساند، بلکه از انتشار آن در نقاط دیگر و تهدید دارایی ‌ها و جان‌ های بیشتر جلوگیری کند.

خرابی سیم ‌کشی، گرمای بیش از حد، بارگذاری بیش از حد، یا اتصال کوتاه می ‌تواند به سرعت باعث آتش ‌سوزی در اتاق ‌های شامل تجهیزات متعدد الکتریکی مانند اتاق سرور شود. کسب و کارها به راه حلی نیاز دارند که سریعاً برای خاموش کردن آتش سوزی به درستی بدون آسیب رساندن به سرورها عمل کند. یک تکنسین ایمنی آتش نشانی آموزش دیده قادر خواهد بود به طراحی سیستمی کمک کند که این خطر را کاهش دهد و هر گونه خطر آسیبی را که ممکن است ایجاد شود محدود کند.

برای مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی و نگهداری سیستم اطفا حریق اتاق سرور با کارشناسان ما در گنجینه پاوان تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید: مهندسی حریق چیست

اطفا حریق اتاق سرور

دلایل رایج آتش سوزی در اتاق های سرور و مراکز داده

    • خرابی الکتریکی تجهیزات: بارگذاری بیش از حد پریزها یک مشکل رایج است که نادیده گرفته می شود. اتصال کوتاه قطعات الکتریکی مانند سوئیچ یا اینورترهای برق نیز همینطور است.

      • گرمای بیش از حد لوازم الکترونیکی: سیستم های خنک کننده ممکن است از کار بیفتند یا اتاق با تهویه کافی مشخص نشده باشد که در نتیجه باعث گرم شدن بیش از حد قطعات به حدی می شود که احتراق اجتناب ناپذیر است.

        • مشکلات سیم کشی کف زیرین: زمانی که کف های زیرین به اندازه کافی قوی نباشند، سیم کشی های زیرین ممکن است آسیب ببینند، که باعث بروز مشکلاتی از جمله گرم شدن بیش از حد یا جرقه می شود.

          • آتش ‌سوزی ‌های ناشی از مجاورت: از آنجایی که دیوارهای اتاق سرور اغلب دارای سوراخ ‌ها و مجرا های زیادی برای عبور کابل‌ ها به اتاق ‌ها و دفاتر مجاور هستند، در برابر آتش ‌هایی که در نزدیکی رخ می دهند، آسیب‌پذیرتر هستند. هنگامی که آتش به اتاق سرور می رسد، به سرعت آن را فرا می گیرد و سپس به منبع خطرناکی از گازهای مضر کشنده تبدیل می شود.

            • تجمع کثیفی و گرد و غبار: فن های خنک کننده و سایر قطعات تجهیزات به راحتی گرد و غبار را جذب می کنند و هنگامی که این گرد و غبار جمع می شود، اجزا را عایق می کند و باعث گرم شدن بیش از حد می شود و می تواند منجر به حریق شود.

            ضرورت طراحی سیستم جامع حفاظت از حریق برای اتاق سرور و مراکز داده

            هنگام تعیین اقدامات حفاظتی در برابر حریق برای اتاق سرور و مراکز داده، باید کل ساختمان و حفاظت ساختمانی، فنی و سازمانی آتش نشانی در نظر گرفته شود. نه تنها امکانات حفاظت از حریق مانند راه های فرار و نجات، بلکه سایر فناوری ها مانند سیستم های تهویه مطبوع نیز نقش دارند. راه حل جامع حفاظت از آتش، مراحل زیر را در نظر می گیرد:

                • پیشگیری از آتش سوزی

                • تشخیص حریق

                • اطفای حریق

              چرا نمی توان از یک کپسول آتش نشانی معمولی در اتاق سرور استفاده کرد؟

              کپسول های آتش نشانی انواع مختلفی دارند، بنابراین همیشه مهم است که نوع مورد نیاز برای هر محیط یا برنامه خاصی را بدانید. در حالی که بسیاری از آتش سوزی های رایج را می توان با کپسول های آتش نشانی با آب یا فوم خاموش کرد، این عوامل در صورت استفاده در موقعیت نامناسب می توانند در واقع یک خطر جدی باشند.

              آتش‌سوزی ‌های الکتریکی و آتش‌سوزی‌ هایی که رایانه ‌ها و تجهیزات الکترونیکی حساس را درگیر می‌ کنند، می‌توانند به ‌ویژه مشکل ساز باشند. از آنجایی که این ها نمونه ‌هایی از آتش ‌سوزی کلاس C (آتش‌ های الکتریکی) هستند، خاموش‌کننده ‌های خاصی مانند خاموش ‌کننده ‌های آب اصلاً مناسب نیستند و در واقع می‌توانند آتش و موقعیت را بسیار خطرناک ‌تر کنند.

              کپسول های آتش نشانی سنتی فوم نیز صدمات جبران ناپذیری به سرورهای شما وارد می کنند و استفاده از اسپرینکلرهای آتش نشانی بر روی تجهیزات کامپیوتری گران قیمت می توان خسارات زیادی به تجهیزات وارد کند.

              کپسول‌های آتش ‌نشانی مبتنی بر آب و فوم می ‌توانند جریان الکتریکی را هدایت کنند، بنابراین هنگام برخورد با آتش ‌سوزی کلاس C (تجهیزات الکتریکی برق ‌دار)، در صورت استفاده از کپسول آتش ‌نشانی یا سیستم اطفاء حریق نادرست، می ‌تواند به جای اطفای حریق باعث توسعه آن شود.

              علاوه بر آن، اگر با تجهیزات الکترونیکی حساسی سروکار دارید که دارایی های ارزشمندی برای خانه یا کسب و کار شما هستند، مانند رایانه های موجود در اتاق سرور یا مرکز داده، خاموش کننده شیمیایی خشک ABC نیز مناسب نیستند. این نوع خاموش کننده ها پسماندهایی از خود به جای می گذارند. این باقیمانده باعث خوردگی اجزای سرورها و لوازم الکترونیکی می شود و اساسا می تواند مخرب تر از خود آتش اصلی باشد.

              با توجه به موارد فوق، اگر می خواهید از تجهیزات الکترونیکی حساس در اتاق سرور یا مرکز داده در برابر آسیب آتش محافظت کنید، باید خاموش کننده مناسب برای کار را در نظر بگیرید.

              اطفا حریق در اتاق سرور

              مناسب ترین سیستم اطفا حریق اتاق سرور و مراکز داده

              برخی خاموش کننده ها مخصوصاً برای آتش سوزی کلاس C طراحی شده اند که هم برای اطفای آتش سوزی الکتریکی و هم برای تجهیزات حساس الکترونیکی ایمن و مؤثر هستند. این خاموش کننده ها اغلب سیستم اطفا حریق با عامل پاک نامیده می شوند. در ادامه مناسبترین سیستم اطفا حریق اتاق سرور و مراکز داده را معرفی می کنیم.

              خاموش کننده های بر پایه هالوکربن

              این سیستم ها شاید ایده آل ترین انتخاب برای اتاق سرور و تجهیزات الکترونیکی و داده حساس باشند.

              در حالی که این نوع خاموش کننده ها را می توان برای هر دو کلاس B و C و برخی از آنها حتی برای A استفاده کرد، آنها برای استفاده در تجهیزات الکترونیکی مناسب هستند زیرا باقیمانده ای که می تواند به قطعات الکترونیکی آسیب برساند، باقی نمی گذارد. برخی از مواد خاموش کننده متداول مبتنی بر هالوکربن که ممکن است در کپسول های آتش نشانی پیدا کنید عبارتند از HCFC-123 (Halotron I) و FE-36 (CleanGuard).

              HCFC-123 یک ماده خاموش کننده هیدروکلرو فلوئوروکربن گازی است که رسانا نیست و هیچ باقیمانده ای باقی نمی گذارد و حتی برای محیط زیست نیز بی خطر است. این عامل برای خاموش کردن آتش موثر است زیرا عامل تمیز با احتراق، سوخت و اکسیژن موجود در آتش واکنش شیمیایی می دهد تا واکنش زنجیره ای بین آنها را مختل کند.

              FE-36 (HFC-236fa)، که در کپسول های آتش نشانی Ansul CleanGuard استفاده می شود، یک عامل خاموش کننده هیدروفلوئوروکربن است که شبیه HCFC-123 است اما بدون ODP (پتانسیل تخریب لایه ازن) است. هر یک از این دو عامل تمیز انتخاب خوبی در یک کپسول آتش نشانی برای اتاق سرور خواهد بود، زیرا در مقایسه با Halon 1211 برای محیط زیست بهتر است.

              خاموش کننده های دی اکسید کربن CO2

              کپسول های آتش نشانی CO2 گزینه دیگری برای استفاده در آتش سوزی های الکتریکی است که شامل تجهیزات الکتریکی حساس و با ارزش است. می توان از آن در هر دو آتش سوزی کلاس B یا C استفاده کرد، هیچ اثری از خود باقی نمی گذارد، نارسانا است و گازی غیر آلوده کننده است.

              CO2 اساساً آتش را خفه می کند و اکسیژن را از منطقه خارج می کند و در نتیجه آن را مختل و خاموش می کند. این نوع خاموش کننده مطمئناً برای تجهیزات الکترونیکی شما بی خطر است.

              سیستم اطفا حریق fm200 برای اتاق سرور و مراکز داده

              FM-200 یک سیستم اطفاء حریق با عامل تمیز است که از گاز برای خاموش کردن آتش بدون هیچ گونه باقیمانده یا آسیب رساندن به تجهیزات الکترونیکی استفاده می کند. برای استفاده در اطراف تجهیزات الکترونیکی حساس بی خطر است و در سرکوب سریع آتش سوزی موثر است، که می تواند به حداقل رساندن آسیب به تجهیزات و داده های ذخیره شده در اتاق سرور کمک کند.

              سیستم‌ های FM-200 همچنین سازگار با محیط ‌زیست هستند، زیرا این گاز منجر به تخریب لایه ازن نمی شود و پتانسیل گرمایش جهانی پایینی دارد. علاوه بر این، نصب و نگهداری سیستم های FM-200 آسان است و آنها را به گزینه ای محبوب برای اتاق های سرور، مراکز داده و سایر محیط های الکترونیکی حساس تبدیل می کند.

              حریق در دیتا سنتر

              سیستم های خاموش کننده گاز بی اثر Inert Gas

              سیستم های آتش سوزی گاز بی اثر (Inert Gas) پس از فعال شدن سطح اکسیژن را در اتاق پایین می آورند تا جایی که آتش خاموش می شود اما برای شما و کارمندان شما ایمن است.

              گازهای خنثی که معمولاً برای اتاق‌ های سرور یا مراکز داده ها استفاده می ‌شوند IG-55 (Argonite®) هستند. IG-55 یک گاز بی اثر از آرگون و نیتروژن است که به طور طبیعی در محیط وجود دارد. با ODP پتانسیل تخریب لایه ازن صفر، GWP پتانسیل گرمایش جهانی صفر و طول عمر اتمسفر صفر، دارای خواص محیطی عالی است. غلظت طراحی معمولی 40 درصد، سطح اکسیژن را در عرض 60 ثانیه به 12.5 درصد کاهش می دهد.

              گاز دیگر IG-541 (Inergen®) است. IG-541 مخلوطی از 52٪ نیتروژن، 40٪ آرگون و 8٪ CO2 است. با این حال، در صورت آتش سوزی، زمانی که IG-541 تخلیه می شود، با هوای موجود در اتاق مخلوط می شود و مخلوطی از 67.3٪ نیتروژن، 12.5٪ اکسیژن، 17٪ آرگون و 3.2٪ دی اکسید کربن تشکیل می شود. مانند IG-55، مخلوط گازها سطح اکسیژن را کاهش می دهد و آتش را خاموش می کند و برای افراد داخل اتاق ایمن خواهد بود.

              برای مشاوره، طراحی و نصب سیستم اطفا حریق اتاق سرور با کارشناسان گنجینه پاوان تماس بگیرید

              سرورهای شما بخش گران قیمت و حیاتی در عملکرد کسب و کار شما هستند. ارزش آنها، به علاوه خطر آتش سوزی الکتریکی، اتاق های سرور و مراکز داده را به یک محل کلیدی تبدیل می کند که باید در توسعه هر سیستم ایمنی آتش سوزی و جانی مورد توجه قرار گیرد.

              حفاظت در برابر آتش فقط مربوط به رعایت مقررات نیست. این در مورد محافظت از کسب و کار و مردم و همچنین کاری است که انجام می دهند تا اطمینان حاصل شود که می توانید از خطرات احتمالی جلوگیری کنید و در آینده موفق باشید. کار با یک متخصص حفاظت از حریق که در خطرات خاصی که با آن مواجه هستید، تجربه دارد، برای آمادگی ضروری است.

              برای مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی و تعمیر و نگهداری سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور و مراکز داده هم اکنون با کارشناسان ما در گنجینه پاوان تماس حاصل فرمایید.

              منابع

              impactfireservices.com

              fireline.com

              blog.koorsen.com

               

              2 پاسخ

              1. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به اتاق سرور از کدوم سیستم اطفا حریق بایداستفاده کنیم؟

                1. گازهای خاموش کننده FM200 انتخاب مناسبی است زیرا هیچ لایه یا سطحی روی دستگاه ها ایجاد نمی کند.

              دیدگاهتان را بنویسید

              نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

              مطالب مرتبط
              درخواست مشاوره